תאונות דרכים עם נפגעים - סיכום שנת 2018
מנתוני תאונות דרכים עם נפגעים שאירעו בשנת 2018 עולה, כי בשנה זו נהרגו בתאונות דרכים 316 בני אדם לעומת 364 בשנת 2017. זהו שיעור של 3.6 הרוגים ל-100 אלף תושבים, לעומת 4.2 הרוגים ל-100 אלף תושבים בשנת 2017. מספר ההרוגים בתאונות דרכים עם נפגעים בשנת 2018 ירד ב-13.2% לעומת שנת 2017. מספר ההרוגים הערבים ירד ב-19.2% (93 לעומת 116), ומספר ההרוגים היהודים ירד ב-3.8% (200 לעומת 208).
תאונות דרכים מסוג ת"ד מורחב
תאונות דרכים עם נפגעים
בשנת 2018 דווח למשטרת ישראל על 12,557 תאונות דרכים עם נפגעים שסווגו בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כת"ד מורחב (נתוני תאונות שנחקרו וסווגו על ידי המשטרה בסוג תיק ת"ד, ובנוסף תאונות שדווחו למשטרה וסווגו על ידה בתיק "כללי עם נפגעים" והיה בהן לפחות פצוע אחד שלפי נתוני בתי החולים נפצע קשה) - ירידה של 7.9% לעומת שנת 2017. מספר התאונות הקטלניות בשנת 2018 (286) היה נמוך ב-11.5% ממספרן בשנת 2017 (323).
חומרת התאונות בדרכים לא-עירוניות הייתה גבוהה יותר מאשר בדרכים עירוניות. 45.8% מהתאונות הקטלניות אירעו בדרכים לא עירוניות ולא בצומת, 66.5% מהתאונות אירעו בשעות היום, ו-33.5% אירעו בשעות הלילה. 69.1% מהתאונות היו התנגשויות של כלי רכב, 23.1% מהתאונות היו מסוג פגיעה בהולך רגל, והשאר היו תאונות של רכב יחיד.
חומרת התאונה | תאונות | אחוז שינוי לעומת שנת 2017 |
---|---|---|
סך כל התאונות | 12,557 | 7.9- |
קטלניות | 286 | 11.5- |
קשות | 1,941 | 6.6- |
קלות | 10,330 | 8.0- |
סוג דרך | סך הכול | תאונות קטלניות | תאונות קשות | תאונות קלות |
---|---|---|---|---|
סך הכול | 100% | 100% | 100% | 100% |
עירוניות | 69.3% | 45.5% | 69.3% | 70.0% |
לא עירוניות | 30.7% | 54.5% | 30.7% | 30.0% |
תרשים 1 : תאונות דרכים עם נפגעים לפי סוג דרך וחומרה
סוג תאונה | סך הכול |
---|---|
סך הכול | 100.0% |
התנגשויות | 69.1% |
פגיעה בהולך רגל | 23.1% |
תאונות רכב יחיד | 6.7% |
אחר | 1.1% |
נפגעים בתאונות דרכים
ב-12,557 תאונות דרכים עם נפגעים שסווגו בלמ"ס כת"ד מורחב ודווחו למשטרת ישראל בשנת 2018, נפגעו 23,019 בני אדם - ירידה של 7.9% לעומת שנת 2017. מספר הנפגעים לתאונה כמעט לא השתנה בעשור האחרון: 1.9 ב-2008 לעומת 1.8 ב-2018.
41.8% מכלל הנפגעים נפגעו בתאונות שאירעו בדרכים לא-עירוניות, שהן 30.7% מכלל התאונות. 58.5% מההרוגים ו-35.4% מהפצועים קשה נפגעו בדרכים אלה.
בשנת 2018 חלו ירידות של 19.8% במספר ההרוגים הערבים ושל 3.8% במספר ההרוגים היהודים לעומת שנת 2017. הערבים הם 20.9% מאוכלוסיית ישראל (בסוף שנת 2017), ואילו חלקם מסך הנפגעים בתאונות דרכים גבוה יותר - 31.0% מהנפגעים ו-29.4% מההרוגים. 11 ילדים ערבים (עד גיל 14) נהרגו בשנת 2018, שהם 34.4% מכלל הילדים שנהרגו.
חלקם של בני 65 ומעלה מכלל האוכלוסייה הוא 11.6% (בסוף שנת 2017), ואילו חלקם מבין הולכי הרגל שנפגעו בשנת 2018 הוא יותר מכפול (26.2%).
חומרת פגיעה | נפגעים | אחוז שינוי לעומת שנת 2017 |
---|---|---|
סך כל הנפגעים | 23,019 | 7.9- |
הרוגים | 316 | 13.2- |
פצועים קשה | 2,166 | 6.9- |
פצועים קל | 20,537 | 7.9- |
חומרת פגיעה | סך הכול | הרוגים | פצועים קשה | פצועים קל |
---|---|---|---|---|
סך כל הנפגעים | 100% | 100% | 100% | 100% |
נפגעים בדרכים עירוניות | 58.2% | 41.5% | 64.6% | 57.8% |
נפגעים בדרכים לא עירוניות | 41.8% | 58.5% | 35.4% | 42.2% |
קבוצת אוכלוסייה | סך הכול | אחוז מכלל ההרוגים | אחוז שינוי לעומת 2017 |
---|---|---|---|
סך הכול | 316 | 100.0 | 13.2- |
יהודים | 200 | 63.3 | 3.8- |
ערבים | 93 | 29.4 | 19.8- |
אחר | 23 | 7.3 | 42.5- |
חומרת פגיעה | נפגעים | הולכי רגל שנפגעו | אחוז הולכי הרגל מסך הנפגעים |
---|---|---|---|
סך הכול | 23,019 | 3,192 | 13.9% |
הרוגים | 316 | 98 | 31.0% |
פצועים קשה | 2,166 | 617 | 28.5% |
פצועים קל | 20,537 | 2,477 | 12.1% |
מעבר החצייה אינו מבטיח חצייה בטוחה. 79.1% מהנפגעים בעת חציית כביש (2,470 בני אדם) נפגעו במעבר חצייה (1,953 בני אדם); מתוכם 15.3% נפגעו במעבר חצייה עם רמזור (298 בני אדם). 46.7% מהאנשים שנהרגו בעת חציית כביש, נהרגו במעבר חצייה. מבין הילדים (עד גיל 14) שנפגעו בעת חציית כביש, 68.2% נפגעו במעבר חצייה, ומבין בני 65 ומעלה - 73.2%.
תרשים 2: הולכי רגל שנפגעו בעת חציית כביש לפי חומרה
כלי רכב מעורבים בתאונות עם נפגעים
22,684 כלי רכב ונהגים היו מעורבים בתאונות דרכים עם נפגעים בשנת 2018, ירידה של 7.6% לעומת שנת 2017. חלקן של המשאיות הגדולות (16 טונות ומעלה) המעורבות בתאונות קטלניות (7.8%) גדול פי 3.1 מחלקן בנסועה (2.5%). חלקם של האופנועים במעורבות בתאונות עם נפגעים (10.0%) גדול פי 6.3 מחלקם בנסועה (1.6%). שיעור מעורבותם של אופנועים בתאונות דרכים עם נפגעים היה גדול פי 2.5 מחלקם במצבת הרכב של שנת 2018.
סוג הרכב אחוז ממצבת הרכב | אחוז מהנסועה השנתית(1) | אחוז מעורבות בתאונות עם נפגעים | אחוז מעורבות בתאונות קטלניות |
---|---|---|---|
רכב פרטי 85.2 | 77.5 | 68.4 | 48.6 |
משאית עד 3.5 טונות (משקל כולל) 6.0 | 7.3 | 5.2 | 7.4 |
משאית 16.0+ טונות (משקל כולל) 0.8 | 2.5 | 1.3 | 7.8 |
אופנועים 4.0 | 1.6 | 10.0 | 10.2 |
(1)נתוני 2017
נהגים מעורבים בתאונות עם נפגעים
73.3% מהנהגים המעורבים בתאונות היו גברים, ו-26.7% היו נשים. אחוז הנשים מכלל המורשים לנהוג היה 43.9%. אחוז הנשים מכלל הנהגים המעורבים בתאונות קטלניות היה 12.2%. חלקם של נהגים צעירים (עד גיל 24) מתוך כלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות עם נפגעים היה 19.6%, ואילו חלקם מכלל המורשים לנהוג היה 13.4%. לעומת זאת חלקם של הנהגים המבוגרים (בני 65 ויותר) המעורבים בתאונות עם נפגעים היה 11.5%, וחלקם מכלל המורשים לנהוג היה 12.6%. 40.8% מכלל הנהגים המעורבים בתאונות עם נפגעים לא עברו עבירת נהיגה בעת התאונה.
תאונות מסוג כללי עם נפגעים קל
בשנת 2018 דיווחה משטרת ישראל על 42,843 תאונות דרכים שסווגו בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כ"כללי עם נפגעים קל" - ירידה של 5.7% לעומת שנת 2017. בתאונות אלו דווח על 56,763 בני אדם שנפגעו קל (ירידה של 7.1% בהשוואה לשנת 2017), והיו מעורבים בהן 77,158 כלי רכב (ירידה של 6.6% בהשוואה לשנת 2017).
78.9% מהתאונות האלה אירעו בדרכים עירוניות, 7.0% מתוכן אירעו בצמתים. 18.1% מהתאונות שאירעו בדרכים לא-עירוניות, אירעו בצמתים. 75.6% מהתאונות אירעו בשעות היום ו-24.4% - בשעות הלילה.
76.2% מהתאונות היו התנגשויות של כלי רכב (62.0% מההתנגשויות היו מסוג חזית-אחור), 9.1% היו מסוג פגיעה בהולך רגל, והשאר היו דיווחים על אירועים של רכב יחיד.
תאונות עם נפגעים ורכבים חשמליים לא מרושיינים
תאונות עם אופניים חשמליים
בשנת 2018 נפגעו בתאונות שדווחו למשטרה והיו מעורבים בהן אופניים חשמליים 1,855 בני אדם - עלייה של 4.7% לעומת שנת 2017 (1,771 בני אדם). בנוסף אושפזו בבתי החולים 584 פצועים בעקבות תאונות דרכים שלא דווחו למשטרה והיו מעורבים בהן אופניים חשמליים - עלייה של 33.3% לעומת שנת 2017 (438 פצועים). נפגעים אלה נפגעו ב-1,708 תאונות (1,620 תאונות בשנת 2017). מהן סווגו 430 כתאונות מסוג ת"ד מורחב, והשאר סווגו כ"כללי עם נפגעים קל".
נפגעים | 2018 | 2017 |
---|---|---|
סך הכול | 1,855 | 1,771 |
הרוגים | 19 | 8 |
פצועים קשה | 137 | 126 |
פצועים קל | 1,699 | 1,637 |
נפגעים על פי המדד הרפואי MAIS* | 2018 |
---|---|
סך הכול | 584 |
פצועים קשה | 205 |
פצועים קל | 373 |
ערך MAIS לא ידוע | 6 |
*מדד Maximum Abbreviated Injury Scale לחומרת פגיעה, שערכיו נעים בין 1 ל-6: 2-1 - פצועים קל, 6-3 - פצועים קשה.
מבין הנפגעים בתאונות שהיו מעורבים בהן אופניים חשמליים ודווחו למשטרה, 1,448 היו נהגי אופניים חשמליים (לא כולל נוסעים נוספים על האופניים או אנשים שנפגעו מהאופניים). מבין הפצועים שאושפזו בבתי החולים ולא דווחו למשטרה, 526 היו נהגי אופניים חשמליים. רוב נהגי האופניים החשמליים שנפגעו בתאונות היו גברים: 86% מהנהגים שנפגעו בתאונות שדווחו למשטרה ו-91% מהנהגים שאושפזו בבתי החולים ולא דווחו למשטרה.
קבוצות גיל | נהגים שנפגעו בתאונות שדווחו למשטרה | נהגים שאושפזו בבי"ח אך התאונות לא דווחו למשטרה |
---|---|---|
סך הכול | 1,448 | 526 |
11-0 | 8 | 18 |
15-12 | 126 | 86 |
18-16 | 246 | 99 |
24-19 | 177 | 80 |
+25 | 763 | 243 |
לא ידוע | 128 | - |
תאונות עם קורקינטים חשמליים
מספר התאונות עם נפגעים שהיו מעורבים בהן קורקינטים חשמליים ודווחו למשטרה היה 219 (86 תאונות בשנת 2017). 61 מהתאונות היו מסוג ת"ד מורחב, והשאר מסוג "כללי עם נפגעים קל".
נפגעים | 2018 | 2017 |
---|---|---|
הרוגים | 1 | 0 |
פצועים קשה | 21 | 5 |
פצועים קל | 158 | 88 |
נפגעים על פי המדד הרפואי MAIS* | 2018 |
---|---|
סך הכול | 50 |
פצועים קשה | 17 |
פצועים קל | 33 |
ערך MAIS לא ידוע | - |
מבין הפצועים בתאונות שהיו מעורבים בהן קורקינטים חשמליים ודווחו למשטרה, 177 היו נהגי הקורקינטים (לא כולל נוסעים נוספים על הקורקינטים או אנשים שנפגעו מהם). מבין הפצועים שאושפזו בבתי החולים ולא דווחו למשטרה, 46 היו נהגי קורקינטים חשמליים.
רוב נהגי הקורקינטים החשמליים שנפגעו בתאונות היו גברים: 117 מתוך 177 הנהגים שנפצעו בתאונות שדווחו למשטרה, ו-33 מתוך 46 הנהגים שאושפזו בבתי חולים ולא דווחו למשטרה.
קבוצות גיל | נהגים שנפגעו בתאונות שדווחו למשטרה | נהגים שאושפזו בבי"ח אך התאונות לא דווחו למשטרה |
---|---|---|
סך הכול | 177 | 46 |
11-0 | 7 | 7 |
15-12 | 11 | 4 |
18-16 | 4 | 2 |
24-19 | 42 | 5 |
+25 | 108 | 28 |
לא ידוע | 5 | - |
תאונות עם קלנועיות
מספר התאונות שהיו מעורבות בהן קלנועיות ודווחו למשטרה היה 105 (92 תאונות בשנת 2017). 35 מהתאונות היו מסוג ת"ד מורחב, והשאר מסוג "כללי עם נפגעים קל".
מבין הנפגעים בתאונות עם קלנועיות שדווחו למשטרה, 70 היו נהגי קלנועיות (לא כולל נוסעים נוספים על הקלנועיות או אנשים שנפגעו מהן). מבין הפצועים שאושפזו בבתי החולים ולא דווחו למשטרה, 55 היו נהגי קלנועיות.
רוב נהגי הקלנועיות שנפגעו בתאונות היו גברים: 53 מתוך 70 הפצועים בתאונות שדווחו למשטרה, ו-34 מתוך 55 הפצועים שאושפזו בבתי החולים ולא דווחו למשטרה. שיעור ההיפגעות הגבוה ביותר בתאונות עם קלנועיות היה באוכלוסיית המבוגרים.
נפגעים | 2018 | 2017 |
---|---|---|
סך הכול | 118 | 108 |
הרוגים | 2 | 8 |
פצועים קשה | 12 | 11 |
פצועים קל | 104 | 89 |
נפגעים על פי המדד הרפואי MAIS* | 2018 |
---|---|
סך הכול | 70 |
פצועים קשה | 35 |
פצועים קל | 35 |
ערך MAIS לא ידוע | 0 |
*מדד Maximum Abbreviated Injury Scale לחומרת פגיעה, שערכיו נעים בין 1 ל-6: 2-1 - פצועים קל, 6-3 - פצועים קשה.
קבוצות גיל | נהגים שנפגעו בתאונות שדווחו למשטרה | נהגים שאושפזו בבתי חולים והתאונות לא דווחו למשטרה |
---|---|---|
סך הכול | 70 | 55 |
49-0 | 9 | 5 |
64-50 | 12 | 6 |
79-65 | 28 | 20 |
80+ | 18 | 24 |
לא ידוע | 3 | - |
המוסד לביטוח לאומי
לפניכם השוואה בין קובצי הנפגעים בתאונות דרכים בעבודה (בדרך לעבודה או ממנה), שאושרה בקשתם לקבלת תגמול כספי מהמוסד לביטוח לאומי בגין היפגעותם בתאונת דרכים שאירעה בין השנים 2018-2010, לבין קובצי נפגעי תאונות דרכים (ת"ד מורחב ו"כללי עם נפגעים קל"), שמקורם במשטרה ואירעו בשנים אלה.
נמצא כי 74% מהנפגעים, שאושרה בקשתם לקבל קצבאות מהביטוח הלאומי עקב היפגעות בתאונות דרכים, רשומים בקובצי המשטרה. נפגעים אלה (שדיווחו למשטרה) קיבלו כ-78% מהסכום ששולם לנפגעי תאונות דרכים בעבודה על ידי ביטוח לאומי.
עד סוף שנת 2018 שילם המוסד לביטוח לאומי (באמצעות קצבאות/גמלאות) 3.6 מיליארד שקלים לנפגעי תאונות דרכים בעבודה, תאונות שאירעו בשנים 2018-2010, מתוכם 2.8 מיליארד שקלים שולמו לנפגעים שנמצאו ברישומי המשטרה. נפגעי תאונות דרכים בעבודה שקיבלו בשנים אלו אישור לתביעתם לקבלת קצבה/גמלה מהמוסד לביטוח לאומי ודיווחו למשטרה, היו כ-15% מתוך כלל נפגעי תאונות הדרכים שרשומים במשטרת ישראל.
נתוני ת"ד ונתוני ת"ד מורחב
בלוחות 18 ו-19 אפשר לראות את סיכום ההבדלים בין פרסום נתוני ת"ד, שבהם חומרת הפגיעה נקבעה לפי נתוני המשטרה, לפרסום נתוני ת"ד מורחב, שבהם חומרת הפגיעה נקבעה לפי נתוני בתי החולים ששולבו עם נתוני המשטרה.
סך הכול נפגעים |
סך הכול הרוגים |
סך הכול פצועים קשה |
סך הכול פצועים קל |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
שנת תאונה | ת"ד מורחב | ת"ד | ת"ד מורחב | ת"ד | ת"ד מורחב | ת"ד | ת"ד מורחב | ת"ד |
2013 | 26,364 | 25,869 | 309 | 309 | 2,078 | 1,785 | 23,977 | 23,775 |
2014 | 23,840 | 23,347 | 319 | 319 | 2,006 | 1,676 | 21,515 | 21,352 |
2015 | 24,248 | 23,727 | 356 | 356 | 2,174 | 1,896 | 21,718 | 21,475 |
2016 | 24,191 | 23,577 | 377 | 377 | 2,400 | 1,947 | 21,414 | 21,253 |
2017 | 24,987 | 24,573 | 364 | 364 | 2,326 | 2,226 | 22,297 | 21,983 |
2018 | 23,019 | 22,562 | 316 | 316 | 2,166 | 2,002 | 20,537 | 20,244 |
סך הכול תאונות |
סך הכול תאונות קטלניות |
סך הכול תאונות קשות |
סך הכול תאונות קלות |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
שנת תאונה | ת"ד מורחב | ת"ד | ת"ד מורחב | ת"ד | ת"ד מורחב | ת"ד | ת"ד מורחב | ת"ד |
2013 | 14,114 | 13,781 | 281 | 281 | 1,850 | 1,512 | 11,983 | 11,988 |
2014 | 12,797 | 12,445 | 291 | 291 | 1,813 | 1,442 | 10,693 | 10,712 |
2015 | 13,104 | 12,753 | 320 | 320 | 1,951 | 1,630 | 10,833 | 10,803 |
2016 | 12,966 | 12,575 | 319 | 319 | 2,089 | 1,631 | 10,558 | 10,625 |
2017 | 13,628 | 13,335 | 323 | 323 | 2,078 | 1,938 | 11,227 | 11,074 |
2018 | 12,557 | 12,245 | 286 | 286 | 1,941 | 1,746 | 10,330 | 10,213 |
* הכותבות הן מתחום תחבורה ותקשורת, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
הנתונים מבוססים על עיבודים שנערכו בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מתוך קובץ "תאונות דרכים עם נפגעים" של משטרת ישראל, קובץ ממערכת רישום הטראומה של מכון גרטנר (המרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה) וקובצי קצבאות של המוסד לביטוח לאומי.
עמכם הסליחה