מגהמה 192 • ספטמבר • 2019
 
כבדות

איווקו: דגם חדש של משאית מקושרת, 
וולוו משאיות צמצמה את תצרוכת הדלק, 
משאית e-canter חשמלית לעבודה בטוקיו ועוד...

לקריאה
מגהמה 192 • ספטמבר • 2019
כבדות
איווקו: דגם חדש של משאית מקושרת, וולוו משאיות צמצמה את תצרוכת הדלק, משאית e-canter חשמלית לעבודה בטוקיו ועוד...
לכתבה
כבדות

[מגהמה 188 - פולקסווגן + ב.בד - טופ 2]

איווקו: דגם חדש של משאית מקושרת

חטיבת המשאיות של איווקו חשפה לאחרונה את IVECO S-WAY - דגם המשאית המקושרת, אשר פותח כדי לספק תכונות ושירותים המתמקדים בנהג ורמה מתקדמת של קישוריות.
ל-S-WAY תכונות ושירותים אשר פותחו תוך התמקדות במרכזיות הנהג, בקיימות וברמת קישוריות מורחבת שנועדה להפחית את עלות הבעלות הכוללת (עלות הרכב בתקופת בעלות של חמש שנים בממוצע). המשאית מוצגת כמודל עסקי המכסה את כל מחזור חייו של הרכב, ומסייע לבעליו לעמוד בדרישות של לקוחותיהם.
מלבד פיתוחים מהדורות הקודמים, ל-S-WAY תא נהג חדש שתוכנן למלא את צרכי הנהג. יש בו תנאי מגורים ותנאי עבודה מהשורה הראשונה, סביבה מרווחת וארגונומית, נהיגה נוחה ומתווה מתוכנן היטב המשלב פונקציונליות עם נוחות. העיצוב נוגע גם לבטיחות הנהגים באמצעות מבנה מחוזק (תואם לתקן מבחני ריסוק אירופים לתא נהג, ECE R29.03) ושדה ראייה משופר בהרבה.

מהנדסי איווקו תכננו את הרכב לחיסכון בעלויות, כלומר שיפרו את הפרודוקטיביות לטובת הרווחיות. העיצוב החדש מייעל את הביצועים האווירודינמיים ומשפר את תצרוכת הדלק בשיעור של עד 4%. להפחתת עלות הבעלות הכוללת תורם גם עיצוב הפגוש הרב-חלקי, המפחית מאוד את עלויות התיקון, שכן אם ניזוק, יש להחליף רק את החלק שנפגע.
במשאית קופסת-קישוריות (Connectivity Box) המאפשרת קישוריות איכותית ומלאה. תפקידה היחיד הוא לאסוף, לעבד ולהחליף נתונים בזמן אמת. פלטפורמת שירות שפותחה בשיתוף פעולה עם מיקרוסופט מספקת אחסון וניהול בטוחים של נתונים ושל שירותים רבים בעלי ערך מוסף לנהג ולצי התובלה. המשמעות היא שהן מנהלי ציי הרכב הן הנהגים מחוברים כל העת לרכב באמצעות הטלפון הנייד ואפליקציה ייעודית.
הקישוריות משפרת את תפקוד הנהג בעבודתו, ומספקת לו חוויית נהיגה וסיוע מתקדם. הקישוריות פותחה בין השאר כדי לסייע למנהלי הלוגיסטיקה להבטיח את הרווחיות של העסק על ידי מקסום זמן הפעילות של הרכב, מתן שירות עקבי וחזוי ותפעול יעיל וכלכלי. יש גם אופציות פרמיום של ניהול צי רכב, ניהול תצרוכת דלק מותאמת אישית, ניהול מערך תחזוקה למשאיות ועוד.

וולוו משאיות צמצמה את תצרוכת הדלק

חטיבת המשאיות של וולוו הציגה פונקציות חדשות המסייעות לנהגים לחסוך בתצרוכת הדלק גם כאשר מערכת בקרת השיוט אינה מופעלת. באמצעות שילוב של תוכנות חדשות וחידושים בתחום החומרה, שודרגו מנועי D13 העומדים בתקנים יורו-3 עד יורו-5. המנועים האלו אינם נמכרים באירופה ובישראל, אך יש להם ביקוש במדינות מתפתחות שתקני זיהום האוויר בהן מאפשרים זאת. למשאיות אלו עלות נמוכה בהשוואה למנועי יורו-6 הנקיים והיקרים. העדכונים בתוכנה ובחומרה עשויים לחסוך עד שלושה אחוזים בתצרוכת הדלק בתובלה ארוכת טווח.
הפונקציה החדשה נקראת מערכת סיוע מומנט (Volvo Torque Assist), ומיועדת להפחית את תצרוכת הדלק על ידי נהיגה יעילה יותר כאשר בקרת השיוט מושבתת פרק זמן ממושך. היא אמורה לספק למנוע תצרוכת דלק אופטימלית על ידי התאמה אוטומטית של מומנט המנוע וביצוע האצה לפי טופוגרפיה של הכביש. המערכת משקללת את העומס, את המהירות ואת השינויים, ובהתאם לכך המנוע מפיק את המומנט המיטבי בתצרוכת הדלק המינימלית האפשרית.
פונקציה נוספת שמסייעת בהפחתת תצרוכת הדלק היא green range (האזור הירוק). כאשר המנוע פועל בתחום הירוק, נשמרת ההזרקה האחידה הרציפה. הדבר פוגע במקצת בביצועי המשאית, אולם יש פיצוי ניכר בחיסכון בדלק.

לחיסכון בדלק תורם גם כיול מחדש של הדוושות. הותקנה דוושה רגישה פחות. השינוי המינורי בכיול יוצר מומנט חלק ורציף יותר, והדבר מאפשר חיסכון בדלק ושליטה משופרת במשאית. הדוושה פחות רגישה לתנודות רגלו של הנהג ולעוצמת הלחיצה המשתנה.
נהגים שפחות מיומנים בנהיגה כלכלית מקבלים אפשרות לשפר את סגנון הנהיגה. התוכנה החדשה משפרת גם את העבודה עם עומס כבד, נסיעה לא רציפה במדרון ותוואי נסיעה שיש בו וריאציות מהירות רבות.
שדרוגי החומרה נעשו גם בגירסאות החדישות ביותר של מנועי D13, והם יכולים לחסוך בערך 1% דלק. פוטנציאל החיסכון תלוי בעיקר בניסיונו של הנהג ובתנאי הפעילות של הרכב.
החיכוך הפנימי ברכיבי המנוע צומצם באמצעות צילינדרים חדשים וטבעות בוכנה חדשות בצורת V. יעילות הטורבו שופרה אף היא, וכן שודרגה מערכת ניהול המנוע לגירסה חדשה יותר עם יכולת משופרת.

משאית e-canter חשמלית לעבודה בטוקיו

מיצובישי פוסו, שהיא חלק מקונצרן מרצדס, הודיעה על משלוח שני של משאיות eCanter החשמליות, במשקל כולל של 7.5 טון, והפעם לחברת Tokyo Nohin Daiko שבסיסה בטוקיו שביפן. זוהי חברת תובלה גדולה החברה בקבוצת הלוגיסטיקה המשולבת SENKO Group Holdings, אשר עיסוקה הוא בעיקר לוגיסטיקה בתחום האופנה.

משאיות eCanter הן הרכב החשמלי הראשון עם גוף מתלה-קולב (hanger-rack), כלומר גוף המאפשר לספקים לתלות בגדים על מיתלה בתוך מרכב הרכב. הן ישמשו אך ורק להובלה של מוצרי מותג האופנה היוקרתי "לואי ויטון". בנוסף, הן המשאיות החשמליות הראשונות שהוצגו על ידי Senko Group Holdings, קבוצה המקדמת את הפעילות בתחום לוגיסטיקה ירוקה.

מרצדס: מערכת הדמיה לבדיקת מערכות

בחטיבת המשאיות של מרצדס החליטו לבחון מערכות חדשות בשטח, במקום במעבדות החברה ולאחר מכן במשאיות. הכוונה הייתה לשלב את הנהגים בתהליך הבדיקה וההערכה בשלבי פיתוח מוקדמים. מהנדסי הפיתוח ביקרו במספר נקודות עצירה מרכזיות באזור העיר שטוטגארט שבגרמניה, ובעזרת נהגים מזדמנים בחנו את המערכות כדי לשפרן בטרם יותקנו במשאיות.
המהנדסים נעזרו בסימולטור נייד לבדיקות ההדמיה. נהגי המשאיות חיוו את דעתם באשר לאבות טיפוס של תפריטי הפעלה דיגיטליים עתידיים, ובנוסף נבדקו באמצעות הסימולטור אפליקציות תפעוליות שפותחו בחברה. אבות הטיפוס מבוססים על מערכות קיימות באקטרוס החדש. המשוב מהבוחנים הוזן למחשב והועבר לעבודות פיתוח נוספות במעבדות.
יתרון גדול של מעבדת הבדיקה הניידת הוא בהבאת הפיתוח לנהגים, ולא להיפך. כאשר נהגים בודקים את המערכות בסביבתם המקצועית הטבעית, המשוב שלהם אותנטי. יש לכך יתרון עצום לעבודת הפיתוח של החברה.
בעת תהליך הבדיקה לבשו נהגי המשאיות משקפי מציאות מדומה (D3) שדרכם ראו תמונה דיגיטלית של תא נהג וחוו מגוון מצבי נהיגה. הם גם החזיקו פיזית את ההגה, כך שההדמיה הייתה קרובה מאוד למציאות.

בשלב הראשון נבדקה בעיקר מידת הידידותיות למשתמש של תפריט ניווט במסכי תא הנהג העתידיים, ונבדקה קבלת היישומים שהציעו נהגי המשאיות. שני מומחים ממשאיות מרצדס נכחו בבדיקות, וחיישנים הקליטו את תנועות הנהגים, שמהן אפשר להסיק לגבי מידת הידידותיות למשתמש של המערכות.
בדיקה בהדמיית תלת-ממד ארכה כ-20 דקות. המשתתפים נבחרו באקראי, והבדיקות היו אנונימיות.
הדגש באקטרוס מושם במולטימדיה בתא הנהג המציעה לו פעולות ייחודיות. שני מסכים אינטראקטיביים משמשים כמקור מידע מרכזי. תא הנהג מאפשר לשלב טלפונים חכמים ויישומים התומכים במערכת העסקית היומית של הנהג. אפשר להציג את התצוגה הראשית ואת תצוגת המגע המשנית באמצעות גלגל ההגה הרב-תכליתי החדש. בגלגל ההגה יש כריות בקרת מגע. על ידי החלקה ולחיצה על לחצני בקרת המגע, הנהג יכול להפעיל את שני המסכים בבטחה, גם בעת נהיגה.

סקניה מספקת משאבות בטון לסין

חטיבת המשאיות של סקניה חתמה לאחרונה על חוזה ענק לאספקה של 520 משאיות לעבודות תשתית של חברת זומליון (Zoomlion) הסינית. מדובר ב-170 משאיות המיועדות לשמש כמשאבות בטון. הזמנה זו מתווספת להזמנה קודמת לאספקה של 350 משאיות, אף הן לעבודות תשתית, שנמסרו מוקדם יותר השנה. ההזמנה האחרונה היא ל-150 משאיות מדגם P 450 8×4 למשאבות של 56 מטרים, ול-20 משאיות מדגם P 450 10×4 למשאבות גדולות יותר, שאורכן 67-62 מטרים.

זומליון היא יצרנית מהמובילות בעולם של מכונות בטון. שיתוף הפעולה עם סקניה החל לפני יותר מעשר שנים, כשחברת התשתיות בחרה בסקניה הודות לעמידה בסטנדרטים גבוהים. מאז החל שיתוף הפעולה בין החברות בשנת 2007, סיפקה סקניה 3,300 כלי רכב ליצרן הסיני.

וולוו חוגגת 60 לחגורות בטיחות

בוולוו מציינים השנה את יום השנה ה-60 מאז משכו הנוסעים הראשונים של החברה את חגורת הבטיחות החדשה. הנהג הראשון של וולוו, נילס בוהלין, היה הראשון שמשך את החגורה על כתפו בשנת 1959.
החגורה התלת-נקודתית הייתה מוגנת בפטנט של וולוו, אלא שהחברה החליטה לוותר על זכותה ואפשרה לכל יצרני הרכב להשתמש בפטנט ללא עלות. חגורת הבטיחות עדיין נחשבת כיום לאביזר הבטיחותי החשוב ביותר בעולם. עם זאת, ולמרות העובדות, נהגי משאיות רבים מדי עדיין מזניחים את בטיחותם האישית ונוטים לא להשתמש בה. מסתבר שנהגי משאיות אינם אוהבים לחגור את חגורות הבטיחות.
במחקר מקיף של ארגון דקרה (DEKRA) הגרמני, שנטלו בו חלק קרוב לאלפיים נהגי משאיות, נמצא שיעור חגירה ביחס הפוך למשקל המשאית. ככל שהמשאית גדולה יותר, כך גדלה מידת ביטחונו העצמי של הנהג ברכב שבו הוא נוהג, ושיעור החגירה יורד. במשאיות קלות (משקל כולל של עד 7.5 טון) שיעור החגירה מגיע ל-38%, והוא יורד בהדרגה עד 20% במשאיות הכבדות ביותר. שיעור חגירה זה היה נמוך יותר אילולא התקיימו הדרכות והשתלמויות בטיחותיות לנהגים.
בדו"ח של וולוו משאיות לשנת 2017 (The Volvo Trucks Safety Report) נמצא ששימוש בחגורת הבטיחות היה יכול להציל את חייהם של כמחצית מהנהגים שנהרגו בתאונות דרכים. החגורה הייתה מונעת מהנהגים להיזרק בתא הנהג הגדול (או אף החוצה ממנו) בשעת תאונה.

תכנון משאיות מקוון בדאף

בחטיבת המשאיות של דאף מנסים לקבוע סטנדרט חדש ביצירת תכנון משאיות מקוון. התוכנה המקוונת החדשה, DAF TRUCK CONFIGURATOR, היא תלת-ממדית ומציגה ללקוח או לאיש התמיכה של דאף את כל התצורות של מערכות העברת הכוח, הסרנים ותאי הנהג הזמינים לדגם שנבחר. בו בזמן מוצגות כל האפשרויות של המפעל להרחבות ותוספות אפשריות, הכול בתלת-ממד. אפשר לשתף את המשאית המוגדרת ישירות עם סוכן דאף, איש מכירות, מהנדס היבואן ובונה המרכב. כך אפשר לצמצם את התכנון ולהביא ליעילות הן בהליך של בחירת המפרט של המשאית והן בהתאמתו לצרכי הלקוח.
התוכנה מאפשרת לתכנן ולבנות את התצורה המקוונת של המשאית האופטימלית לכל יישום: שניים, שלושה או ארבעה סרנים, הנעה רגילה או כפולה, בחירת סרן מניע, סרן נגרר, סרן מתרומם או סרן בעל היגוי, תא נהג רגיל או תא שינה, תא נהג מרווח או סופר-מרווח. יתרה מזו, כל אפשרויות המפעל ניתנות להגדרה. לדוגמה, אפשר לקבוע את המיקום המדויק של רכיבים וציוד כגון מכלי הדלק, מצברים וגלגל רזרבי. המערכת יודעת להנחות את המשתמש ולהציג את המגבלות הפיזיות והתכנוניות.

התוכנה התלת-ממדית מאפשרת לסובב את הרכב ב-360 מעלות. לאופציה תכנונית זו יש ערך מיוחד לבונה המרכבים. שיתופו בהליך התכנון מאפשר לו לראות בו ברגע אם נבחרו הרכיבים הנכונים ואם מיקומם אופטימלי. השיתוף המקוון יכול לאפשר גם למהנדס התכנון לבדוק את מפרט המשאית ואת התאמתו לצרכי העבודה העתידיים. גם סוכן המכירות של דאף יוכל לעזור בבחירת המפרט, ובעל הרכב או מנהל חברת התובלה יכולים לשלוח את התצורה שנבחרה למהנדס המכירות של דאף כדי לקבל הצעת מחיר תחרותית.
התוכנה זמינה כעת באתרי האינטרנט האירופים של דאף.

תגובות לכתבה
לא נמצאו תגובות לכתבה כבדות
הוספת תגובה - תגובה תתווסף לאחר אישור
דרג/י נושא זה
שלח/י תגובה
יצירת קשר
גלריות תמונות
בגליון זה לא נמצאו גלריות
גלריות וידאו
בגליון זה לא נמצאו גלריות וידיאו
חיפוש עמוד בגליון זה
aa