כנס הנדסת רכב בעידן הרכב החשמלי
כנס "הנדסת רכב ותעשיית הרכב היצרנית" ה-38 של לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים במקצועות הטכנולוגיים התקיים ב-11 באפריל 2019 בראשון לציון. נושא הכנס היה המרוץ העולמי לכלי רכב חשמליים ואוטונומיים, מגמות בעולם ובישראל. כלי רכב חשמליים, בהם רכבי נוסעים ואוטובוסים, זכו לחשיפה בכנס והוצגו בו. בתוכנית נדונו מגוון נושאים, בהם פתרונות טכנולוגיים, אוטובוסים וכלי רכב חשמליים, תשתיות ורגולציה.
מדבריו של שמואל בן ארי, יו"ר כנס הנדסת הרכב: ישראל נמצאת בתחילת המהפכה החשמלית להנעת כלי רכב. סין היא המדינה המובילה בעולם בתחום, ונמכרו בה ב-2018 1.3 מיליון כלי רכב חשמליים, שהם יותר מכל הרכבים החשמליים שנמכרו בעולם.
המדינות המובילות בייצור רכבים חשמליים הן סין, נורווגיה, הולנד, צרפת, גרמניה ואנגליה. שר האנרגיה הצהיר כי בשנת 2030 תיאסר בישראל מכירה של כלי רכב ממונעים בבנזין או בסולר. זה היעד למעבר לשימוש מלא בתחליפי דלק, בהם חשמל, גז טבעי ותאי דלק המכילים מימן.
ד"ר עמנואל ליבן, יו"ר אגודת מהנדסי מכונות ותעופה, ציין כי עתיד הרכב החשמלי הוא שימוש במימן. הוא הדגיש כי הבעיה בהנעה חשמלית היא בתכולת האנרגיה האצורה בסוללות לעומת האנרגיה בנוזלי הדלק שבמכל הרכב, המספיקים לטווחים ארוכים. משך זמן המילוי של דלק קצר לעומת טעינה חשמלית. לדבריו, המימן שנאגר במכל ייתן את המענה.
יקי אנוך, נשיא איגוד יבואני הרכב, אמר בין השאר: במהפכה נכללים תעשיית הרכב, שינויים כלכליים, טכנולוגיים, אקולוגיים, מחשוב ותקשורת בין כלי רכב. ייצור כלי רכב הניזונים מדלק ייפסק בעשור הקרוב, ונראה את השינוי עם המעבר להנעה חשמלית.
לדברי אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר במשרד התחבורה, משרד התחבורה מתאים עצמו לעידן התחבורה העתידית והחכמה. עלינו ללמוד ולדעת את המגמות בטרם נחוקק תקנות. בשנת 2022 יתחילו פולקסווגן, צ'מפיוןמובילאיי להפעיל מיזם להפעלת רכבים אוטונומיים וחשמליים. הכוונה לייצר מוניות להסעות שיתופיות. בישראל נעים כ-800 כלי רכב חשמליים, כ-60 מהם אוטובוסים חשמליים שפועלים בערים. בקרוב יוקם בטכניון מרכז לחקר תחבורה חכמה בשיתוף עם אוניברסיטת בר-אילן.
אהרון אהרון, מנכ"ל הרשות לחדשנות, אמר: מדינת ישראל פורצת דרך ומובילה את החדשנות העולמית. הוקמו כ-600 חברות פעילות בתחום החדשנות והסטאראפ, והאתגרים גדולים. הרשות לחדשנות הוקמה כדי לקדם את התחום בתמיכה ממשלתית.
דניאל צוקר, מנהל תחום מקומי במנהל תחליפי דלקים: "המהפכה בעולם התחבורה תתחולל בעשור הקרוב. היא תתמקד בכלי רכב חשמליים, אוטונומיים ושיתופיים, וכן בתקשורת בין כלי רכב. האסטרטגיה של משרד ראש הממשלה מתבססת על הפיכת ישראל למרכז ידע מחקרי ותעשייתי, הובלת פתרונות לתשתיות והטמעה בשימוש בתחליפי נפט ותחבורה חכמה. פורסם מכרז של משרד האנרגיה להתקנה של 2,700 עמדות טעינה בהשקעה של המדינה בסך 30 מילון שקלים. המכרז יקבל תנופה בשנה הקרובה. בישראל פועלים כיום רכבים שיתופיים חשמליים, רכבי איגום ואוטובוסים עירוניים. בתחבורה הציבורית יש 62 אוטובוסים חשמליים שנעים על תחליפי דלקים. לחברות נקבעו יעדים למעבר לאוטובוסים ירוקים. השינוי יהיה הדרגתי ויעניק יתרונות סביבתיים וכלכליים. הרגולטור ייתן את התמיכה ויעודד חברות ישראליות להתפתח בתחום.
למידע נוסף: www.autocom.co.il
עמכם הסליחה