נת"צים חדשים בצירים מרכזיים בתל אביב-יפו
משרד התחבורה, חברת נתיבי איילון ועיריית תל אביב-יפו פתחו לתנועה שני נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) חדשים במרכז תל אביב. הנתיבים שהוכשרו, ברחוב לבון ובדרך בן צבי, באורך של קילומטר וחצי לכל כיוון.
הנתיבים החדשים משמשים כנת"צים בשעות השיא, בימים ראשון עד חמישי, בין השעות 06:00 ל-10:00 ובין השעות 14:00 ל-17:00. בנתיבים מתאפשר מעבר מהיר של עשרות אוטובוסים בשעות השיא.
אושר תקציב הסדר התחבורה הציבורית
ועדת ההסכמות אישרה לקיים דיון על העברה של 860 מיליוני שקלים מעודפי התקציבים של המשרדים בשנת 2018 לשימוש בשנת 2019. כחצי מיליארד שקלים מההעברה נועדו לתקצב הסכם הפעלה חדש בין אגד למדינה ולשפר את השכר של נהגי התחבורה הציבורית. עודפים נוספים שאושרו: העברה של 45 מיליון שקלים לצרכי ניצולי שואה והעברה של 15 מיליון שקלים לצרכי היערכות משרד הפנים לבחירות לכנסת. הדיון בהעברה קוים לבקשת יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני.
תחבורה ציבורית לפי קריאה במטרופולין ת"א
שירות תחבורה ציבורית לפי קריאה החל לפעול במטרופולין תל אביב במסגרת ניסוי של משרד התחבורה, בשיתוף משרד האוצר, חברת דן וחברת via המתמחה בניהול תחבורה חכמה. הניסוי יימשך כשנה, ובמסגרתו מופעלים מיניבוסים משודרגים לפי קריאה של הנוסעים באמצעות אפליקציה בטלפון הנייד. בשלב הראשון מופעלים 40 מיניבוסים, ועד חודש יוני צפויים לפעול כ-100 מיניבוסים.
השירות מבוסס על ביקוש בזמן אמת. בשלב הראשון הוא מופעל ברוב אזורי הביקוש המרכזיים של תל אביב, גבעתיים ורמת גן. השירות, הנקרא "bubble", משמש שירות משלים לתחבורה הציבורית וחלופה לשימוש ברכב הפרטי.
נסיעות ההרצה מאפשרות לנוסעים להזמין באמצעות האפליקציה נסיעה ליעדים מרכזיים בלב גוש דן, כגון בתי חולים, מוסדות לימוד, תחנות רכבת ואזורי תעסוקה. הנוסע מופנה לתחנת אוטובוס הקרובה למקום הימצאו, ומסלול הקו והעצירות ייקבעו על פי ההזמנות של הנוסעים, תוך חישוב המסלול הקצר ביותר המחבר בין הנוסעים שהזמינו את ההסעה.
המסלול נקבע באמצעות טכנולוגיה מתקדמת של חברת via, המאפשרת תכנון דינמי של המסלול. האפליקציה מאפשרת לכל משתמש לעקוב אחר זמן האיסוף, מסלול הנסיעה וזמני ההגעה המשוערים אל היעד. על מסך מידע מוצגים מועדי ההגעה של הנוסעים ליעדם. השירות ניתן בתדירויות גבוהות וזמין בימים ראשון עד חמישי, בין השעות 6:00 ל-22:00. תעריף הנסיעה נע בין 12 שקלים לנסיעה בשעות השפל ל-15 שקלים לנסיעה בשעות השיא - בין 06:30 ל-09:30 בבוקר ובין 15:00 ל-18:30 אחר הצהרים. אזרחים ותיקים יהיו זכאים להנחה של 50%.
נוסע בעל מוגבלות פיזית יוכל להזמין רכב המותאם לצרכיו. בעלי חיים לא יורשו לעלות לנסיעה, מלבד כלבי נחייה.
הולנד רוכשת 164 אוטובוסים חשמליים
מפעילת תחבורה הציבורית Qbuzz מהולנד חתמה על עיסקה לרכישת 164 אוטובוסים חשמליים מחברת VDL Bus & Coach Ebusco ויצרנית האוטובוסים ההולנדית Ebusco. חברת Qbuzz זכתה במכרז להפעלת אוטובוסים בחלק הצפוני של הולנד, באזור הערים גרונינגן ודרנטה. האוטובוסים שיסופקו יהיו מהדגמים VDL Citea SLFA-180 Electric ו-VDL Citea SLF-120 Electric.
כדי לעמוד ביעד של הפחתה של 90% בפליטת CO2, הזמינה מפעילת התחבורה הציבורית Qbuzz 164 אוטובוסים חשמליים, והם צפויים להיכנס לפעולה בחודש דצמבר השנה. הם יחליפו את האוטובוסים מונעי הדיזל הנוכחיים, שאף הם עומדים בתקינת יורו 6.
כמעט מחצית מההזמנה הוזמנה מיצרנית האוטובוסים ההולנדית Ebusco, אשר תספק 60 אוטובוסים חשמליים מדגם Ebusco 2.2. אלו ישמשו לקווי תחבורה ציבורית אזוריים. יש להם סוללה חשמלית גדולה, ולכן הטעינה צריכה להתבצע רק במסוף הטעינה, לרוב בשעות הלילה. טעינה אחת מספיקה לביצוע המסלול.
בצי האוטובוסים של Qbuzz נכללים אוטובוסים מתוצרת מרצדס וסטרה, וכן אוטובוסים קומתיים מתוצרת VAN HOOL. הם יעברו הסבה מדיזל רגיל לשימוש ב-HVO (ביודיזל סינתטי מבוסס על פסולת מוצרים) לטובת הפחתה ניכרת בפליטת CO2. שני ואנים של חברת Van Hool כבר מופעלים באמצעות מנועי תאי דלק (עם הזנה של מימן שמומר לאנרגיה חשמלית), גם הם עם אפס פליטות.
Qbuzz ו-Bureau שוקלות לרכוש בשנת 2020 בין 20 ל-30 אוטובוסים המופעלים באמצעות מימן.
נובינה וסקניה: אוטובוסים אוטונומיים בשוודיה
חטיבת האוטובוסים של סקניה חברה למפעילת התחבורה הציבורית נובינה (NOBINA), מהגדולות במדינות הנורדיות, לשם שיתוף פעולה בניסויים להפעלת אוטובוסים אוטונומיים במסלולים רגילים באזור שטוקהולם. "הטכנולוגיה עכשיו בוגרת דיה כדי להתחיל בניסויים בתנאי אמת בכבישים ציבוריים. הפרויקט הוא אחד הראשונים מסוגו באירופה עם אוטובוסים בגודל זה", אומרת קארין רדסטרום, ראש חטיבת האוטובוסים בסקניה. לדבריה, הפרויקט יספק שפע של מידע בפיתוח נוסף של אוטובוסים אוטונומיים גדולים לפני הפעלה בקנה מידה מלא.
הניסויים יבוצעו בשני שלבים. בשלב הראשון לא ישותפו נוסעים, למען הבטיחות. בשלב השני יהיו מעורבים נוסעים, וגם זאת עם נהג שיפקח על הפעולות ויסייע לנוסעים. הניסויים יספקו תובנות וניסיון לגבי ההיבטים היומיומיים המעשיים של ניהול אוטובוסים אוטונומיים ותפעולם. במהלך הניסויים ייאספו נתונים כגון מהירות ממוצעת, זמני מחזור, תקלות, תגובות ופעולות חריגות וכן שביעות רצון של הנוסעים. הדרישות מאוטובוסים אוטונומיים לא יהיו שונות מהדרישות מהאוטובוסים המאוישים מהבחינות אמינות, בטיחות וזמינות. פרויקט הפיתוח כבר החל, ותקופת הניסיון מתוכננת להתחיל בשנת 2020.
שני אוטובוסים אוטונומיים מדגם LF של סקניה, בעלי קיבולת של 80 נוסעים, ייסעו בין אזור מגורים חדש, Barkarby, המרוחק כ-20 ק"מ ממרכז הבירה השוודית, לבין שטוקהולם, לאורך חמישה ק"מ, ויגיעו לתחנת מטרו. בקו השירות ארבע תחנות. תחילה רק קילומטר אחד מתוך החמישה יופעל באופן עצמאי. בשלב השני של הניסויים צפוי תפעול מלא. כ-300 נוסעים ישתמשו מדי יום בשירות. מערכות השליטה והבקרה ינוהלו במשותף על ידי סקניה ונובינה.
כמה פרויקטים חדשניים בתחום התחבורה הציבורית כבר נמצאים בעיצומם באזור Barkarby, עיר שתוארה כבעלת מערכת התנועה המודרנית ביותר בעולם. בפרויקטים אלה אוטובוסים אוטומטיים שפועלים בתנועה מתוזמנת וקבועה, אוטובוסים חשמליים, תשתיות, ורכבים דיגיטליים חדשים - כולם בשיתוף פעולה של שטוקהולם, עיריית ג'רפלה וחברת נובינה.
אוטובוסים אוטונומיים של וולוו נבחנים בסינגפור
חטיבת האוטובוסים של וולוו נערכת לפריסה של אוטובוסים אוטונומיים (AVS) בשיתוף פעולה עם ממשלת סינגפור כדי לשפר את מערכת התחבורה הציבורית במדינה. בפרויקט שותפות אוניברסיטת נניאנג וחברת NTU (Nanyang Technological University) סינגפור, אשר חברו לקבוצת וולוו כדי לבחון לעומק את תפקוד האוטובוסים האוטונומיים במגוון רחב של תרחישים. זאת ההזדמנות הראשונה של קבוצת וולוו לבדוק ולשפר את הפיתוח של האוטובוסים האוטונומיים בסביבה עירונית מורכבת.
הבדיקות הראשונות החלו בחודש דצמבר 2018, בתוך מסלול מבחן סגור שגודלו כשל שני מגרשי כדורגל ובתוכו מוקמו אביזרים המדמים מבנים. מאוחר יותר וולוו תכניס לתוכנת ההפעלה מגוון תרחישים, ובכללם אפשרות לנסיעה בסופות גשם טרופיות המאפיינות את האזור.
מלבד שני האוטובוסים המשתתפים בניסוי סיפקה וולוו פלטפורמה אוטונומית שתפותח במקום. הדרישות מהאוטובוסים רבות. הם יצטרכו לא רק לפעול באופן עצמאי, אלא גם להיות מסוגלים לנסוע לנקודת הטעינה ולהטעין את הסוללות שלהם עצמאית. האוטובוסים לא אמורים להסתמך על תשתית הכבישים לתמיכה. בנוסף, יהיה עליהם לקרוא את התמרורים בכביש ולפעול לפי המגבלות שהם מציבים.
באבו דאבי קו שירות מבוסס על אוטובוסים חשמליים
חברת Abu Dhabi Future Energy השיקה לאחרונה קו שירות ראשון מסוגו במזרח התיכון המתופעל על טהרת האוטובוסים החשמליים. הקו מוסד תוך שיתוף פעולה עם משרד התחבורה באבו דאבי (DoT), עם יצרנית האוטובוסים המקומית Hafilat Industry LLC ובתמיכה של קונצרן סימנס העולמי המספק שירות ותפעול. שלב הפיילוט של ה-Eco-Bus הסתיים לאחר שבוצעו בדיקות מקיפות לגבי הביצועים הטכניים של הרכב וחוויית המשתמש.
האוטובוס החשמלי החדש יפעל במסלול ייחודי שעובר במרינה קניון, בתחנת האוטובוסים המרכזית של אבו דאבי ובמסדאר סיטי, הקהילה העירונית הדואלית של אבו דאבי. ה-Eco-Bus תוכנן לעמוד בחום ובלחות השוררים באיחוד האמירויות הערביות, כלומר אקלים מאתגר לרכבים חשמליים בכלל ולאוטובוסים כבדים בפרט. יש בהם 30 מושבים, וטווח הנסיעה הוא כ-150 ק"מ בין טעינות. הפאנלים הסולריים שמותקנים על הגג משמשים גם הם לטעינה חשמלית של המצברים, ומיועדים בעיקר לתפעול של מערכות עזר. ברכבים יש גם מערכת מיזוג אוויר רבת עוצמה.
סימנס סיפקה את מערכת העברת הכוח, הכוללת מנוע PEM נטול הילוכים, וחברת Hafilat תכננה ובנתה את הרכב. האוטובוס מורכב מגוף אלומיניום קל משקל עם מערכת ייחודית לקירור מים. הקירור מאריך את חיי הסוללה ומייעל אותה גם כאשר הטמפרטורה בחוץ גבוהה ביותר.
אות הסביבה למערכת ההנעה החשמלית של ZF
מערכת העברת הכוח AxTrax AVE של קבוצת ZF זכתה לאחרונה באות היוקרתי EBUS 2019 Environmental Protection Award בעבור מערכת העברת הכוח החדשנית שלה שמיועדת לאוטובוסים חשמליים. האות הוענק בזכות המבנה הפונקציונלי, הקומפקטי והיעיל של מערכת העברת הכוח בסרן המיועד לאוטובוסים בעלי הנעה חשמלית.
האות ניתן לקבוצת ZF במסגרת הכנס השנתי ElekBu, שמתכנס פעם אחת בשנה ובו חברים מרבית הפעילים בענף זה. ד"ר אנדריאס גרוסל, ראש חטיבת הסרנים ומערכות התמסורת בקבוצת ZF, מסר שאפשר לבצע את ההמרה של המערכת החדשה גם לאוטובוסים קיימים. המטרה היא לבטל לחלוטין פליטת חלקיקי פיח, פליטת CO2 ומפגעי רעש בערים.
הסרן המונע החדש יכול להיות מופעל בכל אמצעי של חשמל, כלומר לא רק על ידי סוללה. אפשרות נוספת היא הנעה חשמלית מקווי מתח. אפשר להשתמש בסרן גם בתצורות היברידיות או בהנעה באמצעות תאי דלק (מנועים המוזנים במימן ליצירת אנרגיה חשמלית). אפשרויות התצורה רבות, וכך גם הגמישות התפעולית והאפשרות לבחור את מקור האנרגיה.
BYD: 50,000 אוטובוסים חשמליים בתשע שנים
יצרנית האוטובוסים הסינית BYD רשמה הישג מרשים בתחום ההנעה החשמלית. מנכ"ל החברה הודיע בתחילת השנה על יציאתו של האוטובוס הנקי, בעל ההנעה החשמלית הטהורה, ה-50,000 במספר, משערי המפעל.
האוטובוסים החשמליים של BYD פועלים כיום ב-300 ערים ברחבי העולם. האוטובוס ה-50,000 יצא כתשע שנים לאחר שהחל הייצור של האוטובוסים החשמליים. הוא מיוצא לספרד עם סטיילינג חדש וקיבולת של 80 נוסעים. הוא יופעל על ידי מפעיל תחבורה ציבורית מקומית בשם Tubasa בעיר Badajoz שבדרום מערב ספרד.
BYD נכנסה למגזר האוטובוסים של ספרד בשנת 2017, וכיום יש הזמנות מערים נוספות.
אוטובוסים חשמליים של VDL
חברת התחבורה הציבורית של אמסטרדם, GVB, ויצרנית האוטובוסים VDL Bus & Coach חתמו על חוזה למסירה של 31 אוטובוסים חשמליים מדגם סיטאה עם אופציה ל-69 אוטובוסים חשמליים נוספים. VDL Bus & Coach אחראית על הקמת תשתית הטעינה.
31 כלי הרכב ישמשו לתחבורה עירונית באמסטרדם. הפרויקט מומש באמצעות שיתוף פעולה הדוק בין "אזור התחבורה אמסטרדם", כמעניק הזיכיון, עיריית אמסטרדם, GVB ו-VDL.
עמכם הסליחה