מגהמה 188 • מאי • 2019
 
משולחנו של טיקו

אחרי הבחירות

לקריאה
מגהמה 188 • מאי • 2019
משולחנו של טיקו
אחרי הבחירות
לכתבה
משולחנו של טיקו

[מגהמה 182 - פנקסים - טופ 1]

אחרי הבחירות

יומיים לאחר הבחירות התחילו העניינים לחזור לשיגרה: ברכבת - שביתה, ואוטובוס שהידרדר דרס למוות נער ופצע חמישה. ידוע מה צריך במדינה: מנהל. אחד שישים את המדינה לפני שאיפותיו האישיות. אשר לי, הרי אתם יודעים, הכי נוח להתחיל עם משרד התחבורה.

דרוש מנהל
לפניכם ציטוט מאתר האינטרנט החיפאי חי-פה: "נמשכת ההפרעה לתנועת הרכבות בכל רחבי ישראל, כתוצאה מסכסוך העבודה ברכבת. הבוקר, יום ו’, 12/4/2019, נפסקה תנועת הרכבות בכל רחבי הארץ. מהנהלת הרכבת נמסר כי תנועת הרכבות תחזור בהדרגה...
מהנהלת רכבת ישראל נמסר לחי פה, בשעה 10:19:
'הנהלת הרכבת משיבה את תנועת הרכבות לסדרה, בהתאם להתייצבות הפקדים שהינם מרכיב חיוני בבטיחות הנוסעים. הנהלת הרכבת קוראת ליו"ר ההסתדרות: רסן את גילה אדרעי, הסר את הצעדים הארגוניים ואפשר לחזור למשא ומתן בתום לב.'
"
האם דבר מה חדש בהשבתת הרכבת? נראה שלא. האם הופתענו שהרכבת מושבתת? גם כן לא. לדעתי, הסיבה הראשית היא ניהול כושל. רכבת ישראל לא מנוהלת, היא מתנהלת בכוח האינרציה והכסף הבלתי נגמר שמקורו במשרד האוצר, קרי משלם המיסים.
הנהלת הרכבת אינה יכולה לנהל מכמה סיבות. האחת, מי שמנהל אותה הוא מנהל מטעם השר, אז מותר להטיל ספק ביכולותיו המקצועיות. מיום שהתמנה ועד שהוא לומד את מטלותיו עובר הרבה זמן, ומן הסתם בבואו לנסות לממש דבר מה ממה שלמד הוא יפוטר, כי מיום המינוי עד עכשיו הוא נכשל. מה נעשה? נמנה מקורב אחר.
הגיע הזמן לסיים את הפארסה הזאת. כאשר רכבת לא נוסעת, יש לכך השלכות אדירות. אנשים לא מגיעים למחוז חפצם ולעבודתם בזמן, העומס בכבישים גדל מאוד, מקומות החניה נסתמים מהר ומוקדם יותר, ומתרבים התאונות, הנפגעים ונזק לרכוש. כל ה"טוב" הזה נוחת עלינו כי הרכבת מנוהלת על ידי מנהלים פחות טובים וועד עובדים שעושה ברכוש המדינה כבשלו - ברצותו יעבוד, וברצותו ישבית (דעו כי הייתי חבר בקואופרטיב דן כמעט 30 שנים, לא זכורה לי השבתה ביוזמת הנהלת הקואופרטיב ששימש גם כהנהלת החברה). הציבור היום שבוי. לדעתי גם שר התחבורה לא ממש מבין את חומרת העניין. אדם מגיע למקום עבודתו עם רכבת, וכאשר ברצונו לחזור לביתו הרכבת מושבתת. מבינים מה זה עושה?

אוטובוס הידרדר
לקרוא ולהתפוצץ מכעס. ציטוט מ-Ynet, 11 באפריל: "אוטובוס ריק מנוסעים הידרדר לעבר קבוצת נערים שהיו בגיבוש ליחידה צבאית סמוך לבא"ח צנחנים שבצפון הנגב. צעיר כבן 18 נפצע אנושות ומטופל במקום. כמו כן נפצעו חמישה נערים נוספים שפונו לבית החולים סורוקה, בהם שניים במצב בינוני ושלושה במצב קל. נהג האוטובוס עוכב לחקירה, מחקירה ראשונית של המשטרה עולה כי האוטובוס הריק חנה סמוך למתחם אוהלים שבו שהו הנערים. הנהג היה מחוץ לאוטובוס שהחל להידרדר ופגע במתחם שבו היו הנערים שהתמיינו לגיבוש."
רק מהידיעה כי הנהג עזב את האוטובוס בלי השגחה והאוטובוס הידרדר, אפשר להבין הרבה. על פי מקורות אחרים, כשהאוטובוס הידרדר אחד הנערים קפץ לתוכו, לחץ על הבלמים והפעיל את בלם החניה. הדבר לא עזר למנוע את התאונה. הנפגע נפטר.
כבוד השר ימנה ועדת חקירה, ואף אחד לא יקרא את מסקנותיה מלבד אחדים שעניין הבטיחות קרוב לליבם. בחקירת הוועדה עשוי להתגלות שהנהג השאיר את האוטובוס כשמנועו פועל, בלם היד לא היה מופעל, דלתות האוטובוס נשארו פתוחות וילדים יכלו להיכנס ולצאת ללא השגחה ולתפעל מערכות באוטובוס מתוך סקרנות או שובבות. אני יכול להבטיח שהוועדה לא תמצא דופי בפעילות של שר התחבורה ובכירי משרד התחבורה.
להלן מסקנות של "ועדה לא תלויה לחקר התאונה": ראשית, נהג האוטובוס, כבן 30, לא הוכשר כראוי למקצועו ולא נבחן על ידי בוחן מומחה בנהיגת אוטובוס. שנית, כשירותו המקצועית של הנהג לא נבחנה מיום שעבר את הבחינה המעשית בנהיגת אוטובוס. שלישית, הנהג לא עבר מעולם ריענון נהיגה כמתחייב בתקנות (אין חובת הדרכה על פי פרוטוקול מסודר ומדריכים המאושרים על ידי משרד התחבורה). רביעית - בהנחה שיש לבעלי האוטובוס קצין בטיחות בתעבורה מועסק - האם בדק מאן דהוא את כשירותו של קצין הבטיחות לתפקידו או הסתפקו בידיעה שיש לו רישיון מתאים?
מה עושה שר התחבורה כדי לקיים בארץ מקצוע "נהג מקצועי"? אינני יודע מדוע הנושא הזה מתעכב. אני תמה על האיגודים מועצת המובילים, איגוד קציני בטיחות בתעבורה, אור ירוק, אנשים באדום, איגוד הנהגים, פורום קציני בטיחות באינטרנט ואחרים, שאינם מרימים קול צעקה נגד חדלי האישים במשרד התחבורה. אינני מקבל שהכול "גזירה משמים". עלינו לעזור לשמים לעזור לנו.


דואר אלקטרוני לתגובות: [email protected]

תגובות לכתבה
לא נמצאו תגובות לכתבה משולחנו של טיקו
הוספת תגובה - תגובה תתווסף לאחר אישור
דרג/י נושא זה
שלח/י תגובה
יצירת קשר
גלריות תמונות
גלריות וידאו
בגליון זה לא נמצאו גלריות וידיאו
חיפוש עמוד בגליון זה
aa