מגהמה 188 • מאי • 2019
 
אגרת גודש
שלם וסע

אגרת גודש - פתרון אולטימטיבי לבעיית התחבורה בישראל?

אבי הורוביץ
לכתבה
מגהמה 188 • מאי • 2019
אגרת גודש
שלם וסע
אגרת גודש - פתרון אולטימטיבי לבעיית התחבורה בישראל?
אבי הורוביץ |
לכתבה
אגרת גודש
שלם וסע

אגרת גודש - פתרון אולטימטיבי לבעיית התחבורה בישראל?

אבי הורוביץ

[מגהמה 183 - כל הניוזלטר - טופ 1]

לאחרונה פורסם כי כדי להימנע מפקקים בערים הגדולות, יש כוונה לחייב נהגים לשלם אגרת גודש ובכך לנסות להניע חלק מהמשתמשים לנסוע בתחבורה הציבורית או לפחות בתחבורה שיתופית. האם כך ניפתר מהפקקים?

בעיית העומס בכבישים

העומס בכבישים והתחבורה הציבורית הלקויה הם בעיות מוכרות. על פי סקר שפרסם אודי עציון ב"כלכליסט" ב-24 במרס 2019, הבעיות האלו מדורגות בראש סדרי העדיפויות של אזרחי מדינת ישראל. וכך עולה מנתוני הסקר: 56% מאזרחי המדינה סבורים כי בעיות הפקקים והתחבורה בישראל הן בין הבעיות המפריעות ביותר לאזרחים. מעליהן ממוקמות בעיית הצפיפות בבתי החולים (62%) ומחירי הדיור (69%). עוד עולה מהסקר, ש-48% מהאוכלוסייה בישראל מגיעים לעבודה באמצעות רכב פרטי ורק 29% משתמשים בתחבורה הציבורית (ראה תרשים).
להערכתי, הסיבה שפחות עובדים מגיעים למקומות עבודתם באמצעות התחבורה הציבורית מאשר עובדים שמגיעים באמצעות כלי רכב, היא שהתחבורה הציבורית בישראל איננה יעילה, וחייב להתבצע שינוי מהותי כדי לפתור את בעיית הגודש בכבישים.

בעיות בתחבורה הציבורית

רגע לפני שאציע דרך להשיג את השינוי המהותי שצריך להתחולל באמצעי התחבורה הציבורית בישראל, אציין מה הן הבעיות בתחבורה הציבורית המקומית.
ראשית, מי שאחראי על תחום התחבורה בישראל הוא משרד התחבורה. בידיו כל הסמכויות לתכנון תחבורה ציבורית, מקביעת קווי הנסיעה ומסלולי הנסיעה ועד מפרט וצבע של האוטובוסים. על פי מאמרו של אלעד מלכה באתר "מידה" מ-22 באוקטובר 2018, כל עוד התחבורה בישראל תמשיך להיות מרוכזת בידי משרד התחבורה ולא תבוזר לרמה של רשויות מקומיות, יהיה קשה לבצע את השינוי שאנו כה מייחלים לו בתחבורה הציבורית בפרט ובבעיות התחבורה בישראל בכלל. כך נכתב במאמרו:
"ישראל היא חריגה בתחום התחבורה וחריגה ביחס ליתר העולם המערבי. אין עוד מדינה בה כל הסמכויות לתכנון תחבורה ציבורית נמצאות בידי גוף ממשלתי אחד. משרד התחבורה קובע למעשה עבור כל קו בישראל את מסלול הנסיעה, תדירות הנסיעה ואפילו את מפרט וצבע האוטובוסים, בעוד שבמקומות אחרים בעולם סמכויות ניהול התחבורה הציבורית מבוזרות לרמה מוניציפאלית או מחוזית."
שנית, קיימת הבטחה לפתרון בעיית התחבורה באזור גוש דן, הלא היא הרכבת הקלה המוקמת בתל אביב ובפרבריה, שעתידה להיות אמצעי התחבורה העיקרי ברחבי העיר ומחוצה לה. אלא שהרכבת תחל לפעול רק משנת 2025. כל עוד היא לא יוצאת לדרך, ממשיכים הפקקים בעיר ומחוצה לה.
המדינה שוקלת לפתור את כל בעיות התחבורה באמצעות אגרת גודש שתניע חלק מהאזרחים לנסוע בתחבורה הציבורית או לפחות בתחבורה שיתופית.

אגרת הגודש: הפתרון האולטימטיבי?

אגרת גודש היא תשלום מס שנקבע על ידי המדינה ונועד בעיקר להפחית את גודש התנועה ולגייס מימון להשקעה במערכת התחבורה.
בלונדון נהוגות אגרות גודש והן מוטלות על רוב כלי הרכב הנכנסים למרכז העיר. למעשה, הנסיעות ברכב פרטי המחויבות באגרה הן בין השעות 07:00 ל-18:00, אך מעבר להן לא מוטלת אגרת גודש, וכך גם בסופי שבוע כשהעסקים מושבתים.
תשלום אגרת גודש הוא מעשה הגיוני במקום שיש בו תחבורה אלטרנטיבית. אולם בישראל, שהתחבורה הציבורית בה אינה יעילה, הדבר יקשה על מי שאינו משלם אגרה להגיע ממקום למקום. לדוגמה, ב-27 במרס פרסמה אסנת ניר בעיתון "דה מרקר", כי "השלמת קו הרכבת המהיר לירושלים תתעכב משמעותית". לכך מתווספים כמובן עיכובים ברכבות בערים אחרות.
לאחרונה התברר כי המדינה השיקה תוכנית ניסיונית המאפשרת לנהגים להרוויח כסף אם יימנעו ממקומות פקוקים. בנוסף, ישנן מחשבות להפחית מעט את המיסים על כלי הרכב ולהרחיב את התוכנית של חיובי הגודש.
ייתכן שהממשלה תחליט על תשלום אגרה אבל תימנע מלחייב את אלה שיסעו ברכב שיתופי. כאן עולה הבעיה של רבים שחוששים לנסוע עם זרים באותו רכב עקב המצב הביטחוני המתוח.
ממאמרו של אודי עציון ב"כלכליסט", הנזכר בתחילת רשימה זו עולה, כי רבע מהישראלים יהיו מוכנים לשלם אגרת גודש כדי לעקוף את הפקקים בכבישי ישראל. אולם כפי שכבר צוין, ללא תחבורה ציבורית מסודרת, כשם שצריכה להיות, התשלום לא יואיל במאומה.
אני סבור שבשלב זה אי אפשר להטיל אגרות גודש על נהגים בישראל. הטלת מס זה תהיה אפשרית רק לאחר שתוסדר התחבורה הציבורית, ובכללה מערכת רכבות קלות שעתידה להתחיל לפעול בעוד כמה שנים.
המס שהתמכרו אליו במשרד האוצר, המושג ממכירה של כלי רכב חדשים, עשוי לקטון כאשר ייכנסו כלי הרכב האוטונומיים וכלי הרכב השיתופיים, שבזכותם התחבורה הציבורית תשתפר פלאים. אך כשמדובר בסכומים כה גדולים, מן הראוי להכין תשתית מתאימה שתשמש אלטרנטיבה לרכב הפרטי.

הטלת אגרת גודש על רכבי הליסינג

כפי שציינתי, אין מקום להטיל אגרת גודש בשל התחבורה הציבורית הקלוקלת, ולכן לא אמורה להיות בשנים הקרובות כל השפעה על חברות הליסינג, בוודאי לא על המשתמשים בכלי הרכב שלהם.|
אדגיש כי כשתגיע העת והתחבורה הציבורית תשתפר, כשהממשלה תחליט על אגרת גודש כדי לצמצם את כמות המכוניות בכבישי ישראל, יהיה צריך לשקול כיצד לשלב נסיעות שיתופיות בכלי רכב של ליסינג כדי לנסות להימנע מתשלומי אגרות הגודש ולצמצם את כמויות כלי הרכב בישראל.
אין ספק שאגרת הגודש תשפיע בעתיד על חברות הליסינג ועל המשתמשים. הדבר יתבטא בהקטנת כמות המשתמשים, בעיקר אלה העובדים סמוך לערים הגדולות או בתוכן. יש להיערך לכך.


הכותב הינו יועץ ליסינג לציי רכב, יזם את פעילות הליסינג התפעולי בישראל. [email protected]

תגובות לכתבה
לא נמצאו תגובות לכתבה אגרת גודש
הוספת תגובה - תגובה תתווסף לאחר אישור
דרג/י נושא זה
שלח/י תגובה
יצירת קשר
גלריות תמונות
גלריות וידאו
בגליון זה לא נמצאו גלריות וידיאו
חיפוש עמוד בגליון זה
aa