הטבת שווי שימוש לרכב היברידי וחשמלי עד 2021
בדיון בוועדת הכספים שהתקיים ב-19 בנובמבר 2019, אושרה תקנת מס הכנסה - שווי שימוש ברכב (הוראת שעה). המשמעות, ההטבה הניתנת כיום מפחיתה סך של 500 שקלים מתעריף שווי שימוש לרכב היברידי ו-1,000 שקלים לרכב נטען חשמלית (פלאג-אין או חשמלי 100%). הוראת השעה ניתנה לשנתיים, עד 31 בדצמבר 2021.
תקנות שווי שימוש הותקנו בשנת 2015 בהוראת שעה, במסגרתן הפחיתו את סכום זקיפת ההטבה של שווי שימוש בכלי רכב היברידיים וברכבים נטענים חשמלית. ההפחתה בשווי שימוש נועדה לצמצם את הפער בין מכונית היברידית, שמחירה גבוה, למכוניות בהנעת בנזין או דיזל. ההטבה שימשה תמריץ למקבלי רכב צמוד ממקום העבודה.
המכוניות ההיברידיות מתייקרות בינואר 2020 בעקבות שינוי מדיניות המיסוי, שמגיעה ל-45% מס קנייה לעומת 30% עד דצמבר 2019. אי חידוש הוראת השעה וביטול ההטבה בשווי שימוש לרכב היברידי, היה פוגע במקבלי רכב היברידי חדש, שכן הם היו מחויבים על בסיס 2.48% ממחיר של רכב יקר.
חברי ועדת הכספים מסיעת כחול לבן דרשו לדון מחדש בסוגיית מיסי הקנייה המוטלים על כלי רכב ידידותיים לסביבה, זאת במסגרת תוכנית המיסוי החדשה של האוצר לרכבים היברידיים ולרכבים חשמליים שאושרה לאחרונה. אלה היו אמורים להתייקר מאוד מינואר 2020. בעקבות דרישה זו הוחלט לקיים דיון נפרד בוועדת הכספים, בשני הצווים העוסקים במס הקנייה המוטל על רכב היברידי ורכב חשמלי. נדרש להאריך את תוקף הוראת השעה לשלוש שנים במקום שנתיים, אלא שרשות המיסים דחתה את הדרישה. כדי למנוע מצב שהוראת השעה תתבטל בסופו של דבר, הוחלט ברוב קולות של חברי הוועדה לקבל את ההמלצה לחידוש הוראת השעה הנוגעת להטבת שווי שימוש לשנתיים נוספות, עד 31 בדצמבר 2021.
בדף העמדה שהגיש פורום הייטק בנושא נכתב, כי בזקיפת שווי השימוש ברכב שניתן ממקום העבודה, השווי הכספי הנזקף לעובד מחושב לפי אחוז ממחיר הרכב בהיותו חדש. בנוסף, סכום השווי צמוד למדד המחירים לצרכן במשך השנים. תשלום שווי השימוש נועד לחייב את העובדים בהטבה הגלומה, המייצגת את העלות הכלכלית הריאלית.
שינוי במדיניות המיסוי לכלי רכב שאינם מזהמים, היברידיים ונטענים חשמלית, נכנס לתוקף בינואר 2020. במרוצת השנים הבאות השינוי ייקר מאוד את המכוניות שאינן מזהמות וידידותיות לסביבה, וכן יעלה מאוד את שווי השימוש שלהן. כיום, לכלי רכב היברידיים עלות גבוהה בהרבה מזו של כלי רכב רגילים, שמזהמים וצורכים יותר דלק. ללא מתן ההטבה בזיכוי שווי שימוש לרכב היברידי ולרכב נטען חשמלית בהתאם להוראת השעה, עובדים לא יבחרו רכב ידידותי לסביבה בשל שיקולים כלכליים. עלות כלי הרכב הידידותיים לסביבה תעבור את הרף של 142,000 שקלים, ותעריף שווי השימוש ללא ההטבה יהיה גבוה במאות שקלים מזה של רכב בנזין מזהם. מהלך כזה היה מביא להעדפה של רכבים מונעי בנזין וסולר, המזהמים את הסביבה, בציי רכב. הדבר מנוגד למטרתנו לשאוף לסביבה ירוקה, שאותה יישמנו בהצלחה בשנים האחרונות. מדיניות המיסוי החדשה פועלת בכיוון הפוך למטרות המדינה הנוגעות לשימוש בתחליפי דלקים (חשמל וגז טבעי) ולפליטת מזהמים מכלי הרכב.
ועידת ישראל לבטיחות בדרכים
50 עד 30 היא תוכנית לאומית לבטיחות בדרכים שנועדה להפחית את מספר ההרוגים הפצועים קשה ב-50% עד שנת 2030.
ועידת ישראל לבטיחות התקיימה ב-18 בנובמבר 2019 בפעם השנייה מטעם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) ועיתון דה-מרקר. הוועידה התמקדה בעלייה המדאיגה במספר תאונות הדרכים השנה ובבטיחות בדרכים בהיבט הכלכלי. בצלאל סמוטריץ, שר התחבורה, אמר: כאשר מדובר במניעת תאונות דרכים, חובה לקיים חינוך תודעתי לסכנות ולמניעת תאונות. לתאונות דרכים משמעות כלכלית. עלות התאונות נאמדת בישראל ב-14 מיליארד שקלים. על כן יש לתת לנושא עדיפות לאומית. יש לחזק את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ולהעניק לה סמכויות נוספות. ראוי להתייחס לקבוצות סיכון. ניתוח ממוקד של גורמי התאונות מלמד, שרכבי משא כבדים ואופנועים, אופניים וקורקינטים, ימשיכו להיות מסוכנים, משום שמערכות בטיחות פסיביות, אקטיביות ואוטונומיות לא קיימות בהם. עם זאת אנו מעודדים שימוש באופניים ובקורקינטים לצמצום עומסי התנועה. חובתנו להגדיל את התקציבים לפיתוח התשתיות המתאימות לכלים אלו. התוכנית לעתיד היא לשלב יותר טכנולוגיה להגברת הבטיחות. חובתנו להגביר את השימוש בתחבורה הציבורית ולעשותה יעילה, שימושית ונוחה לציבור. בתחום זה אנו מפגרים עשרות שנים אחרי מדינות מודרניות. האחריות להגביר את המודעות לסכנות מוטלת על כל אחד. אם ננתח את התאונות בשנים האחרונות, נבין שמקורן בגורם האנושי ובבעיות הנובעות מפעולות שבכללן היסח דעת ושימוש בטלפון בזמן נהיגה. חובתנו לשנות הרגלי נהיגה ולעבור שינוי תרבותי.
למידע נוסף: www.autocom.co.il
עמכם הסליחה