מגהמה 195 • ינואר • 2020
 
כבדות

הינו ו-TRATON מקימות מיזם לרכש משותף, 
וולוו: משאיות חשמליות לתחבורה עירונית, 
מאן: צי משאיות לתחזוקת הכביש המהיר ליד מינכן ועוד...

לקריאה
מגהמה 195 • ינואר • 2020
כבדות
הינו ו-TRATON מקימות מיזם לרכש משותף, וולוו: משאיות חשמליות לתחבורה עירונית, מאן: צי משאיות לתחזוקת הכביש המהיר ליד מינכן ועוד...
לכתבה
כבדות
[מגהמה 182 - וולוו טופ 1]

הינו ו-TRATON מקימות מיזם לרכש משותף

הינו ו-TRATON מרחיבות את שיתוף הפעולה. החברות הקימו מיזם לרכש משותף המכונה "HINO & TRATON Global Procurement GmbH". בקבוצת TRATON נכללים יצרני משאיות שפולקסווגן מחזיקה בנתח ממניותיהן, ובהן פולקסווגן עצמה, מאן וסקניה. על פי הסכם המסגרת, TRATON Group והינו מוטורס הקימו את המיזם כדי למקסם את סינרגיות הרכש העולמיות בין שתי החברות. הרכש המשותף מכוון למגוון רחב של חלקים וטכנולוגיות, שחוזי הרכישה שלהם נעשים על ידי שתי החברות.

קבוצת TRATON מחזיקה ב-51%, והינו מחזיקה בשאר. למיזם המשותף יהיו משרדים במינכן ובטוקיו. באמצעות שותפות זו החברות מקוות להרחיב את האחיזה שלהן בענף, בפרט באירופה ובאסיה, וליצור בסיס ספקים מורחב.
יושיו שימו, נשיא ומנכ"ל הינו מוטורס, מסר שהמיזם המשותף מאפשר להינו להציע מוצרים העונים על צרכי הלקוחות במהירות ובמחיר נוח. מתנהלות שיחות עם קבוצת TRATON על שיתופי פעולה נוספים. המטרה כעת היא לאחד כוחות בתחום הניידות החשמלית.

וולוו משאיות: משאיות חשמליות לתחבורה עירונית

חטיבת המשאיות של וולוו הכריזה לאחרונה על תחילת המכירות של משאיות החשמל שלה, FL ו-FE, בשווקים נבחרים באירופה. הדגמים פותחו בשיתוף פעולה הדוק עם לקוחות נבחרים הפועלים בגטבורג שבשוודיה. לשניהם הנעה חשמלית ופוטנציאל עצום לתכנון עירוני, שכן אפשר להשתמש בהם באזורים המוגדרים כמורשים לבעלי "פליטה נמוכה" או "אפס פליטה", עם תשתיות לטעינה בסביבת העבודה.
רמות הרעש הנמוכות מאפשרות לבצע משלוחים ולאסוף אשפה בשעות הבוקר המוקדמות, בשעות הערב המאוחרות, ואפילו בלילה, והדבר מסייע בשיפור לוגיסטיקת התובלה ובהפחתת העומס בערים בשעות השיא. נוסף על כך, היתרונות של המשאית החשמלית יוצרים הזדמנויות חדשות הן לתכנון ערים והן בתחום הפיתוח של תשתיות כבישים. משאית חשמלית יכולה, לדוגמה, לפעול באזור מוגבל לרכב נקי בלבד. תהליך העיור העולמי מחייב לוגיסטיקה עירונית ופעילות תובלה עם משאיות בעלות אפס פליטה מזהמת, היוצרות בעבודתן פחות רעש. אחד האתגרים הגדולים הוא למקסם את משקל התובלה, בד בבד עם הגדלת טווח הנהיגה.

"הפתרונות של וולוו משאיות יתבססו על צרכים עסקיים פרטניים, בהם מובאים בחשבון פרמטרים כגון מחזורי נהיגה, קיבולת עומס וניתוח מסלול נסיעה. המטרה היא להשתמש בקיבולת הסוללה באופן היעיל ביותר", אומר ג'ונס אודרלם, סגן נשיא וולוו לנושא אלקטרו-מוביליות.
כיום תשתיות הטעינה נמצאות בשלבי פיתוח ברוב הערים המרכזיות. וולוו פועלת לצד שותפים ציבוריים ופרטיים כאחד, להסכמה על אסטרטגיה ארוכת טווח להרחבת תשתית הטעינה.
משאיות FL Electric ו-FE Electric פותחו לצורך הפצה, טיפול באשפה ויישומי תחבורה עירוניים אחרים. המכירות יחלו בשוודיה, בנורווגיה, בגרמניה, בשוויץ, בצרפת ובהולנד. תחילת הייצור הסידרתי מתוכנן למרס 2020. ל-FL Electric משקל כולל מותר של 16 טון, והמשקל הכולל המותר של FE Electric הוא 27 טון.

מאן: צי משאיות לתחזוקת הכביש המהיר ליד מינכן

חטיבת המשאיות של מאן ציידה לאחרונה את קבוצת Ampfing, האמונה על תחזוקת כבישים מהירים, בחמש משאיות TGS. המשאיות מיועדות לבצע שירותי תפעול בקטע של הכביש המהיר A94 שבין מינכן לעיר פסאו, שנפתח לתנועה בסתיו 2019. מדובר בשלוש משאיות מדגם TGS 28.420 6x4-4 BL, עם שלושה סרנים, ובשתי משאיות מדגם TGS 35.420 8x4H-6 BL, עם ארבעה סרנים.
המשאיות תוכננו לבצע מגוון פעולות תחזוקה. לפיכך מיושמים בהן מספר פתרונות טכניים ייעודיים לתעשייה. לפני שנרכשו המשאיות תוכנן כיצד להתאימן למגוון המשימות. אפשר לבצע בהן שינויים ולהתקין עליהן ציוד שירות חורף, כלומר מערכת של מנעולי הצמדה להעמסת מנוף ומגרסת מלח, להמסת קרח ושלג שהצטברו על הכביש.
לכל המשאיות מכנה משותף, והוא מתלי אוויר בציר האחורי. יתרונו בפעולות שירות הנעשות בחודשי החורף. במהלך הנסיעה כמות המלח (והתמלחת שמתווספת אליו) יורדת בהדרגה לאחר שהוא מפוזר על הכביש. לקפיצי עלים יש השפעה על הזווית של משטח הטעינה, ולכן גם על הזווית של מערכת הגריסה ופיזור המלח המחוברת אליו, עקב העומס המופחת על עלי הקפיץ. כדי להשיג דפוס פיזור ופינוי אחיד לאורך מסלול הנסיעה, נדרש ליישם אמצעים מורכבים מבחינה טכנית על המרכב. במקרה זה המשאיות מצוידות במתלי אוויר הנשלטים אלקטרונית. כך נשמרים בכל עת גובה משטח הטעינה, זווית הפיזור והפינוי. כלומר המרכב המיוחד יכול לפזר את המלח והתמלחת באופן אחיד לכל רוחב הדרך, ללא קשר לעומס.

משאית עם ארבעה סרנים

במשאיות שיש בהן שלושה סרנים, לסרן הראשון ולסרן המרכזי הנעה קבועה, המאפשרת עבודה תפעולית גם בתנאים קשים. הציר הנגרר מהוגה ומבוקר על ידי מחשב. לפיכך השלדה משלבת עומס מטען של רכב בעל שלושה צירים, עם יכולת תמרון של רכב דו-צירי, ויכולת שטח שקרובה לזה של רכב בעל הנעה בכל הגלגלים.
רכבי הארבעה צירים מותאמים לתמרון מרבי, באופן דומה לזה שמתקבל על ידי שלושה סרנים בעלי היגוי. אם נדרשת אחיזה גבוהה, הציר האחורי מתופעל על ידי מערכת MAN HydroDrive. ההנעה ההידראולית מותקנת בציר הקדמי השני. הדבר מאפשר גובה תפעולי רגיל, ומקל על הנהג להיכנס לרכב ולצאת ממנו.

משאיות מיצובישי פוסו: חיזוק הפעילות באסיה

מיצובישי פוסו, השייכת לקבוצת מרצדס, הודיעה לאחרונה על חיזוק הפעילות בבנגלדש, וזאת עם מיתקן חדש שהושק לאחרונה בהשקעה של שלושה מיליון דולר. בד בבד מיצובישי מרחיבה את מגוון המוצרים עם משאיות קאנטר ודגמי Rosa שאינם נמכרים בישראל. שני הדגמים האלו נשלחים כרכבי BU מיפן. לכך תתווסף פעילות בתחום האוטובוסים, עם שלדת האוטובוסים BM Bus Chassis.

בתחום האוטובוסים נחתם הסכם לשיתוף פעולה עם חברה מקומית, Rancon Trucks and Buses Limited, שמשווקת ומספקת תמיכה טכנית לדגמי מיצובישי. חברה זו (RTBL) היא מוקד המכירות השני של פוסו בבנגלדש, בעיר שנקראת Chattogram. העיר היא מוקד לוגיסטי המכיל את נמל צ'טוגרמה, אחד מנמלי הים המרכזיים באזור. בנמל זה מרוכזת מרבית פעילות היצוא והיבוא של בנגלדש. בשנה שעברה חנכה RTBL מיתקן מכירות חדש. באירוע הפתיחה חשפה את שלדת ה-BM, האוטובוס של מיצובישי.
RTBL מרכיבה את השלדה בעבור השוק בבנגלדש. המכירות של האוטובוס יחלו בשבועות הקרובים. השלדה מותאמת לדרישת הלקוחות המקומיים, לאוטובוסים איכותיים שיפעלו במרכזים העירוניים של בנגלדש.
כמפיצה הכללית המורשית היחידה בבנגלדש, RTBL אחראית על יבוא בלעדי של משאיות ואוטובוסים של מותג מיצובישי פוסו מ-2018. RTBL עוסקת אך ורק במוצרי FUSO בענף הרכבים המסחריים.

משאית חשמלית למייל האחרון

היקף הסחר והקניות ברשת גדל במהירות, ועימו מספר המשלוחים שצריכים להגיע ליעדם. חברות המשלוחים צריכות לפעול ביעילות מרבית כדי לשרוד. נקודת התורפה היא ההגעה ללקוח, כלומר רדיוס של קילומטר וחצי שבתוכו נמצאים משרדו או ביתו.
אחד הפתרונות שמוצעים הוא ייצור של משאית חשמלית שמיועדת לנוע "במייל האחרון" בדרכה ללקוח. שתי חברות בארה"ב, CityFreighter ו-XPO, סיכמו לאחרונה להמשיך לפתח במשותף משאית חשמלית שכל ייעודה הוא לנוע בטווח המייל האחרון. XPO תתפעל את מערך המשלוחים העירוני. בשותפות האסטרטגית נכללת חתימה על הצהרת כוונות לרכוש 100 משאיות חשמליות בינוניות בארה"ב (קטגוריה 4). מהחברות נמסר, כי אב טיפוס של הדגם CF1 עלה לכביש. המסירה של 100 היחידות הראשונות צפויה להתבצע במלואה במהלך שנת 2020.
מייקל שניינג, נשיא CityFreighter, משוכנע ש-CF1 יקבע סטנדרטים חדשים בענף. הוא פותח כרכב חשמלי לחלוטין, עם הנעה קדמית ותכונות רבות המיועדות להפחתה במשקל העצמי, כגון מרכב העמסה בעל משקל נמוך.

המשאיות תוכננו במיוחד לפעילות של המייל האחרון, בטווח של כמאה מייל נסיעה כוללת. הן ייטענו בלילה במגרש הטענה ייעודי, עם אופציה לטעינה מהירה.
החברה טוענת כי CF1 מבודלת ממותגים אחרים הודות לעיצובה. תא הנהג מותאם וידידותי לנהג העירוני. קיימים גם מראות דיגיטליות, שדה ראייה קדמי גדול ומערכת הפעלה של המשאיות ללא מפתח.
משקל המטען נטו הוא כ-2.5 טונות, עם נפח העמסה 63 מטר מעוקב. הכול מתוכנן לגישה להעמסה בקומה הנמוכה. משטח ההטענה הנמוך הוא בגובה של 45 ס"מ. הציר האחורי יצויד במתלה אוויר חשמלי, תוך ביטול הצורך במערכת הרמה חשמלית (כלומר ללא דופן אחורית). תכנון זה גם מאפשר לצמצם את זמני ההעמסה והפריקה ולהפחית בהרבה את מאמץ הנהג.

סקניה: משאית ללא תא נהג

חטיבת המשאיות של סקניה חשפה דגם מפתיע, AXL, משאית קונספט אוטונומית לחלוטין, ללא תא נהג. במשאית מותקן מודול קדמי אינטליגנטי המחליף את תא הנהג המסורתי. את הדגם פיתחה קבוצה של מומחים מסקניה ממגוון תחומים, אשר התאגדו כדי לפתח את המשאית.
בכלי רכב אוטונומיים, התוכנה חשובה במובנים רבים אף יותר מהחומרה. סקניה AXL מנוהלת ומפוקחת על ידי סביבת בקרה חכמה. לדוגמה, בעת היתקלות במכשולים, מערכת לוגיסטית "מספרת" לרכב כיצד עליו לנוע ולבצע את המטלות.
לסקניה יש כבר משאיות בנהיגה עצמית בפעילות של לקוחות נבחרים, אלא שברכבים נמצאים נהגים, לצרכי בטיחות, כלומר הם יכולים להתערב בשעת הצורך. לסקניה AXL אין תא נהג, והדבר משנה את כללי המשחק.

מנוע הבעירה המניע את משאית הקונספט הוא דוגמה לערבוב של טכנולוגיה מסורתית עם טכנולוגיה חדשה. המנוע מוזן ב-Bio-fuel, כלומר דלק ממקורות טבעיים מתחדשים.
מכרות ואתרי בנייה גדולים וסגורים הם דוגמה לסביבות חיוביות שבהן אפשר להפעיל משאיות אוטונומיות במסלול נסיעה קבוע, מכיוון שהן מבוקרות היטב בעת הנסיעה במתחם הסגור. התכונות והמבנה החזק שתוכננו לדגם AXL תואמים את הסביבה הקשה שבה הוא אמור לפעול.

וולוו: מתחילים למכור משאיות חשמליות

וולוו משאיות הודיעה על תחילת המכירות של משאיות חשמליות מהדגמים FL ו-FE, המיועדות לפלח השוק העירוני, בשווקים נבחרים באירופה. תהליך הפיתוח, שהחל לפני מספר שנים, נעשה בשיתוף פעולה עם מספר חברות תובלה שפועלות בגוטנבורג שבשוודיה, ובוולוו מדווחים שהמשוב מהן היה חיובי מאוד. הנהגים הביעו שביעות רצון ממערכת העברת הכוח החזקה והמהירה, מההאצה החלקה ומרמת הרעש הנמוכה שיוצרת המשאיות.

למשאיות FL ו-FE החשמליות פוטנציאל עצום לתפעול עירוני, שכן אפשר להשתמש בהן באזורי טעינה מקורה ובאזורים שבהם הכניסה אסורה לכלי רכב מזהם. רמות הרעש הנמוכות מאפשרות לבצע משלוחים ולאסוף אשפה בשעות הבוקר המוקדמות, בשעות הערב המאוחרות ואף בשעות הלילה. הדבר מסייע בשיפור הלוגיסטי של התובלה ובהפחתת עומסי התחבורה בשעות השיא. בנוסף, המשאיות החשמליות מאפשרות ליצור קונספט חדש בתכנון ערים ופיתוח תשתיות כבישים. לדוגמה, יש לכלול תשתיות טעינה לרכב החשמלי.
הפתרונות של וולוו משאיות מתבססים על צרכים עסקיים פרטניים כגון מספר מחזורי נהיגה, קיבולת עומס וניתוח מסלול נסיעה. המטרה היא להשתמש בקיבולת הסוללה החשמלית ביעילות המרבית.

תגובות לכתבה
לא נמצאו תגובות לכתבה כבדות
הוספת תגובה - תגובה תתווסף לאחר אישור
דרג/י נושא זה
שלח/י תגובה
יצירת קשר
גלריות תמונות
גלריות וידאו
בגליון זה לא נמצאו גלריות וידיאו
חיפוש עמוד בגליון זה
aa