מגהמה 195 • ינואר • 2020
 
תעבורה 2020
בטיחות בדרך חדשה

תעבורת 2020: שינוי במטלות, אחריות בעל המפעל וסמכויות נוספות לקצין הבטיחות, חלק ב'

נועם קום
לכתבה
מגהמה 195 • ינואר • 2020
תעבורה 2020
בטיחות בדרך חדשה
תעבורת 2020: שינוי במטלות, אחריות בעל המפעל וסמכויות נוספות לקצין הבטיחות, חלק ב'
נועם קום |
לכתבה
תעבורה 2020
בטיחות בדרך חדשה

תעבורת 2020: שינוי במטלות, אחריות בעל המפעל וסמכויות נוספות לקצין הבטיחות, חלק ב'

נועם קום

חלק י' - עיקרי השינויים - המשך
עניינו של חלק י' בתקנות התעבורה הוא סדרי בטיחות בהפעלת כלי רכב במפעלים.

תדירות של בדיקות תקינות יזומות למגוון סוגי הרכב:
א. רכב, למעט רכב השכרה ורכב החכר שנמצא בחצר משרד לשירותי השכרת רכב: מדי שישה חודשים.
ב. רכב השכרה ורכב החכר שנמצא בחצר משרד לשירותי השכרת רכב: מדי שלוש שנים.
ג. רכב רגיל שגילו מעל שלוש שנים: מדי שלושה חודשים.

תקנה 585א
תפקידי קצין הבטיחות על פי תקנה 585א - קבלת מידע על נהגים:
א. בדיקת מידע על נהג מקצועי. בכלל זה פרטי רישיון ועבר תעבורתי.
ב. המלצה לבעל המפעל לגבי העסקת נהגים מקצועיים והצגת ממצאים.
ג. בדיקת הפרטים ברישיון הנהיגה של מי שנוהג ברכב המפעל.
ד. דיווח לבעל המפעל באשר לרישיון שלא בתוקף או אינו תואם לרכב המפעל.
ה. בעל המפעל לא יאשר לנהג שרישיונו לא בתוקף לנהוג ברכב המפעל, אך ייתן לו זכות שימוע בעניין רישיונו.

קבלת מידע על נהגים, מה תדירות הבדיקות?
אשר לנהג מקצועי, שעיקר עיסוקו הוא נהיגה ברכב המפעל, הבדיקה תבוצע עם קבלתו לעבודה ומדי שישה חודשים.
בדיקה לנוהג ברכב המפעל תבוצע עם קבלתו לעבודה, ולאחר מכן מדי שלוש שנים. החובה לקבל מידע לא נוגעת לבני משפחה שנוהגים ברכב.

תקנה 587 (א)
חובת דיווח על ליקוי בטיחותי לפי תקנה 587 (א):
א. קצין הבטיחות יודיע לבעל המפעל על כל ליקוי וסכנה ברכב המפעל, ועל כל סכנה לפגם בעבודה או בהתנהגות הנהגים ובריאותם.
ב. מצא קצין הבטיחות בבדיקת דיסקות הטכוגרף כי נהג הפר את תקנה 168, ידווח על כך לבעל המפעל וימליץ על דרכים למנוע הישנות התופעה.
ג. מצא קצין הבטיחות כי הנהג מפר את תקנה 168 בפעם השנייה, ידווח לרשות בצירוף הודעתו לבעל המפעל בפעם הראשונה.
ד. קצין הבטיחות ידווח לרשות, בתוך 24 שעות, על כל תאונה שבה נהרג אדם ושהיה מעורב בה רכב שבפיקוחו.

תקנה 587 א1
הודעה על ליקוי במערכות הבטיחות ברכב על פי תקנה 587 א1:
א. הודיע קצין הבטיחות לבעל המפעל על ליקוי במערכת בטיחות בכלי הרכב, יצרף המלצה לתיקון הליקוי.
ב. סבר קצין הבטיחות כי בליקוי שמצא ברכב טמון סיכון בטיחותי ויש לאסור את השימוש בו, ימליץ לבעל המפעל על איסור שימוש ברכב ויחתימו על המלצתו.
ג. סירב בעל המפעל לחתום על המלצתו, ידווח על כך קצין הבטיחות לרשות.
אחריות מנהלים: בעל המפעל מוגדר מי שמנהל בפועל את החברה או גורם המנהל צי רכב לפי חלק י' בתקנות התעבורה. אם עד כה הוטל עיקר האחריות על קצין הבטיחות, הרי שמעתה הוא מוטל על המנהל האחראי. המנהל יהיה מחויב להתייחס להוראות מקצועיות של קצין הבטיחות הנוגעות לבטיחות של כלי הרכב והנהגים. זה הישג חשוב להגברת הבטיחות ולקידום מעמדו של קצין הבטיחות.

חובות בעל המפעל לפי תקנה 587 א
א. בעל המפעל יידע את העובדים לגבי מינויו של קצין הבטיחות ותפקידיו.
ב. בעל המפעל יספק לקצין הבטיחות את כל האמצעים הדרושים לו למילוי תפקידו, ויאפשר לו למלא את תפקידו לפי התקנות.
ג. בעל המפעל לא יאפשר נהיגה ברכב המפעל לנהג שקצין הבטיחות הודיע לגביו בכתב שרישיונו אינו תקף או אינו תואם את סוג הרכב במפעל.
ד. בעל המפעל יעדכן את קצין הבטיחות על קבלת אדם חדש לעבודה שעיקרה נהיגה, או שבמסגרת עבודתו ינהג ברכב המפעל. הוא יקבל את חוות דעתו של קצין הבטיחות באשר להתאמתו לנהיגה.
ה. בעל המפעל לא יאפשר נהיגה ברכב מפעל שקצין הבטיחות הודיע לגביו בכתב כי קיים בו ליקוי המסכן את הבטיחות והליקוי טרם תוקן.
ו. בעל המפעל יבטיח כי התיקון במערכות הבטיחות ברכב יבוצע במוסך מורשה.
ז. בעל המפעל יבטיח כי פעילות הנהגים במפעל תתקיים בהתאם לתקנה 168 - שעות עבודה ומנוחה.
ח. פעם אחת בשנה יכין בעל המפעל תוכנית הדרכות מקצועית לנהגים במפעל, כפי שקבעה הרשות. פעמיים בשנה יקוימו הדרכות נהיגה לנהגים מקצועיים ולעובדים שעיקר עיסוקם הוא נהיגה - פעם אחת לקראת החורף ופעם אחת לקראת הקיץ. נוהגים אחרים ברכב המפעל יקבלו הדרכה פעם בשנה. כל הדרכה תימשך שלוש שעות. ההדרכות יתועדו בתיק רכב ובתיק נהג.
ט. בעל המפעל יישם את נוהלי הבטיחות של כלי הרכב במפעל בהתאם לקביעותיו של קצין הבטיחות.

בריאות הנוהגים
אחריות בעל המפעל לבריאות הנהגים: הודיע קצין הבטיחות לבעל המפעל על ליקוי במצב בריאותו של נהג, ידווח בעל המפעל לרשות עם קבלת ההודעה. היה ולא דיווח לרשות בתוך שבעה ימים מיום קבלת ההודעה, ידווח קצין הבטיחות לרשות ולרופא מוסמך.

בדיקות תקינות כלי הרכב
חדש בתקנות: מעתה קיים מפרט אחיד לבדיקת כלי רכב. מדובר בטפסים אחידים המסוּוגים לפי סוגי הרכב. לכל סוג רכב אופי בדיקה אחר. המחוקק התייחס לאופי הבדיקות, וקבע כי הן מבוססות על יכולות הבדיקה של קצין הבטיחות על פי העיקרון של בדיקת מכלולים "נראים לעין ונגישים ליד".
חידוש נוסף הוא חובת נוכחות של הנהגים בעת הבדיקה וחתימה על גבי טופס. לגבי נהגי משאיות, קצין הבטיחות מחויב לתחקר אותם אישית לגבי פעילותם הבטיחותית.

סיכום: התקנות החדשות להסדרי בטיחות מסמנות עידן חדש לבעלי החברות ולקציני הבטיחות. המטלות של קצין הבטיחות ממוקדות בגורם הטכני ובגורם האנושי, שהוא הגורם העיקרי לתאונות דרכים. מספר המטלות גדל, ובכך מחזק את מעמדו של קצין הבטיחות ומחייבו לפעול באופן ממוקד ויעיל. בעל החברה מחויב לקבל על עצמו אחריות למפגעים. שיתוף פעולה יעיל בין בעל המפעל לקצין הבטיחות יגביר את הבטיחות וימנע תאונות.


* הכותב הינו קצין בטיחות בכיר בתעבורה www.autocom.co.il

תגובות לכתבה
לא נמצאו תגובות לכתבה תעבורה 2020
הוספת תגובה - תגובה תתווסף לאחר אישור
דרג/י נושא זה
שלח/י תגובה
יצירת קשר
גלריות תמונות
גלריות וידאו
בגליון זה לא נמצאו גלריות וידיאו
חיפוש עמוד בגליון זה
aa