מגהמה 195 • ינואר • 2020
 
חדשות אוטובוסים ותחבורה ציבורית

הוטל עיצום כספי על אפיקים, 
מבנה תעריפים חדש בענף המוניות, 
רפורמה בתחום מוניות השירות ועוד...

לקריאה
מגהמה 195 • ינואר • 2020
חדשות אוטובוסים ותחבורה ציבורית
הוטל עיצום כספי על אפיקים, מבנה תעריפים חדש בענף המוניות, רפורמה בתחום מוניות השירות ועוד...
לכתבה
חדשות אוטובוסים ותחבורה ציבורית

[מגהמה 182 - משאיות רנו טופ 1]

הוטל עיצום כספי על אפיקים

המשרד להגנת הסביבה הטיל עיצום כספי בסך 1,630,960 שקל על חברת אפיקים שירותי תחבורה מתקדמים. העיצום הוטל בגין שלוש הפרות נפרדות של ההוראות למניעה ולצמצום של זיהום אוויר מציי רכב כבד מתוקף חוק אוויר נקי, התשס"ח-2008.
בביקורת שערכו בחברה מפקחי היחידה למניעת זיהום אוויר מתחבורה במשרד להגנת הסביבה נמצא, כי ברשות החברה 12 כלי רכב כבדים (אוטובוסים) מתקן יורו 2, בניגוד להוראות. בכך תרמה החברה באופן שיטתי לזיהום האוויר באזורים מאוכלסים.
במועד הביקורת, החברה לא הכשירה את כל 800 נהגיה לנהיגה חסכונית, כנדרש בהוראות. נהיגה נכונה וחסכונית יכולה לחסוך עד 15% מפליטת הזיהום מאוטובוסים.
נוסף על כך, למרות המצוין בהוראות, אפיקים לא הגישה למשרד להגנת הסביבה את הדוח השנתי בזמן, ובכללו מידע ונתונים מדויקים על מספר כלי הרכב שברשותה לפי תקן יורו; חישוב פליטת חלקיקים ממוצעת מכלל כלי הרכב בצי; סיכום של פניות הציבור שהתקבלו בנושא עשן; סיכום נתונים בדבר הכשרה לנהיגה חסכונית. לחברה ניתנה ארכה להגשת הדוח, אך למרות זאת, ולמרות התראות, הדוח הוגש באיחור של כשנה.
יתרה מזו, החברה לא העמידה לעיון הציבור את הדוחות השנתיים שלה ולא פרסמה אותם באתר האינטרנט שלה, כמתחייב מההוראה. בשל כל הנסיבות הטיל עליה יצחק בן דוד, סמנכ"ל בכיר לפיקוח ואכיפה במשרד להגנת הסביבה, את העיצום הכספי.

מבנה תעריפים חדש בענף המוניות

ב-1 בינואר 2020 נכנס לתוקף מבנה תעריפים חדש בענף המוניות, שיגביר את השקיפות בחישוב מחיר הנסיעה במונית, יאפשר לנוסע לאמוד מראש את עלותה בהתאם לזמן ולמרחק הנסיעה וישקף נכון יותר את העלויות לנהג המונית.
השינוי המבני בענף המוניות גובש לאחר עבודת מטה מעמיקה שניתחה את מבנה ההוצאות וההכנסות בענף המוניות, תוך שמיעת כל הגורמים הנוגעים בדבר, בכללם ארגוני נהגי המוניות. במבנה החדש נכללות ההתאמות הנדרשות, לאחר שבנובמבר 2016 הופחתו מחירי הנסיעה במוניות ב-10.9%, בהתאם לסל התשומות שהיה בתוקף.
על פי המבנה החדש, מחיר הנסיעה במונית יחושב על פי שלושה מרכיבים עיקריים: מחיר התחלתי, מחיר בגין מרחק ומחיר בגין זמן הנסיעה, וכן תוספות כגון הזמנת מונית בטלפון. במסגרת השינוי המבני של תעריפי הנסיעה במונית, שגובש על ידי המשרדים אוצר ותחבורה, הועלו התעריפים בנסיעות העירוניות, ואילו בנסיעות הבינעירוניות הם הוזלו, ובוטל המחירון הקבוע שהיה נהוג עד כה.
ההתייקרות בתעריפים העירוניים נובעת בין השאר מהוספת תעריף שלישי שיחול בימים ובשעות שבהם היצע הנסיעות נמוך מהביקוש, לכן קשה להזמין מונית. זאת כדי לייצר תמריץ כלכלי להגדלת היצע המוניות בשעות אלה ולתת פיצוי הולם לנהג בגין הזמן והמרחק.
מחיר הנסיעה ההתחלתי במונית הוא 10.48 שקלים. בוטלה התוספת בגין נוסעים שלישי ורביעי. בתעריפים החדשים נכלל גם עדכון שוטף בשיעור של 0.8%, בהתאם לשינויים שחלו בסל התשומות מינואר 2018 ועד ינואר 2019.

רפורמה בתחום מוניות השירות

ועדת הכספים, בראשות ח"כ משה גפני, אישרה תיקון להצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה. התיקון מבקש לתקן את פקודת התעבורה בעניין רפורמת מוניות השירות שאושרה ב-2018, ובכך לאפשר למפעילים הקיימים להמשיך לתת שירות עד 31 בדצמבר 2020 באשכולות שבהם לא הושלמו עדיין הליכי המכרז, ועד אשר יסתיימו אותם הליכים שמנהל משרד התחבורה.
נציגי משרד התחבורה הסבירו בדיון כי קיימים חסמים רבים, כי בחלק מהמכרזים נאלצו לצאת למכרזים חדשים לאחר זכיית זכיינים, וכי רק בעשרה אשכולות מתוך 20 הסתיימו הליכי המכרז והמפעילים נערכים להיכנס לשטח. עוד עלה, כי רק אשכול אחד, ובו שני קווים, כבר פעיל בשטח.

צילום: ויקיפדיה

הרפורמה נועדה להסדיר את ענף מוניות השירות וקווי השירות ולקבוע שיינתנו בהליך תחרותי. כמו כן אושר כי מוניות השירות החדשות ייכנסו להסדר הרב קו המסובסד. למי שהחזיק רישיונות קו שירות תקפים והפעיל אותם נכון ל-11 באוגוסט 2016, התאפשר לבקש חידוש רישיון לשנה בכל פעם עד סוף 2019, בתנאים הקיימים לפני הרפורמה. כעת אושרה בקשת משרד התחבורה להאריך אפשרות זו, ולאפשר למפעילים לקבל רישיון ולתת שירות עד 31 בדצמבר 2020 כדי להשלים את הליכי המכרז.

הנוסעים ביו"ש משלמים בערך צבור ברב קו

מחודש ינואר 2020, נוסעים בקווי האוטובוסים של התחבורה הציבורית ביהודה ושומרון נהנים מהסדר ערך צבור בכרטיסי "רב קו", המקנה הנחות בתעריפי הנסיעה, כנהוג בשאר חלקי הארץ.

הזמנות גדולות לאוטובוסים חשמליים של BYD

יצרנית האוטובוסים הסינית BYD הודיעה כי משרד התחבורה בלוס אנג'לס (LADOT) הזמין 130 אוטובוסים מדגם K7M החשמלי. מדובר בהזמנה יחידה הגדולה ביותר של אוטובוסים חשמליים שנעשתה עד כה בארה"ב. ההזמנה מתאימה לאסטרטגיית Green New Deal של לוס אנג'לס, שנכללת בה הסבת צי האוטובוסים המקומי כולו לאוטובוסים בעלי אפס פליטות עד שנת 2030.
ההערכה היא ש-130 האוטובוסים הנוכחיים יפחיתו את פליטת גזי החממה ב-8,225 טון מטרי לשנה, ועד 98,700 טון ב-12 שנות חייהם. הם יפחיתו את פליטת גזי החממה ב-81% לעומת האוטובוסים שפועלים כיום בלוס-אנג'לס, ואשר מרביתם מופעלים בגז טבעי דחוס.
האוטובוסים ייבנו במפעל Coach & Bus של BYD בלנקסטר שבקליפורניה. הם משלבים יותר מ-70% רכיבים אמריקניים, ולכן עומדים בדרישות הממשל הפדרלי בתוכנית Buy America. אורכו של דגם K7M תשעה מטרים, ומותקנים בו 22 מושבים. טווח הנסיעה שלו הוא עד 240 ק"מ, והסוללה נטענת במלואה בתוך 2.5 עד שלוש שעות.

BYD רשמה עיסקה היסטורית גם באירופה. היא תמכור לחברת תחבורה ציבורית הולנדית 259 אוטובוסים, בעיסקה הגדולה בתולדות אירופה לאספקה של אוטובוסים חשמליים. האוטובוסים החשמליים יסופקו לחברת קאוליס (Keolis) ההולנדית בקיץ הקרוב.
מדובר בשלושה סוגי אוטובוסים: מידיבוס עירוני שאורכו 8.7 מטרים, אוטובוס עירוני שאורכו 12 מטרים ואוטובוס בין-עירוני שאורכו 13 מטרים. האחרון צפוי להיות מצויד בסוללה חדשה ומשופרת, שתאפשר לאוטובוסים טווח נסיעה ארוך יותר ויאפשר נסיעה מעיר לעיר. עיקר ההזמנה הוא 206 אוטובוסים שאורכם 12 מטרים.

50 אוטובוסים מוזנים במימן להולנד

לאחרונה נחתם הסכם גדול לאספקה של 50 אוטובוסים המופעלים באמצעות מנוע תאי-דלק לרשות תחבורה ציבורית בהולנד. מדובר בהסכם בין המשרד ההולנדי לתשתיות וניהול מים (I&W) לבין שלוש פרובינציות הולנדיות, שבמסגרתו נרכשו 50 אוטובוסים עם תאי דלק המופעלים באמצעות מימן.
האוטובוסים ייסעו במחוזות חרונינגן, דרנתה ודרום הולנד עד שנת 2021. וואן-הול היא יצרנית האוטובוסים, ו-Qbuzz היא מפעילת התחבורה הציבורית המקומית. 20 האוטובוסים הראשונים כבר נמצאים בתהליכי בנייה מתקדמים, והם יסיעו את הנוסעים הראשונים בחרונינגן ובדרנתה כבר בשנה הקרובה. 20 מבין 50 האוטובוסים יופעלו במחוזות חרונינגן ודרנתה. האוטובוסים הוזמנו, ומכרזים הוצאו לתחנות תדלוק במימן. עשרה אוטובוסים נוספים ינועו בעיר Emmen.
לדברי שר התשתיות ההולנדי, לרכב כבד המשמש להסעות ולתובלה והמופעל באמצעות מימן יש עתיד מובטח. יש לו טווח נסיעה גדול, בלי ליצור השפעה שלילית על האקלים ואיכות האוויר. עם כלי רכב חשמליים המופעלים באמצעות מימן אפשר להגיע למרחקי נסיעה של יותר מ-400 ק"מ במכל אחד, בלי לייצר גזי פליטה.

שיתוף פעולה בין מוסדות אירופים, המחוזות חרונינגן ודרום הולנד ומשרד התשתיות ההולנדי, מאפשרים לממש את הפרויקט. בסך הכול הוקצו 18.75 מיליון יורו. האיחוד האירופי תורם 7.5 מיליון יורו. הפרובינציות ההולנדיות, בשיתוף משרד התשתיות, הקצו לפרויקט כל אחת 3.75 מיליון יורו והראשונות אחראיות כלכלית לתפעול האוטובוסים.
ממשלת הולנד קבעה אשתקד עם מפעילות התחבורה הציבורית כי לאחר שנת 2025 כל אוטובוס חדש יהיה ללא פליטה. משנת 2030 כל האוטובוסים בתחבורה הציבורית יחויבו לפעול ללא פליטה מזהמת.

תגובות לכתבה
לא נמצאו תגובות לכתבה חדשות אוטובוסים ותחבורה ציבורית
הוספת תגובה - תגובה תתווסף לאחר אישור
דרג/י נושא זה
שלח/י תגובה
יצירת קשר
גלריות תמונות
גלריות וידאו
בגליון זה לא נמצאו גלריות וידיאו
חיפוש עמוד בגליון זה
aa