אופל קומבו מבוסס על סיטרואן ברלינגו, עם תדמית של מכונית נוסעים, נפח גדול, בטיחות ושלל פינוקים
צירוף המילים "אופל" ו"קומבו" לא ממש שגור על הלשונות אצלנו, מהסיבה הפשוטה שהיבואנים הקודמים של היצרנית הגרמנית - ליאו גולדברג, UMI, ושלמה - לא הביאו את הדגם לארץ, בוודאי לא בכמויות שהעניקו לו נוכחות על הכבישים אצלנו.
אבל קומבו הוא מותג ותיק של אופל, שקיים למעשה כבר יותר מ-30 שנה. הוא התחיל את דרכו כקדט קומבו, גירסה מסחרית של אופל קדט, בשנת 1986, וכעבור זמן הושמט השם קדט ונשאר הקומבו. הדור הראשון והדור השני שלו היו מבוססים על קורסה, והדור השלישי היה מבוסס על פיאט דובלו ויוצר בכלל בתורכיה.
הדור הרביעי של קומבו (החמישי, אם סופרים את קדט קומבו), שהוא נשוא מבחן זה, הושק בתערוכת ג'נבה 2018 ומבוסס על סיטרואן ברלינגו. למה? כי בשנת 2017 רכשה קבוצת PSA (פיז'ו-סיטרואן) את אופל מחברת GM האמריקנית, וכמקובל בקבוצה העדיפו להשתמש בדגם קיים ולא לייצר דגם נפרד. ביי-ביי דובלו, הלו ברלינגו.
אנחנו הכרנו את אופל עד היום בתור מותג גרמני, למרות שהבעלות הייתה אמריקנית. מדובר במותג ותיק מאוד: החברה התחילה את דרכה כיצרנית של מכונות תפירה בשנת 1862, לפני יותר מ-150 שנה, והחלה לייצר מכוניות בשנת 1899. לפיכך היא אחת היצרניות הוותיקות ביותר בעולם שעדיין פועלת. במשך קרוב ל-90 שנה - מ-1929 עד 2017 - היא הייתה בבעלות GM (עם החברה האחות באנגליה, ווקסהול), עד שעברה כאמור ל-PSA.
כעת נחזור להווה. בעקבות הרכישה על ידי PSA, התחלף גם היבואן המקומי. את חברת שלמה, שעשתה רבות כדי להחיות את מותג אופל בארץ לאחר שנעלם כמעט לחלוטין תחת UMI, מחליפה כעת חברת דוד לובינסקי. זו מרחיבה אט אט את מערך הדגמים שלה, וכעת צירפה את הקומבו.
איכות נסיעה יותר מיכולת נשיאה
הקומבו מבוסס כאמור על הברלינגו. זה אומר שמבחינת הצורה הכללית - למעט עיצוב החזית והזנב - ומבחינת המכלולים המכניים, הם זהים לחלוטין.
אז מה יש לנו? שתי מסחריות זהות שנמכרות תחת מותגים אחרים, כמו שהיה בעבר עם המסחריות של פיג'ו וסיטרואן. אבל... כדי לבדל את קומבו בחרו בלובינסקי להעניק לו תדמית כשל מכונית נוסעים, ואופי מסחרי פחות מזה של הברלינגו.
במה דברים אמורים? הדלת האחורית מתרוממת כיחידה אחת כלפי מעלה, ולא נפתחת בשני חלקים לצדדים; המושבים האחוריים ניתנים לקיפול כלפי מטה (בעת קיפול גב המושב גם כרית המושב מתקפלת כלפי מטה כדי לקבל משטח שטוח כמעט לחלוטין); מהרכב נעדרת מחיצה מאחורי המושב האחורי; וקיים שפע של אבזור שלא מופיע בברלינגו.
הקומבו מבוסס על פלטפורמת EMP2 הוותיקה של קבוצת PSA, שמשרתת כמובן גם את הברלינגו, ובין השאר את סיטרואן C5 Aircross, פיג'ו 3008 ו-5008 ואופל גראנדלנד. מטבעה זו פלטפורמה שנוטה לטובת איכות הנסיעה יותר מאשר ליכולת הנשיאה, והדבר הופך את הקומבו לרכב שנעים לנסוע בו, במיוחד בנסיעות בינעירוניות. בעיר הוא רגיש מעט למהמורות. ואם בנוחות עסקינן, המושבים הקדמיים שלו מרווחים, נוחים ותומכים, עם אפשרות כוונון של תמיכת הגב התחתון, והמושבים האחוריים מעט פחות אנכיים, כך נדמה, מאלה של האחות לבית סיטרואן, אם כי עוד קצת הטיה לא הייתה מזיקה להם.
מבחינת עמדת הנהיגה, מושב הנהג נוח, ואת גלגל ההגה, המצופה עור, אפשר לכוונן לארבעה כיוונים. לוח המחוונים זהה לזה של הברלינגו, עם מד מהירות ומד סל"ד גדולים וביניהם צג מידע. במרכז לוח המכשירים מתנוסס צג גדול להפעלת מערכת השמע, הגדרות הרכב ושלל דברים אחרים. גלגל ההגה שונה מזה של הברלינגו, אך גם הוא מכיל מתגי הפעלה למערכת השמע, הטלפון, בקרת שיוט וכו'.
מערכות בטיחות
תחום אחד שבו הקומבו עולה על הברלינגו הוא מערכות בטיחות. אחת מהן היא מערכת שמירה על נתיב, שמזהירה מפני סטייה ממנו ומונעת מעבר על הקו. אגב, מערכת זו אמורה גם להתריע, אבל משום מה בעת המבחן היא ויתרה על שלב ההתרעה ועברה ישר לתיקון בכל פעם שהתקרבתי לקו המפריד בין נתיבים. רק לעיתים רחוקות נשמעה ההתרעה. לעומת זאת בסיטרואן הייתה מערכת התרעה על סטייה מנתיב בלבד, וגם היא לא מקורית-מובנית, אלא מבית מובילאיי.
מערכות אחרות שלא נכללות בברלינגו הן התרעת התנגשות קדמית, בקרת אורות גבוהים למניעת סנוור והתרעה על רכב בשטח מת (רק ברמת הגימור הגבוהה ביותר). מערכות הבטיחות האחרות - בלימת חירום אקטיבית, סיוע בבלימת חירום, זיהוי תמרורים וכמובן ABS ו-ESP - קיימות גם אצל האחות לבית סיטרואן.
פינוקים
גם מבחינת הפינוקים מתעלה הקומבו דיזל. הוא מוסיף למפרט של הברלינגו - שכבר כולל מערכת מולטימדיה עם Android Auto ו-Apple CarPlay, בקרת שיוט, חיישני גשם, חיישני תאורה ועוד - בקרת אקלים מפוצלת במקום מזגן רגיל, מצלמת נסיעה לאחור עם חיווי דינמי ותמונה ממעוף הציפור, חיישני חניה קדמיים (מלבד האחוריים), ארבעה חלונות חשמליים, כולל בדלתות ההזזה האחוריות, חישוקי סגסוגת 16 אינץ', מראות צד עם קיפול חשמלי ואוטומטי, משטח טעינה לטלפון נייד, כניסה והתנעה ללא מפתח, מתג לניתוק כרית האוויר של מושב הנוסע הקדמי, מראת איפור מוארת בסך השמש של הנהג, משענת יד לנהג ואפשרות כוונון לתמיכה בגב התחתון. בקיצור, יש בה כל מה שאתה מצפה לקבל במכונית נוסעים. יש גם תפקוד שנקרא Rear wipe in reverse, כלומר הפעלה של מגב השמשה האחורית עם שילוב להילוך אחורי. ניסיתי - זה לא עבד משום מה. אולי בגלל שלא ירד גשם באותו רגע?
השליטה מההגה על מערכת בקרת השיוט נעשית מגלגל ההגה עצמו, ולא כמו בסיטרואן - באמצעות ידית המסתתרת מאחורי גלגל ההגה.
ראויה לציון היא הכמות הגדולה של תאי אחסון. כמו בברלינגו, יש תאים במגוון גדלים, פתוחים וסגורים, הממוקמים ברחבי תא הנוסעים, כולל שני תאי כפפות מול מושב הנוסע הקדמי, ומדף אחסון גדול מעל לשמשה הקדמית. אבל אין תא אחסון בין המושבים הקדמיים, וחבל.
הדגם שבחנתי הוא קומבו עם חמישה מושבים. נפח נשיאת המטען שלו בתצורה זו גדול בהרבה מזה של הברלינגו, מכיוון שבאחרון הוא מתחיל במחיצה שממוקמת מאחורי שורת המושבים השנייה, ואילו בקומבו אין מחיצה, ושורת המושבים השנייה ניתנת לקיפול (בפיצול 1/3-2/3). כאשר גב המושב מתקפל, גם כרית המושב יורדת כלפי מטה כדי להעניק משטח טעינה רציף, אם כי לא שטוח לגמרי, ונפח של 2,126 ליטר לעומת כ-1,500 ליטר בברלינגו.
הקומבו מוצע גם בגירסה ארוכה, עם שבעה מושבים ונפח מטען מרבי עצום של 2,693 ליטר. גם כושר הנשיאה גבוה יותר.
מנועים
הקומבו מגיע לישראל עם מנוע בנזין או דיזל. מנוע בנזין טורבו שלושה צילינדרים בנפח של 1.2 ליטרים מציע 130 כוחות סוס ומומנט מרבי של 23.4 קג"מ, ולמנוע הדיזל נפח של 1.5 ליטר, 130 כוחות סוס ומומנט מרבי של 30.6 קג"מ (כדי לסבר את האוזן, זהו בערך המומנט שמפיק מנוע בנזין 3.0 ליטרים אטמוספרי). מנוע הדיזל מוצע גם בסיטרואן, כולל גירסאות עם הספק נמוך יותר, אבל מנוע הבנזין לא מוצע באחות הצרפתית.
שני המנועים משודכים לתיבת הילוכים אוטומטית (לא רובוטית) בעלת שמונה הילוכים מתוצרת AISIN. השילוב הזה מעניק לקומבו דיזל ביצועים מעולים, בכלל זה האצה ל-100 קמ"ש ב-11 שניות ומהירות מרבית של 184 קמ"ש, ותאוצות ביניים בשרניות שרק מנועי דיזל עתירי מומנט יודעים להציע. בנסיעה עד המהירות המרבית המותרת בישראל, הקומבו גם שקט להפליא, ורק במהירויות גבוהות יותר מתחיל רעש הרוח להפריע.
תצרוכת הדלק המוצהרת של הדגם שבחנתי היא 21.7 ק"מ לליטר בעיר, 24.4 ק"מ לליטר מחוץ לעיר ו-23.3 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת. נתונים אלה הם על פי תקן NEDC הישן, וזה אומר שיש פערים גדולים בינם לבין הנתונים במציאות. תצרוכת הדלק שלי במבחן הייתה 14.9 ק"מ לליטר, קצת פחות מהברלינגו שבחנתי שנה לפניו, אולי בגלל שהמסלול של נסיעת המבחן שלי בקומבו כלל יותר קטעים הרריים. אבל עדיין מדובר בתצרוכת דלק טובה.
הגירסה שבחנתי היא המאובזרת ביותר - Enjoy Plus, ומחירה 158,990 שקלים. גירסת הבנזין ברמת גימור Enjoy עולה 139,990 שקלים. בעבור הגירסה הארוכה בעלת שבעה מקומות, גם היא ברמת Enjoy Plus, תצטרכו כבר להיפרד מ-175 אלף שקלים.
סיכום
הברלינגו הוא כבר מזמן סיפור הצלחה, ובצדק, והגירסה האחרונה שלו היא הטובה ביותר עד כה. אם אהבתם אותו, אם אתם רוצים שילוב של נפח גדול וחמישה מקומות ישיבה נוחים למדי, אם הבטיחות שלכם חשובה לכם ואתם גם אוהבים להתפנק, אתם אוהבים להיות שונים או לפחות לא אכפת לכם להיות כאלה, הוסיפו 5,000 שקלים למחיר של הברלינגו היקר ביותר, וקבלו תמורה מעולה לכספכם מאופל.
[image_gallery]
עלויות קבועות | שקלים |
מחיר רכישה של הדגם שנבחן | 159,900 |
אגרת רישוי שנתית | 1,939 |
יחידת כוח | |
מנוע | טורבו דיזל |
נפח | 1,499 סמ"ק |
מספר וסידור צילינדרים | 4 בטור |
הספק | 130/3,750 סל"ד/כ"ס |
מומנט | 30.6/1,750 סל"ד/ניוטון מטר |
תיבת הילוכים | אוטומטית, 8 הילוכים |
הנעה | קדמית |
תצרוכת דלק | ק"מ לליטר |
נתוני יצרן: | |
עירונית | 21.7 |
בינעירונית | 24.4 |
משולבת | 23.3 |
מבחן | 14.9 |
נפח מכל הדלק | 53 ליטר |
ביצועים | נתוני יצרן |
100-0 קמ"ש | 11.0 שניות |
מהירות מרבית | 184 קמ"ש |
מתלים | |
קדמיים | דמויי מקפרסון |
אחוריים | קורת פיתול עם זרועות עוקבות |
מערכת היגוי | |
סוג | הגה כוח עם סיוע משתנה |
קוטר סיבוב בין מדרכות | 10.82 מ' |
בלמים ומערכות בטיחות | |
בלמים קדמיים | דיסק מאוורר |
בלמים אחוריים | דיסק |
ABS | + |
EBD | + |
ESC | + |
בקרת אחיזה | + |
סיוע בבלימת חירום | + |
כריות אוויר | 6 (2 קדמיות, 2 צדיות, 2 וילון) |
משענות ראש | 5 |
בקרת סטייה מנתיב | אקטיבית |
בלימה אוטומטית | + |
בקרת שיוט | כולל מגביל מהירות |
מערכות בטיחות אחרות | סיוע בשמירה על נתיב, התרעה על רכב בשטח מת, התרעת התנגשות קדמית, מניעת סנוור, עזר לזינוק בעלייה, זיהוי תמרורים |
אבזור | |
מיזוג אוויר | + |
בקרת אקלים | + |
חלונות חשמל | 4 |
מערכת שמע | + |
בקרת שיוט | + (כולל מגביל מהירות) |
מידות ומשקולות | |
מספר נוסעים | 5 |
אורך כללי | 4,403 מ"מ |
רוחב כללי | 1,848 מ"מ |
גובה כללי | 1,796 מ"מ |
בסיס גלגלים | 2,785 מ"מ |
נפח תא המטען עד גובה המדף | 597 ליטרים |
נפח תא המטען עד התקרה | |
עם מושבים מקופלים | 2,126 ליטרים |
משקל עצמי | 1,505 ק"ג |
משקל כולל | 2,080 ק"ג |
משקל מטען | 575 ק"ג |
צמיגים | 205/60 R16 |
חלפים למנוע והעברת כוח | מחיר בשקלים |
רצועה / רצועות למנוע | 74 |
משאבת מים | 986 |
משאבת ואקום | 764 |
צירייה | 2,872 |
מצנן מים | 1,692 |
מעבה למזגן | 3,042 |
מצנן אוויר (אינטרקולר) | 3,422 |
סט רפידות בלמים קדמיים | 508 |
סט רפידות בלמים אחוריים | 398 |
זוג צלחות בלמים קדמיים | 816 |
זוג צלחות בלמים אחוריים | 553 |
חלפי מעטפת | מחיר בשקלים |
פנס ראשי | 1,545 |
פנס איתות קדמי | 39 |
פנס אחורי | 579 |
סורג קדמי | 856 |
מכסה מנוע | 2,821 |
פגוש קדמי | 2,350 |
כנף קדמית | 1,533 |
דלת קדמית | 4,821 |
מראה חיצונית | 2,353 |
טיפולים (ללא בלמים) | מחיר בשקלים |
15,000 | 770 |
30,000 | 1,093 |
45,000 | 770 |
60,000 | 1,093 |
75,000 | 770 |
90,000 | 1,093 |
105,000 | 770 |
120,000 | 1,107 |
אחריות | |
3 שנים / 100,000 ק"מ | |
טרייד אין | |
יש | |
המחירים לחלפים מקוריים בלבד ואינם כוללים מע"מ, נמסרו מהיבואן ונכונים לתאריך 4.3.2020 טל"ח |
עמכם הסליחה