מגהמה 201 • אוגוסט • 2020
 
חדשות מקומיות

חידוש רישיונות באמצעות זיהוי קולי, 
הארכת התליה של רישיונות נהיגה, 
דן אנד ברדסטריט: השפעת המשבר על ענף הרכב ועוד...

לקריאה
מגהמה 201 • אוגוסט • 2020
חדשות מקומיות
חידוש רישיונות באמצעות זיהוי קולי, הארכת התליה של רישיונות נהיגה, דן אנד ברדסטריט: השפעת המשבר על ענף הרכב ועוד...
לכתבה
חדשות מקומיות
[מגהמה 182 - איסוזו טופ 1]

חידוש רישיונות באמצעות זיהוי קולי

מ-4 באוגוסט נהגים יכולים לחדש רישיונות נהיגה ורישיונות רכב באמצעות מערכת זיהוי קולי בכל שעות היממה. השירות ניתן באמצעות מוקד משרד התחבורה, 5678* ואינו כרוך במענה אנושי ובשעות הפעילות של המוקד. לא צריך להזין את פרטי מבקש השירות.
המערכת חדשנית וראשונה מסוגה בישראל, פותחה במיוחד למשרד התחבורה ותוכננה לפי צרכי הנהגים כדי לאפשר מענה אוטומטי ומהיר לתשלום בעבור רישיונות נהיגה ורישיונות רכב. היא מזהה מספר תעודת זהות, מספר רכב ותאריכים ומאמתת את הנתונים מול המערכות והממשקים הקיימים במשרד התחבורה. בתום תהליך האימות הנהגים מועברים לתשלום באמצעות כרטיס אשראי.

הארכת התליה של רישיונות נהיגה

לבעלי רישיונות נהיגה אשר קיבלו הודעה על התליית רישיון הנהיגה שלהם מ-16 במרס 2020 ואילך, ההתליה נדחתה לתאריך 1 במרס 2021. משטרת ישראל וחברות הביטוח מעודכנות. יש להשלים את אמצעי התיקון עד לתאריך הנקוב.
בעלי רישיונות נהיגה שנפסלו מכיוון שלא עברו קורס ריענון נהיגה משנת 2018, ייגשו לבירור במשרד הרישוי תוך זימון תור.

דן אנד ברדסטריט: השפעת המשבר על ענף הרכב

על פי דוח של דן אנד ברדסטריט, עם התפשטות נגיף קורונה והשפעתו על המצב הכלכלי במשק, חלה בענף הרכב האטה מהותית. במחצית הראשונה של השנה נמסרו כ-119 אלף כלי רכב חדשים, ירידה של כ-25% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019. בשנת 2020 כולה עתידים להימסר כ-200 אלף כלי רכב חדשים, ירידה צפויה של כ-20% בחישוב שנתי בהשוואה לשנת 2019.
משבר הקורונה השפיע מאוד על חברות הליסינג, אשר לצורך פעילותן רוכשות באופן שוטף רכבים חדשים שיחליפו את הרכבים המשומשים בציי הרכב. פעילויות נוספות של חברות הליסינג: ליסינג ללקוחות פרטיים (תחליף לרכישת רכב חדש), השכרת רכב לתקופה קצרה (בעיקר בתיירות פנים) מכירת רכבים עם נסועה אפס, מתן אשראי צרכני (כפתרון משלים באמצעות חברות בת ייעודיות או שותפויות עם חברות אשראי חוץ בנקאי, וזאת כמענה להקשחה של הבנקים וחברות כרטיסי האשראי לענף הרכב) ועוד.
עקב צמצומים במגוון ענפים במשק, מורגשת האטה בעסקאות ליסינג חדשות. כפתרון אידיאלי ברוח התקופה, התפתחה מגמה של התארכות חכירה מעבר לשלוש שנים. חברות הליסינג מדווחות על עלייה בהארכת עסקאות. במקום החלפת רכב, הנחה בהתקשרות כנגד הארכת חכירה של רכב בן שלוש שנים. כך חברות הליסינג משמרות פעילות עסקית ומפחיתות את הצורך להצטייד בכלי רכב חדשים.

מסירות כל רכב חדשים בישראל

החברות מדווחות על ירידה ניכרת במכירת רכבים עם נסועה אפס. פעילות ההשכרה, התלויה בתיירות פנים, נפגעה כליל, וכך גם מכירת שוברים להשכרת רכב בחו"ל. לקוחות נוטים לרכוש מותגים זולים או רכבים משומשים. כמו כן חלה ירידה בנגישות של חברות הליסינג לגיוס חוב בשוק ההון. בהקשר זה הודיע בנק ישראל על השקת תוכנית רכישות אג"ח קונצרני בהיקף של כ-15 מיליארד שקלים כצעד תומך. בינתיים החברות מתעסקות בליסינג תפעולי תוך שימוש ברכבים ששימשו את פעילות ההשכרה (רכבים משנתון 2019 עם נסועה נמוכה מאוד).
בדן אנד ברדסטריט מעריכים, כי ברבעון האחרון חלה עלייה ברמת הסיכון בענף בשיעור של 15%-20%.

דיון בנושא שכחת ילדים ברכב

הוועדה לזכויות הילד, בראשות ח"כ יוסף ג'בארין, קיימה לאחרונה דיון בנושא שכחת ילדים ברכב, בהשתתפות סגן שרת התחבורה, אורי מקלב. יו"ר הוועדה אמר בין השאר: ארבעה ילדים מצאו את מותם השנה כי נשכחו או ננעלו ברכב. 34 בעשור האחרון מצאו כך את מותם, וידוע על כ-900 מקרים שהצליחו להינצל.
ד"ר דניאלה אור, ראש תחום מחקר בארגון "בטרם", ציינה בין השאר כי הגילים השכיחים ביותר הם 4-0 והשעות השכיחות ביותר הן בבוקר.
לדברי סגן השרה מקלב, הנחת העבודה היא כי מקרים אלו מקורם בהיסח הדעת של נהגים, וכל הכלים מכוונים להעלות את המודעות. יש היום תקן בנושא שכחת ילדים, תקן 6400, שבחלקו הראשון עוסק ברכבי הסעות. נהג רכב הסעות לא יכול לכבות את מנוע הרכב בלי ללכת לכבות התקן ייעודי בחלקו האחורי של הרכב. כך הוא למעשה מוודא שלא נשכח אף ילד. חלקו השני של התקן מכוון לרכבים פרטיים, אך עד היום אף יצרן לא הגיש מוצר לבחינה ואי אפשר לחייב התקנה של מכשיר ללא תקן.
בחינה בעל פה במבחני התיאוריה ליוצאי אתיופיה
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הנחתה את אגף הרישוי לחדש את מבחני הנהיגה העיוניים בעל פה ליוצאי אתיופיה המתקשים בשפה העברית. על פי המתווה החדש, בני העדה האתיופית שנולדו עד שנת 1980 יוכלו להגיש בקשה להיבחן בעל פה לאחר שיעברו הכשרה עיונית של משרד העלייה והקליטה. הם לא יצטרכו להוכיח קושי בהבנת השפה.
על פי נהלי אגף הרישוי, כל אדם המעוניין לבצע תיאוריה בעל פה מחויב להציג הוכחות לרמת לקויות קיצונית, בהן מסמכים רפואיים והצהרות אישיות ומשפטיות.

ועדת הכלכלה: חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, התכנסה לישיבת מעקב אחר יישום חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב שאותו אישרה לפני יותר מארבע שנים. היו"ר מרגי הזכיר, כי הרפורמה נועדה להביא להורדת מחירי המכוניות החדשות ולהוזלה של חלפים וטיפולים ברכב.
מנהל אגף שירותי תחזוקה במשרד התחבורה, איציק סרור אמר, כי החוק נכנס לתוקף ב-2016, וכיום ישנם 111 יבואנים ישירים ו-20 יבואנים עקיפים. היבואנים הישירים מייבאים כ-250 אלף מכוניות בשנה, ולפני כניסת החוק לתוקף ייבאו 287 רכבים בשנה. היבואנים העקיפים ייבאו מאז 2016 9,000 רכבים, מתוכם 4,000 בשנה האחרונה. יש מעל 200 יבואנים זעירים שייבאו מ-2016 2,300 רכבים, ו-7,000 רכבים הובאו ביבוא אישי. המשרד הסמיך 39 מפקחים לאכיפת החוק. לדברי סרור,"אנחנו מצפים ליותר תחרות ולכניסה של יותר שחקנים לשוק."
היו"ר מרגי ביקש לדעת מה עושה המשרד לעידוד תחרות. ראש תחום כלכלה במשרד, אליאס עזאם השיב, כי המס הגבוה הוא חסם כניסה, והיבוא המקביל התפתח בעיקר בתחום ההיברידי ובתחום רכבי יוקרה. המשרד רוצה לקדם תחרות, אך אין לו סמכות לקבל נתונים מהיבואנים הישירים, ורשות התחרות לא מעבירה מידע על רמת הרווחיות שלהם.
היו"ר מרגי שאל אם ייתכן שרשות התחרות מונעת תחרות. נציגת הרשות, יפעת בס השיבה, כי לרשות יש שיתוף פעולה טוב עם משרד התחבורה, וכשהדבר מתאפשר, הרשות משתפת מידע. לדברי ח"כ בועז טופורובסקי, יש כמה קרטלים שמשתפים פעולה, וכולם בדיון מפחדים מהם. "התפקיד שלנו ושל רשות התחרות הוא לפרק אותם".
היבואן הזעיר, בן ציון גבאי ציין, כי הבעיה היא להשיג תעודת מקור שלפיה נקבעת ההנחה במכס. "יש רכבים שנותנים עליהם תעודת מקור, ויש שלא. על רובם לא." הוא הסביר כי ללא תעודת מקור רשות המסים יכולה לדרוש תוספת מס, גם אחרי שבע שנים.
היו"ר מרגי סיכם באומרו בין השאר: "הוועדה מגיעה לידי מסקנה שהתחרות בענף הרכב נכשלה ומוכשלת על ידי גורמים שהיו אמורים לעודד תחרות. רשות התחרות ומשרד התחבורה לא פעלו לתקן כשלים שיעודדו תחרות."

לחברת המזרח מגוון שירותים חדשים

חברת המזרח, יבואנית רכבי היוקרה יגואר ולנד רובר, נערכת לחופשת הקיץ ומציעה ללקוחותיה מגוון שירותים חדשים.
מועדון לנד רובר מעשיר את מגוון הפעילויות שלו עם מגוון טיולים, מסלולי שטח, טיולי לילה והדרכות נהיגה ברחבי ישראל. לדוגמה, טיול במעיינות נובעים בהרי ירושלים, טיול לילה בנחל סדום, מסלול רטוב מהגלבוע אל עין נזם, טיול במדבר יהודה וואדי קלט, אימון חילוצים והדרכת נהיגה בשטח טרשי. גם מועדון יגואר מציע מסלולי נהיגה מרגשים באזורים מיוחדים ובכבישים מלהיבים לנהיגה.

שעות הפעילות באולמות התצוגה ובמרכזי השירות הוארכו. מדובר על אולם התצוגה הראשי בהרצליה ועל מרכז השירות בפתח תקווה.
חברת המזרח מעניקה כעת מגוון תנאי מימון אטרקטיביים. לדוגמה, לנד רובר דיסקברי ספורט מ-2,900 ש"ח בחודש, יגואר E-PACE מ-1,990 ש"ח בחודש ומסלולי טרייד אין - מחיר מחירון בעבור הרכב (בכפוף לתקנון) והיתרה בתשלומים שווים.

רוח גבית מהמשקיעים לקבוצת שלמה

קבוצת שלמה גייסה בשלב המכרז המוסדי 182 מיליון ש"ח במסגרת הרחבה של סידרת אג"ח יח' במחיר המשקף תשואה של כ-3.18%. החברה ביקשה לגייס תחילה 150 מיליון ש"ח ערך נקוב איגרות חוב, וזכתה לביקוש של יותר מ-270 מיליון ש"ח. איגרות החוב המיועדות לפעילות חברת הליסינג של קבוצת שלמה, קיבלו רוח גבית גם מחברת הדירוג מעלות, שאשררה את הדירוג הגבוה של האיגרות על רקע משבר הקורונה. אשרור דירוג זה מצטרף לאישור הדירוג של חברת מעלות שנעשה בשיאו של המשבר, בחודש אפריל 2020.

תדלוקים מספקת תדלוקי שטח

תדלוקים נוסדה כדי לייעל את העבודה באתרי בנייה ותשתיות, תוך שימת דגש במניעת אובדן של זמן והכנסה הנובעים משינוע ותדלוק של הכלים ביום עבודה או משימוש בצובר החשוף לגניבות ומצריך הוצאות שמירה. בתחילת שנת 2018 נרכשה השליטה בחברת תדלוקים על ידי Ten חברה לדלק.
חברת תדלוקים מספקת תדלוקי שטח לחברות קבלניות, למפעלים ולכלי תחבורה ציבוריים באמצעות מערך מכליות ייעודי שעליו מותקנות מערכות שליטה ובקרה מהמתקדמות בתחום. מערכות הבקרה מאפשרות מעקב בזמן אמת אחרי כל תדלוק.

חברת תדלוקים מפעילה מערכת תדלוק אלקטרונית סגורה הכוללת בורר אוויר אלקטרוני. גורם אנושי אינו יכול להשפיע על אמינות התדלוק, שכן הוא מנוהל במערכת סגורה באמצעות ממשק המותקן אצל הלקוח. כל תדלוק מתועד אוטומטית בתעודה אלקטרונית שמונפקת בשטח בתום התדלוק ונקלט במערכת הבקרה.
השירות ניתן 24 שעות ביממה.

רשת הנתונים בדלק מנטה עם תשתית של סיסקו

מלם תים החליפה את רשת הנתונים בדלק מנטה בדור חדש מבוסס ציוד של סיסקו Meraki בפרויקט מקצה לקצה. במסגרת הפרויקט נפרשה רשת נתונים Meraki ב-250 מתחמי תדלוק של חברת דלק.
לסיסקו Meraki תשתית בקר שליטה ייחודית, מבוססת ענן, המעניקה ניהול מרכזי ואבטחה דרך ממשק Web אינטואיטיבי, ובכך ממזערת את העלויות הגבוהות והמורכבות שבתפעול מערכות תקשורת מהדור הישן. המערכת מאפשרת ניהול פשוט של ציוד אלחוטי, מתגים ואבטחת מידע.
לדברי שחר אמיתי, ראש אגף טכנולוגיה וחדשנות בדלק ישראל, נכנסנו לפרויקט בשל צורך עסקי לאנליזות של נתונים המתקבלים מכל מתחמי התדלוק למרכז השליטה והבקרה, לטובת תפעול יעיל יותר ורווחיות גבוהה יותר. הפלטפורמה החדשה מספקת מענה למספר יעדים עיקריים: אבטחת מידע וטיפול בהגנת סייבר מקצה לקצה, תמיכה ביעדים העסקיים של דלק, שיפור תשתיות הנתונים של מתחמי התדלוק ושרידות גבוהה עם נפילות מעטות וזמני השבתה קצרים.
לדברי עידן וינר, סמנכ"ל המכירות במלם תים, הפלטפורמה של Meraki הופכת את תחנות הדלק למתחם דיגיטלי, עם יכולת אנליטיקה וניהול פשוט, משרתת את היעדים העסקיים של קבוצת דלק ומנגישה ללקוחות הצעות מותאמות צריכה.

דגמי Sea-Doo חדשים

קבוצת עופר אבניר, יבואנית Sea-Doo בישראל, מציגה את דגמי 2020 של מותג אופנועי הים. מדובר בדגמי הקצה GTX ו-RXT 300 כוחות סוס. דגמים GTI ו-GTR החדשים זמינים עם השוקע Polytec GEN2, כמו בדגמי 300 כוחות סוס, המעניק יציבות גבוהה יותר בהשוואה לדגמי העבר. תנוחת ישיבה חדשה, Ergolock, מעניקה מרכז כובד נמוך ונוחות ישיבה ספורטיבית. נתון זה רלוונטי במיוחד בהפלגה במים סוערים ובמהירות גבוהה. הגוף החדש רחב יותר ולכן קל לרוכב לטפס מהמים ולנוע בנוחות במצב עמידה.

צילום: אסף רחמים וערן שלמה

בדגמים החדשים יש תוספת של מערכת שמע מקורית, צביעה רעננה ומשטח שיזוף רחב. לדגמי 2020 מערכת הבלימה והנסיעה לאחור iBR, מנועים מתקדמים וחזקים ושלל מערכות טכנולוגיות מתקדמות לרכיבה נוחה ובטוחה עם התאמה אישית.
בדגמי 2020 שלושה אופנועים חדשים. לכולם פלטפורמה חדשה עם ירכתיים רחבים, משטח שיזוף גדול ושוקע חדש, רחב, חזק וקל יותר בעד 18 ק"ג מהפלטפורמה הקודמת. לכל הדגמים מנוע Rotax חדש בנפח 1,630 סמ"ק ועיצוב משודרג.

תגובות לכתבה
לא נמצאו תגובות לכתבה חדשות מקומיות
הוספת תגובה - תגובה תתווסף לאחר אישור
דרג/י נושא זה
שלח/י תגובה
יצירת קשר
גלריות תמונות
גלריות וידאו
בגליון זה לא נמצאו גלריות וידיאו
חיפוש עמוד בגליון זה
aa