מגהמה 201 • אוגוסט • 2020
 
הפחתת זיהום אוויר מרכבי דיזל
עקרון הצמצום

תוכנית להפחתת זיהום אוויר מרכבי דיזל - דו"ח מסכם

לכתבה
מגהמה 201 • אוגוסט • 2020
הפחתת זיהום אוויר מרכבי דיזל
עקרון הצמצום
תוכנית להפחתת זיהום אוויר מרכבי דיזל - דו"ח מסכם
לכתבה
הפחתת זיהום אוויר מרכבי דיזל
עקרון הצמצום

תוכנית להפחתת זיהום אוויר מרכבי דיזל - דו"ח מסכם

[מגהמה 182 - פרסם - טופ 1]

איכות האוויר בישראל היא אחד הגורמים החשובים לבריאות הציבור ולרווחתו. לפי נתונים של ה-OECD וארגון הבריאות העולמי, זיהום אוויר הוא הגורם הסביבתי המשפיע ביותר על תחלואה ותמותה מוקדמת בעולם, יותר מאשר תברואה לקויה ומחסור במים שפירים, ובמרבית מדינות ה-OECD אף יותר מאשר תאונות דרכים. מנתוני ניטור מזהמים בארץ ובעולם עולה בבירור, כי זיהום אוויר מתחבורה הוא מקור הזיהום העיקרי במרכזי הערים, בסמוך לריכוזי אוכלוסייה.
מנתונים שאסף המשרד להגנת הסביבה עולה, כי כלי רכב המונעים בדיזל אחראים רק על כ-17% מהנסועה היחסית בישראל, ואילו בד בבד הם אחראים ל-80% בערך מפליטות החלקיקים הנשימים. הפליטה ממנועי הדיזל הוכחה כגורם למגוון רחב של מחלות ריאה, דם וכלי לב, ואף הוכרזה כגורם מסרטן ודאי לאדם על ידי המועצה הבינלאומית לחקר הסרטן (סרטן ריאות).
עקב חלקן של פליטות מרכבי דיזל מסך מצאי הפליטות מתחבורה ועקב השפעתם הגבוהה על בריאות הציבור, נבנתה תוכנית לצמצום זיהום אוויר מרכבי דיזל ישנים. התוכנית נועדה להפחית כ-30% מפליטות החלקיקים הנשימים מכלי רכב בישראל. נכללות בה חובות על בעלי רכב דיזל ישן בכל הארץ ומגבלות תנועה באזורי אוויר נקי בערים. קיימת תוכנית תמיכות, שנועדה לסייע לבעלי הרכב הישן בהתקנת מסנן המפחית כ-98% מהזיהום, או לספק מענק לגריטה מוקדמת של הרכב, לפי העדפה של בעל הרכב.
להלן פירוט של רכיבי התוכנית ועדכון סטטוס יישום כשנה לאחר כניסת התקנות לתוקף.

תקנות

תקנות אוויר נקי (זיהום אוויר מכלי רכב) (תיקון), התשע"ח-2018, נכנסו לתוקף בנובמבר 2018. התקנות קובעות:
* חובה להתקין מסנן ברכב כבד ישן: רכב כבד ישן לא יוכל לחדש את רישיון הרכב, אלא אם התקין מסנן חלקיקים. להגדרה "רכב כבד ישן" נכנס רכב מסחרי, כגון משאיות, שמשקלו הכולל המותר עולה על 12,000 ק"ג (N3), ורכבי נוסעים שמשקלם הכולל המותר עולה על 3,500 ק"ג, כגון אוטובוסים, מיניבוסים ואמבולנסים (M2 ו-M3), ואשר נרשמו לראשונה בישראל עד שנת 2005.
* דירוג רכב לפי השפעתו הצפויה על רמת זיהום האוויר:
1. "רכב מופחת זיהום" - רכב חשמלי או רכב שהותקן בו מסנן חלקיקים.
2. "רכב רגיל" - רכב בנזין שאינו מופחת זיהום ורכב דיזל שעומד בתקינה Euro 4 או Euro 5.
3. "רכב מזהם" - רכב דיזל שמשקלו הכולל המותר עולה על 3,500 ק"ג או שהוא מונית, שנת הרישום שלו עד 2005 והוא עומד בתקינה Euro 3 או למטה מכך.
דירוג זה משמש את המשרד והרשויות המקומיות לקביעה ואכיפה של אזורי אוויר נקי.
* סימון רכב מזהם בתווית: כלי רכב אלו יסומנו על ידי מכון הרישוי באמצעות הדבקת תווית שתוצג על שמשת הרכב הקדמית.

יישום התקנות

* יידוע הציבור: בטרם נכנסו התקנות לתוקף נשלחו מכתבים אישיים לבעלי רכב כבד ישן ורכב מזהם והתקיים קמפיין תקשורתי. המכתב צורף לרישיונו של כל רכב בעת שנשלח חידוש הרישיון.
* חובה להתקין מסנן: מאפריל 2019 לא התאפשר לחדש רישיון רכב כבד ישן אלא אם הותקן בו מסנן. בחודשים אפריל 2019 עד אוגוסט 2019 חודשו חלק מרישיונות הרכב של כלי רכב מסוג "כבד ישן" בשל תקלות בממשק עם משרד הרישוי.
* רישום דרגת זיהום אוויר ברישיון הרכב: הרישום מבוצע ברישיונות חדשים מאוקטובר 2018.

דוגמת רישיון לרכב נקי

דוגמת רישיון לרכב מזהם

* סימון רכב מזהם: תווית ייעודית מודבקת על שמשת הרכב הקדמי של רכב מזהם בעת מבחן הרישוי.
בתחילת נובמבר 2019 פעלו בישראל כ-40 אלף כלי רכב בסיווג "רכב מזהם".
* יישום במכוני רישוי: בעת התקנת מסנן, המוסך מדווח באופן מקוון למערכות המחשוב של משרד התחבורה על התקנתו. בעת מבחן הרישוי, מכון הרישוי מוודא שקיים דיווח על התקנת מסנן ברכב ושרמת זיהום האוויר נמוכה.
* אכיפה בצד הדרך: האכיפה בצד הדרך טרם החלה. הוכנה טיוטת נוסח לצו ברירות קנס חדש, המאפשר מתן קנסות במקרה שרכב כבד ישן נוסע ללא מסנן ובמקרה של הסרת המדבקה "רכב מזהם". הצו טרם אושר בשל אי רציפות בפעילות הממשלה. אישורו יקודם בוועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת.
* תמרור לאזור אוויר נקי: נקבע נוסח לתמרור ייעודי האוסר כניסת רכב מזהם לאזור אוויר נקי. התמרור טרם פורסם בלוח התמרורים וברשומות. כיום נעשה שימוש בתמרור מלל.

תמרור מלל זמני קיים

נוסח תמרור מתוכנן

* אזורי אוויר נקי: מחודש פברואר 2018 פועל בחיפה אזור אוויר נקי בכל שטחי המגורים בעיר. איגוד ערים חיפה פועל להרחבת אזור האוויר הנקי לשטחן של קרית ים, קרית מוצקין, קרית אתא, קרית ביאליק ונשר. צפי כניסה לתוקף - שנת 2021.
ברבעון הראשון של שנת 2020 נכנס לתוקף שלב א' של אזור אוויר נקי במרכז העיר ירושלים. שלב ב', להחלת אזור אוויר נקי בכל שטח העיר, אושר במועצת העיר וצפוי להיכנס לתוקף ברבעון האחרון של 2020.

גריטה

התוכנית לעידוד גריטה מוקדמת של רכבי דיזל כבדים וישנים החלה באוגוסט 2018. במסגרת התוכנית ניתנת אפשרות לבעל רכב כבד ישן שעומד בקריטריונים שנקבעו, לגרוט את רכבו תמורת מענק כספי. גובה המענק נע בין 5,000 ל-22,000 שקלים, לפי סוג הרכב ושנת רישומו. בעלי רכב כבד ישן יכולים לגשת לאחד משישה אתרי גריטה בפריסה ארצית שעימם התקשר המשרד להגנת הסביבה. חלקי הרכב נשלחים לשימוש חוזר, מלבד המנוע שהוא הגורם לזיהום האוויר וחלקים שאינם ניתנים למיחזור כיום בישראל.

גריטת משאית

* תשלומים לבעלי הרכב: נכון למאי 2020 שולמו כ-23.6 מיליון שקלים לבעלי רכב כבד ישן שמסרו את רכבם לגריטה (קרוב ל-20 אלף שקלים בממוצע לרכב). הזמן הממוצע להעברת התשלום לבעל הרכב ממועד מסירתו לאתר הגריטה הוא 14 ימים. המשרד להגנת הסביבה התחייב לפרק זמן של 45 ימים.

כלי רכב שנמסרו לגריטה (מצטבר)

* הכנסות מאתרי גריטה: אתרי הגריטה מרוויחים מחלפי הרכב ומהחומרים למיחזור, ולכן משלמים למשרד בעבור כל רכב לפי הצעת מחיר שהוגשה במסגרת המכרז. סך ההכנסות המצטברות בסוף 2019 היה 990 אלף ש"ח.

סבסוד התקנת מסננים

גובה הסבסוד: במסגרת התוכנית הארצית, המשרד להגנת הסביבה מסבסד 100% מעלות התקנת המסנן ברכבים כבדים ישנים (כהגדרתם בתקנות) אשר נמצאים בבעלות פרטית או בבעלות עוסק המחזיק לא יותר משלושה כלי רכב במשקל כולל של מעל 3.5 טונות, ומחזור המכירות השנתי שלו לצורך דיווח מע"מ לא עולה על מיליון שקלים. עוסק שמחזור המכירות השנתי שלו גבוה יותר אך נמוך מעשרה מיליון שקלים, יקבל כ-50% סבסוד. אם מחזור המכירות גבוה יותר, אין זכאות לסבסוד. הסבסוד ניתן במוסכים הנמצאים בהתקשרות עם המשרד להגנת הסביבה. קיימים תשעה מוסכים בפריסה ארצית הנותנים שירות במסגרת הפרויקט. התשלום מבוצע מהמשרד למוסך, ובעל הרכב נדרש לשלם רק את חלקו (במקרים רבים אינו נדרש לשלם כלל).

קצב ההתקנה של מסננים ברכב בסיווג "רכב כבד ישן" - כלי רכב שלא יכולים לחדש רישיון אלא אם יתקינו מסנן (מצטבר)

קצב התקנת המסננים: המשרד מפעיל פרויקטים נוספים של התקנת מסנני חלקיקים על כלי רכב מזהמים. עד מאי 2020 הותקנו בפרויקטים (משאיות אשפה, אזור אוויר נקי חיפה, תמיכה ישירה בחברות תח"צ ותוכנית ארצית ליישום התקנות) כ-7,600 מסננים על כלי רכב, מתוכם 4,300 ברכב כבד ישן.

התפלגות מצאי רכב כבד ישן, סוף 2019

הביקוש להתקנת מסננים היה גבוה מהמצופה. לפיכך קצב ההתקנה בפועל נקבע לפי זמינות מלאי המסננים אצל המוסכים ובהתאם למועד החידוש של רישיונות הרכב.
תקציב הסבסוד להתקנת מסננים: המשרד הקצה עד כה כ-149 מיליון שקלים לסבסוד של התקנת מסננים ברכבי דיזל מזהמים במסגרת התוכניות שהוא מפעיל. עד סוף אוקטובר שילם המשרד כמחצית מסכום זה.

בקרה על יישום התוכנית ועל תקציבה

המשרד מבצע בקרה על מכוני הרישוי, אתרי הגריטה, המוסכים שבהם מותקנים המסננים ותקציב התוכנית. בבקרה נכללים סיורי שטח, בקרות חשבונאיות על כל תשלום ובדיקות מסמכים. מתבצעות ביקורות לבחינת העמידה בדרישות. בביקורות שבוצעו על דרישות תשלום שהגישו המוסכים הוחזרו לספקים כ-50% מהחשבוניות עקב חוסרים ופערים במסמכים הנדרשים. החשבוניות תוקנו והוגשו כהלכה תוך הקפדה על עמידה בדרישות המכרז ובתנאים לקבלת סבסוד.

טיפול בפניות ציבור

כדי לתת מענה לפניות הרבות הקימה חברת הבקרה מוקד ייעודי לפניות הציבור, המקבל פניות בטלפון ובדוא"ל. בד בבד נמסר מידע באינטרנט. עד סוף 2019 טיפל המוקד ב-4,550 פניות. מרביתן היו בנוגע לקבלת מידע על התקנת מסנן, ומיעוטן בנוגע לתקנות ולתוכנית הגריטה.

עמידה ביעדי התוכנית

לפניכם סיכום של כמות כלי הרכב שנמסרו לגריטה או התקינו מסנן מתוך סך כלי הרכב הנדרשים לכך, בהתאם לקטגוריית הרכב.
מתוך כ-10,800 כלי רכב מסוג רכב כבד ישן, כ-5,500 כבר נמסרו לגריטה או הותקן בהם מסנן. אחוז הביצוע הגבוה ביותר (כ-84%) הוא בקטגוריית האוטובוסים. בקטגוריית המשאיות הכבדות - כ-65%, ובקטגוריית המיניבוסים הביצוע הוא כ-55% וישנה עדיפות ברורה להתקנת מסנן על פני גריטה. העדיפות בהתקנת מסנן נובעת מהיעדרה של השתתפות עצמית בעלות המסנן לחלק מבעלי הרכב. כ-1,000 כלי רכב ירדו מהמצאי ללא קשר לתוכנית.

במצאי קיימים כ-2,200 כלי רכב כבדים ישנים שמועד מבחן הרישוי שלהם חלף ולא ידועה הסיבה לאי חידוש הרישיון (ייתכן שהושבתו, שנזנחו, שהועברו למגרשי סחר או נגנבו, ולא דווחו למשרד הרישוי). כלי רכב אלו אינם רשאים על פי חוק לנוע בכבישים ואינם זכאים למענק גריטה או לסבסוד בהתקנת מסנן.
ב-2019 השלים המשרד להגנת הסביבה כ-80% מיעדי התוכנית, ולהערכתו יישומה הביא להפחתה של כ-25% מפליטות החלקיקים הנשימים מכלי רכב בישראל. לאחר שיושלמו אזורי אוויר נקי בירושלים ובקריות, תושלם העמידה בכל יעדי התוכנית - הפחתה של 30% מפליטת החלקיקים.

צפי להמשך

יישום התוכנית הסתיים כמעט במלואו. מ-31 במרס 2020 הסתיים הסבסוד להתקנת מסנן לרכב כבד ישן. לפי תאריך חידוש הטסט אפשר להעריך שהתוכנית תושלם לחלוטין עד חודש אוגוסט 2020. נותרו כמה עשרות כלי רכב שרישיונם בתוקף וטרם הוסדרו במסגרת התוכנית.
צפוי המשך פעילות של התקנת מסננים בכלי רכב מזהמים המעוניינים להיכנס לאזורי האוויר הנקי. בכוונת המשרד לקדם אזורי אוויר נקי נוספים בכל המטרופולינים בישראל, להמשיך לפעול לצמצום השימוש בדיזל מזהם ולקדם את השימוש בכלי רכב חשמליים.


* מקור: המשרד להגנת הסביבה

תגובות לכתבה
לא נמצאו תגובות לכתבה הפחתת זיהום אוויר מרכבי דיזל
הוספת תגובה - תגובה תתווסף לאחר אישור
דרג/י נושא זה
שלח/י תגובה
יצירת קשר
גלריות תמונות
גלריות וידאו
בגליון זה לא נמצאו גלריות וידיאו
חיפוש עמוד בגליון זה
aa