מגהמה 197 • מרץ • 2020
 
בטיחות בתובלה
נקודת ה-0 נפגעים

מערכות היי-טק לשיפור הבטיחות בתובלה

דוד יששכר
לכתבה
מגהמה 197 • מרץ • 2020
בטיחות בתובלה
נקודת ה-0 נפגעים
מערכות היי-טק לשיפור הבטיחות בתובלה
דוד יששכר |
לכתבה
בטיחות בתובלה
נקודת ה-0 נפגעים

מערכות היי-טק לשיפור הבטיחות בתובלה

דוד יששכר
דירוג הגולשים:
[מגהמה 182 - פנקסים - טופ 1]

לאיחוד האירופי יעדי בטיחות שאפתניים מאוד. יעד בטיחות של אפס נפגעים בתאונות דרכים בשנת 2050 נשמע כמו חזון רחוק, שרבים יטענו שאינו מציאותי, וכדי להשיגו צריך להשתמש בכל האמצעים.
לפני מספר שבועות הוסכם על מתווה ראשוני של "תקנת הבטיחות הכללית" שפרסם האיחוד האירופי (EU General Safety Regulation - GSR). הנציבות האירופית בחנה מערכות בטיחות אקטיביות רבות, ואחר כך קבעה סידרה של מערכות שיותקנו כסטנדרט בכלי הרכב האירופים. בשלב זה הוצגו שלושה צעדים, משנת 2022 עד שנת 2028, שבמסגרתם יותקנו מערכות הגנה על הנוסעים ועל משתמשי הדרך הפגיעים (הולכי רגל, רוכבי אופניים ואופנוענים). לאחרונה הגיעו באיחוד האירופי להסכם זמני ליישום ההצעות. מדובר במערכות התרעה על נמנום והסחת דעת של הנהגים, בקרת מהירות חכמה, בטיחות בנסיעה לאחור בסיוע מצלמות וחיישנים ומערכות לרישום נתוני נסיעה. הפרלמנט האירופי, מועצת השוק והנציבות של האיחוד האירופי, הגיעו להסכמה בנושא, והתהליך הסופי הוא להגדיר מפרט של הדרישות הטכניות למערכות במגוון תחומים.
תקנת הבטיחות הכללית עתידה להשפיע על ענף התובלה. הבטיחות בדרכים נמצאת על סדר היום הפוליטי, וטכנולוגיות חדשות מאפשרות מערכות בטיחות מתוחכמות יותר למשאיות. מערכות אלו, כפי שנפרט בהמשך, מפחיתות את מספר התאונות ואת חומרתן, אך אינן יכולות לספק מענה לכל התרחישים. מערכות בטיחות אקטיביות תומכות בנהג ומצמצמות את ההשלכות של טעויות אנוש, אלא שאין בהן כדי לסלק מההגה נהג שעבר אימונים והדרכה. המציאות מלמדת שנהג מיומן ובעל ניסיון עולה על כל המערכות החכמות, בעיקר בכל הקשור להימנעות ממצבי סיכון. בכתבה זו נסקור את המערכות הבטיחותיות החדשניות ביותר שנכנסות לענף ואת תרומתן להפחתת תאונות שמעורב בהן רכב כבד.

מערכת בטיחות חדשה של דאף לתמרון באזור העירוני

חטיבת המשאיות של דאף חשפה לאחרונה את מערכת City Turn Assist, המיועדת להגביר נהיגה בטיחותית בדרכים עירוניות. המערכת מוצעת כבר כיום כאופציה בתומכים מהדגמים FT 4x2 ו-FTP 6x2, ותפקידה לאותת לנהג על אובייקטים הנמצאים בשדה הראייה המת בעת פנייה.
מערכת City Turn Assist מיועדת בעיקר לפלח השוק של משאיות חלוקה עירוניות. עליה להתריע לנהגים, תוך מתן אזהרות חזותיות וקוליות, כאשר משתמשי דרך אחרים נמצאים בשדה הראייה המת של הנהג. מערכת הניטור מתריעה גם במהירויות נמוכות, בנהיגה עירונית איטית, ובעת החלפת נתיב או התמזגות עם תנועה במהירויות גבוהות יותר, מגלה משתמשי דרך שנמצאים בנתיב סמוך.
טכנולוגיית מכ"ם נועדה להבטיח זיהוי אובייקטים מיטבי גם כשתנאי הראות גרועים. בצד הנהג מותקנת יחידת מכ"ם על מגן הבוץ האחורי או לידו. חוסנו של החיישן נועד להבטיח פעולה תקינה וממושכת גם בתנאים הקשים ביותר. האזהרות לנהג ניתנות באמצעות תצוגת לד שממוקמת אסטרטגית על העמוד הצידי, קרוב למראת הצד. כאשר מחוון האיתות הימני מופעל, המערכת פועלת באופן דומה, ובעת סכנה נשמעות התרעות קוליות.
המערכת מותקנת במפעל דאף על כל יחידותיה (מכ"ם, תצוגה ורתמות חיווט), אך מדאף נמסר שהיא זמינה להתקנה גם לאחר רכישת המשאית החדשה.

הרבה יותר מהתרעה על שמירת מרחק

רמת החדשנות הבטיחותית בענף הרכב המסחרי צוברת תאוצה גם בזכות אימוץ של טכנולוגיות סיוע מתקדמות לנהגים (ADAS). מערכות מהדור החדש מסייעות להפחתה ניכרת בתאונות מסוג חזית אחור.
מערכת התרעת מרחק מסייעת לנהג להתרחק ממצבים של פגיעה ברכב הנמצא מלפנים. כיום כ-20 אחוזים מכל תאונות הדרכים הקשות שמעורבות בהן משאיות מתרחשים בדרך זו. התרעת מרחק מקלה על הנהג לשמור על מרחק בטוח מרכב שנמצא מלפניו. ניתנת לו התרעה כאשר המרחק בינו לבין הרכב שמלפניו מתקצר. כשהמרחק בין הרכבים יורד אל מתחת לנתון שנקבע, בדרך כלל 3.5-1.5 שניות, מוקרן אור אזהרה אדום על השמשה הקדמית. אם הנהג אינו מאט, שאר המערכת מופעלות בהדרגה: תחילה מופעלת אזהרת התנגשות עם התרעה קולית והבהוב של נורת לד. התרעה זו גוברת בהדרגה, ולבסוף מופעלת בלימת חירום אוטומטית.
ניתוח של אלפי תאונות מלמד שסיוע מוקדם בבלימה, חצי שנייה בלבד, יכול למנוע 60 אחוזים מהתאונות(!) מסוג חזית-אחור שמעורבות בהן משאיות. מערכת הבטיחות הפעילה מתערבת בתהליך הבלימה עד בלימת חירום מלאה, תוך שהיא מונעת פגיעה ברכב שנמצא מלפנים. טכנולוגיית בלימת חירום אוטומטית (AEB) מגיבה מהר יותר מהנהג, ומעניקה לו את חצי השנייה הקריטית בתרחיש תנועה שכיח, שבו נהג משאית אינו ערני דיו להאטה או לעצירה של הרכב שמלפניו. מערכת AEB מונעת תאונות קטלניות רבות. מערכות אזהרה מפני התנגשות, ובכללן בלימת חירום, הן רק חלק ממערכות הסיוע לנהג, והופכות את שמירת המרחק לפונקציונלית וליעילה מאוד מבחינה בטיחותית.
התרעת מרחק מיועדת לנהיגה בכבישים ציבוריים ומופעלת לרוב במהירויות מעל 60 קמ"ש, בתנאי שבקרת השיוט האדפטיבית אינה פועלת. בדומה לפונקציות אחרות של אזהרת התנגשות, ההתרעה על שמירת מרחק מבוססת על שילוב של טכנולוגיית מצלמה ורדאר, לצורך זיהוי אובייקטים במסלול הנסיעה וחישוב דינמי של הזמן והמרחק עד לפגיעה בהם. מערכת אזהרה מפני התנגשות כבר זמינה למרבית דגמי המשאיות האירופיות החדשות. לרוב היא כוללת תצוגה של מרחק הביטחון.

בקרת סטייה מנתיב הנסיעה

הדור האחרון של מערכת בקרת סטייה מנתיב הנסיעה, lane departure warning systems - LDWS, היא מענה התרעתי טוב לנהג החוצה פסי הפרדה בין נתיבים או חורג משול הכביש. נהג המשאית טרוד במגוון מטלות בנסיעה, ובהן תיאום של משלוחים עם ספקים ולקוחות, נסיעה עם ניווט והנחיות של מנהלי חברת התובלה. המערכת מסייעת לנהג להתגבר על הסחת דעת שעלולה להביא לידי סטייה מהנתיב ובעקבותיה תאונה. מחירה ירד בשיעור ניכר בשנים האחרונות, עם העלייה בשיעור יצרני המשאיות שמתקינים אותה כסטנדרט.

בקרת עייפות ובקרת שכרות

הרבה מאוד מידע אפשר להפיק מתנועות ראשו של הנהג. מצלמה שבוחנת כל העת את תנועות הראש בכלל ואת העיניים בפרט, יכולה לזהות נהג שעומד להירדם או נהג שיכור. מערכת התרעה על עייפות נהגים היא טכנולוגיית בטיחות רכב המסייעת למזער תאונות הקשורות לנמנום הנהג ולעייפותו. על פי מספר מחקרים, תאונות הקשורות לעייפות בשילוב גורמים כגון מצב הכביש ונראות, הן עד 50% מכל התאונות. כשנהג משאית שמוביל עשרות טונות של סחורה מנמנם על ההגה, האלגוריתם של המערכת מגלה מספר תסמינים כגון נמנום, פיהוק, הטיה מהירה של הראש הצידה או קדימה ועיניים עצומות.
הסבר טכני: במערכות החישה לתנועות פני הנהג נכלל מודול מצלמה (DSM ו-ADAS) המחובר ליחידת הקלטה (mDVR). הסוד הגדול טמון באלגוריתם המנתח את תמונות הווידאו ברציפות כדי לפקח על התנהגות הנהג ולאתר סימנים של עייפות והסחת דעת. המערכת יכולה גם לזהות אם הנהג משתמש בטלפון נייד, מעשן, מסיט את מבטו מהכביש זמן רב מדי או מתחיל לנמנם. החשיבות המכרעת היא זיהוי נכון ובזמן אמת. התוכנה תשלח התרעות קוליות ותדווח לפלטפורמת הניהול המקוונת באותה עת, כלומר מנהלי הצי מודעים להתרעות. אם כן המערכת יכולה לספק הגנה יעילה, ובתוך כך להפחית את שיעור התאונות בצי הרכב. מערכות מהדור החדש כוללות גם מודול GPS וחיבור סלולרי (דור 4). המערכת תומכת בכרטיס זיכרון SD, כך שהצילומים והניתוחים נשמרים לצורך תיעוד זמן מה.

תקשורת של כלי רכב עם תשתיות

תקשורת ענן-ענן בין כלי רכב שנוסעים בכביש באותו זמן היא הצעד הגדול הבא בבטיחות. על ידי התרעה לנהגים באשר לסיכונים מוקדמים, מערכת הבטיחות המקושרת יכולה לסייע בהפחתת סיכונים כגון עצירה לא צפויה של רכב על הכביש (בשל תקר בצמיג, לדוגמה), התנגשות עם בעל חיים או עצירה בשל עיכוב לא צפוי שנוצר בתנועה. המערכת משלבת GPS ומערכת מידע מקוונת, כך שנהג המשאית יכול לדעת, לדוגמה, על רכב שנעצר בעיקול הדרך, על בור שנפער בכביש, על תמרור הכוונה בהמשך, על האטה בתנועה בהמשך מסלול הנסיעה ועל כל מפגע שדווח. הדגש מושם בקבלת המידע בזמן אמת, הרבה פעמים לפני שהנהג מודע לבעיה בהמשך הדרך. היערכות מונעת (כגון האטה במהירות הנסיעה) היא צעד מתבקש. כך אפשר למנוע תאונות דרכים באמצעות מידע מקוון.

מה רואה נהג המשאית?

כל נהג של רכב פרטי נאלץ לנסוע פעם אחרי משאית ארוכה, לעיתים קילומטרים רבים, בלי שיוכל לעקוף אותה בבטיחות. בסמסונג החליטו לסייע לנהגים האלו, ולאו דווקא למטרות עקיפה. בחזית המשאית מותקנת מצלמה שמשדרת מה רואה נהג המשאית מלפניו. כך הנהג שנמצא מאחוריו, שיש לו שדה ראייה מוגבל, יכול לקבל החלטות בטיחותיות יותר, הן באשר לשמירה על מרחק בטוח מהמשאית שלפניו הן באשר לעקיפה. זהו פתרון פשוט וחכם שעשוי לתרום רבות לבטיחות. השאלות הן תג המחיר של המערכת, נכונות חברות התובלה להצטייד בהן כאביזר בטיחותי ושרידות הצג האחורי בתנאי תובלה שגרתיים.

מראה צידית דיגיטלית

פתרון אחר לשדה הראייה המת הוא מראה דיגיטלית שמתחילה להחליף את מראת הצד המסורתית. הנהג, ממקום מושבו בקצה הקדמי של הרכב, לא יכול לראות דרך המראות הקונבנציונליות כל מה שמתרחש לכל אורכו של הרכב, ובוודאי שלא בצידו הימני, המרוחק ממקום מושבו. מעבר לכך, נהג המשאית יושב בדרך כלל בתא הנהג הגבוה, כך שישנן מגבלות נוספות של שדה הראייה, בעיקר לגבי אנשים ורוכבי אופניים, שאותם אי אפשר לראות במראות האורך הרגילות. בעבור נהגי המשאיות העירוניים זהו כלי עבודה יעיל, שקשה מאוד להסתדר בלעדיו.
על הפתרון הטכנולוגי, מראות דיגיטליות, כבר מדברים מספר שנים. הטכנולוגיה אף זמינה ועובדת. המכשול העיקרי עד כה היה תג מחיר גבוה. מחיריהן של המראות הדיגיטליות, כולל צגי תמונה, היו גבוהים דיים כדי שהחידוש הבטיחותי יישאר במגירות. ירידת המחיר של המצלמות עוזרת ליצרנים להציע מראות דיגיטליות, חלקן כאופציה ומיעוטן כסטנדרט. שלא כמו מראות סטנדרטיות, מראות דיגיטליות מסייעות לנהג להבחין באובייקטים הנמצאים לכל אורך הרכב. כשאורכה של המשאית 12 מטרים, או שלמשאית מחובר גרור ואורכם יחד 18.75 מטרים, המראה הדיגיטלית יכולה לספק מענה הולם לשדה הראייה המת.
במרצדס, לדוגמה, MirrorCam כבר מיושם בהצלחה באקטרוס מהדור החדש, והיא זוכה לשבחים רבים הודות לתרומתה הבטיחותית ולסיוע שהיא נותנת לנהג. MirrorCam מסייעת לנהג בעיקר במצבי נהיגה קריטיים, הן בכבישים מהירים הן בערים. בערים המטרה העיקרית היא להגן על משתמשי הדרך הפגיעים ביותר כגון הולכי רגל ורוכבי אופניים. בזכות שיפור האווירודינמיקה, המערכת מסייעת גם בהפחתת ההתנגדות לזרימת האוויר, בצמצום פליטת CO2 ובהפחתת תצרוכת הדלק של המשאית.

תגובות לכתבה
שם: פרץ רפאל
אחד המאמרים המענינים ישר כוח וכול הכבוד
שם: אורי גינסברג-0503555872
רשום לפניך מערך אלקטרוני המרתיע נהג לפני ארוע מוחי או אי שליטה בנהיגה הגורם לעצירה מיידית של הרכב האימל של אורי-origg@walla.com
הוספת תגובה - תגובה תתווסף לאחר אישור
דרג/י נושא זה
שלח/י תגובה
יצירת קשר
גלריות תמונות
גלריות וידאו
בגליון זה לא נמצאו גלריות וידיאו
חיפוש עמוד בגליון זה
aa