עידן המכוניות החשמליות
שיפור איכות הסביבה בתחבורה הוא אחד הנושאים שבהם תתמקד פעילותנו השנה. נלמד אותו ונבחן את הכדאיות להשתמש בכלי רכב ידידותיים לסביבה, המתבססים על שימוש בתחליפי דלקים, ולהטמיעם. רכב חשמלי הוא הפתרון לעשור הבא. יתרונותיו בהיותו אקולוגי, זוכה להטבות מיסוי, זול בתחזוקה, נוח, שקט וביצועיו טובים.
רנו זואי חשמלית היא הסנונית הראשונה במהפכה החשמלית בישראל. הסופר מיני הקומפקטית החביבה פועלת על אנרגיה חשמלית בלבד, וטווח הנסיעה שלה עומד על 300 ק"מ, תלוי בסגנון הנהיגה, במהירות הנסיעה, בתנאי הדרך הטופוגרפיים ובתנאי מזג האוויר. סוללה חזקה עם קיבולת של 41 קוו"ש מעניקה למכונית טווח נסיעה יעיל לאופי הנסיעות בישראל. טעינה אחת מספיקה לכמה ימים.
רנו זואי. צילום: נועם קום
המנוע 100% חשמלי ומספק 109 כוחות סוס וממונט של 22.9 קג"מ. תיבת ההילוכים אוטומטית עם הילוך יחיד ותיבת פחת. התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש מתקבלת ב-11.4 שניות והמהירות המרבית היא 135 קמ"ש. בתחום הבטיחות: ארבע כריות אוויר, מערכות התרעה לשמירת מרחק, סטייה מנתיב, זיהוי רכב דו-גלגלי וזיהוי הולכי רגל.
לזואי יש הטבות מס קנייה הניתנות לרכב חשמלי, בשיעור של 10%. עובד המקבל רכב ממקום העבודה ישלם תעריף מוזל של שווי שימוש ב-1,000 שקלים בערך.
במבחן דרכים זואי הוכיחה זמינות כוח יעילה. הביצועים ניכרים בתאוצה העוצמתית בזכות היותה חשמלית. המכונית שקטה במיוחד בנסיעה ומעניקה נהיגה חלקה וזורמת. עלות החשמל נמוכה מעלות הדלק, והתחזוקה זולה יותר מזו של רכב המונע בבנזין. מרווח הפנים סביר למכונית מיני ורמת האבזור טובה.
כנס תחבורה חשמלית
החברות שלמה ואפקון החזקות מקבוצת שלמה קיימו כנס שנושאו עולם הרכב החשמלי ותשתיות טעינה מתקדמות. באירוע הוצגו פתרונות לטעינה חשמלית למרבית דגמי המכוניות בישראל, בהם יונדאי איוניק וקיה נירו פלאג אין. נסקרו המגמות העולמיות הנוגעות להנעה חשמלית בכלי רכב.
לדברי אסי שמלצר, יו"ר שלמה החזקות, הקבוצה נדרשת להעניק ללקוחותיה מידע ופתרונות מתאימים לעידן הרכב החשמלי כדי למנוע אי ודאות. תהליך קבלת ההחלטות בארגון לגבי רכישת כלי רכב מצריך ידע מקצועי. בתחום החשמל לתחבורה, הקבוצה מייבאת את BYD - היצרן הגדול בסין לכלי רכב ואוטובוסים חשמליים ולייצור סוללות. בישראל פועלים כ-60 אוטובוסים חשמליים.
טעינה - כנס פתרונות טעינה חשמלית. צילום: נועם קום
דורון ודאי, מנכ"ל שלמה מוטורס, סקר את עולם הרכב החשמלי וציין בין השאר כי בישראל החל תהליך שיווק של אוטובוסים חשמליים בערים חיפה, מודיעין וירושלים, וכן באזור השרון. טווח הנסיעה מיועד ל-250 ק"מ. בפעילות זו נמצא שהחיסכון ניכר, ועלות האנרגיה ליום עבודה עומדת על 100 שקלים לאוטובוס. ההנעה החשמלית מתבססת על מצברים, ממירים, מנוע AC, תיבת הפחתת סל"ד ושקע לעמדת טעינה. מחירי הסוללות במגמת ירידה. מדובר בבשורה כלכלית שמביאה לתנופה בפתרון החשמלי. ב-2020 העלות צפויה לעמוד על $150 לקילוואט/שעה. התחשיב הכלכלי כיום של כדאיות המעבר מרכב בנזין לרכב חשמלי מלמד על חיסכון של 1,800 שקלים בסעיף הדלק לשנה. בסיכום כללי, צפוי חיסכון של כ-7,700 שקלים לשנה. התחזית בישראל היא שבשנת 2019 ינועו כ-5,000 מכוניות חשמליות ונטענות, בשנת 2020 ינועו כ-19,000 מכוניות כאלו, ובשנת 2025 ינועו קרוב ל-188,000 מכוניות חשמליות. משרד האנרגיה בישראל שואף ל-1.4 מיליון כלי רכב חשמליים בשנת 2030. אשר לשיטת המיסוי על כלי הרכב החשמליים, ודאי מעריך כי רשות המיסים תעבור למודל שיתבסס על כמות הנסועה. חישוב מס לפי תעריף חשמל לא יוכל להתבצע בתחבורה.
התקנים לעמדות הטעינה בישראל מאפשרים שלושה סוגי שקעים: Mode 2 - שקע-תקע באמצעות כבל חשמלי וממסר פחת חיצוני. זהו פתרון זול והטעינה באמצעותו מוגבלת; Mode 3 - שקע-תקע באמצעות כבל חשמלי, הטעינה בזרם AC; ו-Mode 4 - שקע-תקע באמצעות כבל חשמלי, לטעינה מהירה בזרם KW 150-300 DC.
הפתרונות לטעינה חשמלית הם יחידות טעינה איטיות ובינוניות בזרם KW22 AC - פעולת הטעינה אורכת כשעה ויותר; ויחידות טעינה מהירה KW300 DC - זמן הטעינה יהיה חמש דקות או יותר. עמדות הטעינה יותקנו בחניונים ציבוריים, בתחנות דלק, במוסכים, במשרדים ובבתים פרטיים.
משרד האנרגיה הקצה 30 מיליון שקלים להקמה של 2,000 עמדות טעינה AC ו-60 עמדות טעינה מהירה DC. העמדות יותקנו בחניונים של ציי רכב, ובעבור כל עמדה יינתן לחברה בעלת החניון מענק של עד 6,000 ₪. לציי רכב המתעניינים במעבר למכוניות חשמליות, מומלץ להצטרף כעת ולזכות בסבסוד של המדינה בהתקנת עמדות הטעינה.
למידע נוסף: www.autocom.co.il
עמכם הסליחה