מותג אופל עובר מש.י.ר ללובינסקי
בין קבוצת לובינסקי, המייצגת את המותגים פיג'ו, סיטרואן, DS ו-MG, לחברת ש.י.ר מקבוצת שלמה, נחתם הסכם להעברת זיכיון היבוא של מותג אופל מש.י.ר לידי לובינסקי. ההסכם נחתם לאחר שהוחלט בקבוצת שלמה לאמץ אסטרטגיה עסקית של מיקוד בעולם שירותי הרכב. בד בבד החלה היצרנית ליישם בספטמבר האחרון אסטרטגיה עסקית בינלאומית, שאחת ממטרותיה העיקריות היא לצמצם עלויות תפעוליות ולמקסם את הסינרגיה הארגונית בין מותגי הקבוצה.
דודי מנור, מנכ"ל לובינסקי, ואסי שמלצר, יו"ר קבוצת שלמה
לקבוצת לובינסקי ולקבוצת שלמה מערכת יחסים טובה וקואופרטיבית אשר תאפשר העברה מסודרת, תוך שמירה על רציפות הפעילות של מותג אופל בישראל. לאחר שהושגו ההבנות בין קבוצת שלמה ליצרן, ניתן האישור לקבוצת לובינסקי ולקבוצת שלמה להתחיל במגעים לביצוע העברה מהירה של פעילות היבוא והשירות בישראל, שאמורה להסתיים עד 1 במרס 2019 (מותנה באישור הגופים הרגולטוריים).
אולם התצוגה הראשי של מותג אופל יוקם בתוך מתחם קבוצת לובינסקי בשורק. בחודשים הקרובים יבוצע הליך סדור שיבטיח המשך הפעלה רציפה וכיסוי ארצי של אולמות התצוגה ומרכזי השירות של אופל ברחבי הארץ.
נאסר יבוא "הבימבה החשמלית" לישראל
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים החליט לאמץ המלצות של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים וגורמי מקצוע במשרד התחבורה, לאסור יבוא של "הבימבה החשמלית" לישראל לצרכי בחינה ובדיקה, לאחר שהתברר כי הכלי משווק לנוער ולצעירים ולא לשימושם של מוגבלי ניידות.
מנהלת אגף הרכב במשרד התחבורה, אינג' עינת סגל, שיגרה חוזר למעבדות הרכב וליבואני הכלים, שנאסר בו לייבא בימבה חשמלית לישראל עד להודעה חדשה. זאת לצורך בחינה מחודשת של השימוש בכלי, ובכלל זה הגבלת המהירות המרבית שלו והגבלתו לאוכלוסיות הנזקקות לו.
הבימבה החשמלית מיובאת לישראל על בסיס תקינה של קולנועית ומיועדת לנסיעה של אדם אחד או שניים, על המדרכה, בשטחים עירוניים בלבד. מהירות נסיעתה מוגבלת ל-12 קמ"ש. הנהיגה בקולנועית מותרת מגיל 16 ומעלה (מגיל 14 ומעלה לנכה), היא פטורה מרישום ורישוי, ולצורך הפעלתה לא נדרש רישיון נהיגה. לדברי סמנכ"ל בכיר תנועה, אבנר פלור, שיווק הבימבה חשמלית אינו תואם את השימוש המקורי של הקולנועית, שנועד לסייע לאוכלוסייה בעלת קשיי התניידות.
שלב ב' של "אזור אוויר נקי" בחיפה יצא לדרך
מ-1 בינואר 2019 אסורה הכניסה של כלי רכב מסחריים קלים ומזהמים לאזורי המגורים בעיר חיפה. עד אז חלו מגבלות התנועה רק לגבי רכבי דיזל מזהמים שמשקלם מעל 3.5 טון. כעת הן מורחבות לרכבי הדיזל המסחריים שמשקלם מתחת לרף זה, ובכללם טנדרים. בעלי רכב מזהם המעוניינים להיכנס לעיר יכולים להתקין מסנן חלקיקים להפחתת זיהום אוויר בסבסוד המשרד להגנת הסביבה.
שילוט אזור אוויר נקי בחיפה. צילום: רונן לוטן, יפה נוף
באזור מופחת פליטות בחיפה נכללים כל אזורי המגורים בעיר, אך מותרת כניסה למנהרות הכרמל, לאזור מפעלי המפרץ ולנמל ממזרח. לצורך הפעלת התוכנית נקבעו הסדרי תנועה וחוק עזר עירוני שעל פיהם נאסרות תנועה וחניה של כלי רכב מזהמים באזורי המגורים, והוצבו שלטים ותמרורים בכבישים המובילים אל העיר ובכל הכניסות לאזור אוויר נקי.
הקנס על כניסה לאזור אוויר נקי עם רכב מזהם הוא 500 שקלים ליחיד ו-1,000 שקלים לתאגיד. ההכנסות מועברות לקרן עירונית-ייעודית להפחתת זיהום האוויר.
הצהרה על סיום תוכנית הליווי לנהג חדש בטלפון ובאינטרנט
מ-1 בפברואר 2019, נהגים חדשים יכולים להצהיר על סיום תוכנית הליווי באמצעות הטלפון הנייד או אתר האינטרנט בלבד, ולא במשרד הרישוי, כפי שהיה נהוג. הדבר נועד לקצר את התורים ואת זמן ההמתנה במשרדי הרישוי.
תוכנית הרישיון המדורג מחייבת כל נהג שגילו מתחת ל-24 לנהוג עם נהג מלווה במשך שישה חודשים. על פי התוכנית, נהג שעובר בהצלחה את המבחן המעשי, מקבל "היתר נהיגה" לתקופה של חצי שנה, המותנה בחובת ליווי של נהג מלווה למשך כל תקופת ההיתר. עד כה יכלו הנהגים החדשים לחתום על ההצהרה גם במשרד הרישוי. על פי הנוהל החדש, נהגים חדשים שעוברים בהצלחה את מבחן הנהיגה המעשי יכולים להגיש תצהיר לצורך הסרה של מגבלת הליווי רק בטלפון הנייד או באתר האינטרנט של משרד התחבורה. הסרת המגבלה תתאפשר לאחר שהנהג החדש יצהיר כי סיים את תוכנית הליווי המחייבת.
צמיגי EfficiantGrip Cargo לרכב מסחרי
ב.מ.ב, יבואנית צמיגי GOODYEAR, משיקה בישראל צמיג יעיל ומתקדם לכלי רכב מסחריים, EfficiantGrip Cargo. הצמיג מחליף את הצמיג Cargo Marathon הוותיק. בזכות תכנון מתקדם מוצעים סוליה חדשה ותרכובת חומרים ייחודית, חיים ארוכים מבעבר, התנהגות משופרת בכבישים, מרחק בלימה קצר יותר וחיסכון בדלק באמצעות הפחתת ההתנגדות לגלגול.
ב-EfficiantGrip Cargo נעשה שימוש בתרכובת סיליקה חדשנית אשר מפחיתה את השחיקה וההתנגדות לגלגול ומשפרת את ביצועי הצמיג על כביש רטוב. עיצוב הסוליה החדש משפר את חלוקת הלחץ בנקודת המגע בכביש באופן שווה כדי לייצר שטח מגע מרבי ולהעלות את כושר הפינוי של המים בכבישים רטובים. המבנה החדש של הצמיג יוצר פיזור חום משופר, המביא את הצמיג לטמפרטורת עבודה אופטימלית במהירות.
במבחנים שערך ארגון הבטיחות העולמי DEKRA, השיגו צמיגי EfficiantGrip Cargo חיים ארוכים יותר ב-21,475 ק"מ בממוצע מצמיגים אחרים שנבחנו בתנאים זהים - קונטיננטל ContiVanContact 200 והנקוק Ventra LT.
הצמיגים ישווקו בישראל במגוון מידות, המתאימות למרבית כלי הרכב המסחריים בישראל.
המרת רישיון נהיגה זר של חיילים בודדים בתוך מספר שעות
כ-400 חיילים בודדים בעלי רישיון נהיגה זר זכו לאחרונה לקבל רישיון נהיגה ישראלי במסגרת "יום סידורים לחיילים בודדים" שהתקיים בשיתוף צה"ל וארגון "נפש בנפש" בבית החייל בתל אביב. במסגרת יום הסידורים ביצעו כ-500 חיילים בודדים את כל הליכי הרישוי הנדרשים ונבחנו במבחן שליטה מעשי. כ-400 מתוכם שעברו את מבחן השליטה בהצלחה, קיבלו רישיון נהיגה ישראלי בתוך שעות ספורות.
אגף הרישוי במשרד התחבורה הקים עמדת רישוי מיוחדת בבית החייל שבה התאפשר להצטלם לרישיון הנהיגה החדש. אופטומטריסטים מוסמכים ביצעו בדיקות ראייה לבעלי הרישיונות, ורופאים של אגף הרישוי הנפיקו אישורים הנדרשים כתנאי לביצוע הבחינה.
פקידות משרד הרישוי העניקו חותמת כשירות להמרת הרישיונות ושיבצו את החיילים למבחני שליטה מיידיים. לכל חייל שעבר בהצלחה את המבחן המעשי הונפק במקום רישיון נהיגה ישראלי מטעם משרד התחבורה.
האיגוד המקצועי של מורי הנהיגה בישראל העמיד בהתנדבות לטובת יום הסידורים כ-20 כלי רכב פרטיים, אוטומטיים וידניים, לביצוע מבחני השליטה. במבצע השתתפו בוחני נהיגה של משרד התחבורה, פקידות רישוי, אופטומטריסטים ורופאים.
מערכת רדאר ברזולוציה גבוהה לנהיגה אוטונומית
חברת ארבה הכריזה על השקתה של Phoenix, מערכת רדאר ברזולוציה גבוהה המיועדת לרכב אוטונומי. מערכת זו היא הראשונה שפועלת על גבי טכנולוגיית השבבים הקניינית שפיתחה החברה. המערכת החדשה תשמש את חברות הרכב לרכבי מבחן ובדיקה. זהו שלב הפיתוח האחרון של ארבה בדרך לייצור מסחרי של מערכות רדאר לרכבים אוטונומיים בכל הרמות. ארבה הדגימה את המערכת החדשה על כלי רכב נוסע בתערוכת CES 2019 שהתקיימה בלאס וגאס וב-International Auto Show בדטרויט.
לדברי קובי מרנקו, מנכ"ל ארבה, המערכת מאפשרת ליצרניות הרכב להסתמך לראשונה על הרדאר כחיישן מרכזי ואמין לנהיגה אוטונומית. רמת הבטיחות הגבוהה המסופקת באמצעות הרזולוציה, ההפרדה לפי מיקום וגובה וביטול התראות השווא, יפתרו רבים מהגורמים העומדים מאחורי התאונות האוטונומיות שהתרחשו בשנתיים האחרונות. כדי להשיק רכב אוטונומי ברמה 3 ומעלה, יצרניות הרכב זקוקות לרדאר מתקדם יותר מהמצוי בשוק. Phoenix נותנת לכך מענה.
Phoenix תומכת ביותר מ-2,000 ערוצים וירטואליים. המערכת מספקת תמונה מפורטת של סביבת הרכב בשדה ראייה רחב, פי מאה מהתמונה שמספקים רדארים בשוק הרכב העולמי. היא מסוגלת לזהות מאות עצמים בו בזמן, להפריד ביניהם ולעקוב אחריהם.
נאסרה חבישה של קסדת חצי בעת נהיגת אופנוע
בעקבות כניסתה לתוקף של תקנה חדשה, מ-17 בינואר אסור להשתמש בקסדת חצי בעת רכיבה על אופנועים, קטנועים וטרקטורונים. התקנה נועדה להגביר את בטיחותם של רוכבי הרכב הדו-גלגלי. קסדת חצי מכסה את החלק העליון של הראש בלבד, והדבר גורע מיעילות ההגנה מפני פגיעת ראש במקרה של תאונת דרכים או החלקה. על פי החוק החדש, על רוכבי אופנועים לחבוש קסדה המכסה את הראש עד האוזניים לפחות.
נחנך נמל התעופה הבינלאומי רמון
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה והמודיעין ישראל כץ חנכו את נמל התעופה הבינלאומי "רמון", על שם אילן ואסף רמון, ליד אילת. נמל התעופה "רמון" הוא השדה האזרחי הראשון המוקם בישראל מאז קום המדינה.
בטקס החנוכה השתתפו בין השאר מנכ"ל רשות שדות התעופה, יעקב גנות, יו"ר רשות שדות התעופה, אליעזר צ'ייני מרום, מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר-אייל, ראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי, יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה, פנחס עידן, מנהלים, עובדי רשות שדות התעופה ונכבדים נוספים.
ראש הממשלה, השר כץ ושלושת ילדיה של רונה רמון בגזירת הסרט בטקס חנוכת נמל התעופה רמון. צילום: ששון תירם
השר כץ ציין בטקס, כי נמל התעופה החדש ישמש את התעופה הבינלאומית והפנים ארצית לדרומה של המדינה ויחליף את השדות הקיימים באילת ובעובדה.
רשות שדות התעופה תפרסם בקרוב את לוח הטיסות הפנים ארציות שיופעלו בהדרגה עד למעבר המלא מהטרמינל במרכז העיר אילת לנמל החדש. לאחר מכן יפורסם לוח הטיסות הבינלאומיות עד להפעלה מלאה של הנמל.
יצוין כי ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה לאחרונה תקנות חדשות שלפיהן פטורות מאגרות תעופה כל הטיסות הפנים ארציות והבינלאומיות הממריאות מנמל התעופה בחיפה ובשדה התעופה רמון וכל הטיסות הנוחתות בהם.
AWACS למען הגברת השימוש במערכות מצילות חיים
AWACS הישראלית, המשווקת מערכות התרעה למניעת תאונות דרכים מבית SDS, יוצאת במהלך שיווקי להגברת השימוש במערכות מצילות חיים. החברה מבטיחה לנהגים כי אם יהיו מעורבים בתאונה, החברה תיתן להם החזר כספי. זאת כחלק מהבעת אמון במערכות שהיא משווקת: מערכת מבוססת טכנולוגיית רדאר בעלת תכונות ייחודיות ומערכת מבוססת מצלמה.
שיתוף פעולה בין CAR2GO ל-Moovit
אפליקציית הניווט בתחבורה הציבורית Moovit משתפת לראשונה פעולה עם חברת גו-טו, חברת הטכנולוגיה מקבוצת CAR2GO. במסגרת שיתוף הפעולה מוצגים למשתמשי האפליקציה כל פתרונות התחבורה השיתופית שמציעה CAR2GO ברחבי הארץ: פתרונות לנסיעות קצרות בתוך העיר באמצעות מיזם אוטותל בת"א, מיזם הרכב החשמלי השיתופי בחיפה ובנתניה, שירות לנסיעות בינוניות וארוכות בתוך העיר ומחוצה לה בתל אביב, ברמת גן, בגבעתיים, בהרצליה, ברעננה, בראשל"צ ובירושלים. כמו כן אפשר להזמין מראש את האופניים השיתופיים של מובייק הפרוסים ברחבי ת"א וברמת גן.
למיצובישי אולם תצוגה חדש בתל אביב
כלמוביל, יבואנית מיצובישי בישראל, פותחת אולם תצוגה חדש ומפואר בתל אביב במקום האולם המיתולוגי ברחוב המסגר. האולם החדש, סניף הדגל של המותג, ממוקם בברחוב יגאל אלון. שטחו 850 מטרים, והוא עומד בסטנדרטים ובאמות המידה הגבוהים ביותר של מיצובישי. באפשרויות התצוגה המרהיבות נכללים שני מסכי LED, פינות ישיבה והמתנה מאובזרות, מערכת סאונד היקפי, פינות קפה, קיר שמוצגים בו צבעי הדגמים ועוד.
אולם התצוגה מתופעל ללא נייר. התקשורת עם הלקוחות, הצעות המחיר והחתימות נעשות באמצעות טאבלטים ומסכים. לכל דגם המוצג באולם מוצמד מסך מגע רחב המכיל את המידע הרלוונטי על הרכב.
כלמוביל: ייעוץ יבוא אישי לדגמי מרצדס
קבוצת כלמוביל, יבואנית מרצדס, מרחיבה את תחומי פעילותה ונכנסת לתחום היבוא האישי. שירות היבוא האישי יינתן בנפרד על ידי עובדים אשר הוכשרו לכך במיוחד וקיבלו רשיון ייעודי לעסוק בתחום זה. לדברי אריאל פינטו, מנכ"ל קבוצת רכבי היוקרה בכלמוביל מרצדס, הוחלט על צעד זה בעקבות בקשות של לקוחות רבים לקבל סיוע בתחום היבוא האישי.
איתוראן: דו"ח סיכום גניבות רכב לשנת 2018
על פי מחקר שערכה חברת איתוראן בנושא גניבות רכב בשנת 2018 על מדגם ארצי של 550,000 כלי רכב, בשנת 2018 היו ג'יפים וג'יפונים כלי הרכב המבוקשים ביותר על ידי גנבי רכב והיוו כ-29% מכלל גניבות הרכב.
ניר שרצקי, מנכ"ל איתוראן ציין, שכ-51% מאירועי הגניבה התחילו כשבידי הגנבים מפתח הרכב, 44% מכלל ניסיונות הגניבה היו בשיטת הפריצה האלימה וניסיון התנעה באמצעות מחשבי רכב פרוצים, ו-5% היו גניבת רכב באמצעות מפתח שנשאר ברכב או שוד אלים. ירושלים מובילה באירועי גניבות הרכב - 13% מכלל האירועים. במקום השני תל אביב עם 10% ובמקום השלישי באר שבע ופתח תקוה עם 6% כל עיר.
חוליות האכיפה של איתוראן הביאו למעצרן של 110 חוליות חשודים בגניבת כלי רכב. מעצרן חסך למשק הישראלי כ-7,480 גניבות כלי רכב בטווח של שנה וכ-598 מיליון שקלים. במהלך השנה השיבה איתוראן לבעליהם 720 כלי רכב שנגנבו, בהערכת שווי של 144 מיליון שקלים.
היעד המרכזי של גנבי הרכב בשנת 2018 היה שטחי הרש"פ (טול כרם, רמאללה וחברון). גנבי הרכב התמקדו בהעברת הרכבים הגנובים לערים רמאללה וטול כרם, הסמוכות למרכז הארץ והמשמשות לגנבים ערי מקלט.
החשיפות של HARMAN בתערוכת CES 2019
חברת האוטומוטיב HARMAN, הנמצאת בבעלותה של סמסונג, מתכננת ומייצרת מוצרים מקושרים ופתרונות ליצרני מכוניות, לצרכנים ולארגונים ברחבי העולם. הרמן חשפה בתערוכת האלקטרוניקה הצרכנית CES 2019 פתרונות וטכנולוגיות חדשות בתחום הרכב ובתחום החיים המקושרים: מערכות ניטור ביומטריות לנהג, אבטחה מוגברת, מראות וסייען לנוסעים ופלטפורמת אודיו מותאמת אישית שאינה תלויית חומרה.
בנוסף הודיעה HARMAN, כי פתרון ה-OTA (Over-the-air) שלה, המאפשר ליצרני הרכב להפיץ תוכנה חדשה ולבצע עדכוני תוכנה בכלי רכב, יאפשר מעתה ליצרניות הרכב להתמודד בהצלחה עם איומי סייבר הנובעים מפגיעויות תוכנה (software vulnerabilities) לכל אורכה של שרשרת האספקה.
POINTER: סיכום שנת 2018 בגניבות רכב
פוינטר ישראל, חברה לאיתור כלי רכב גנובים והשבתם, מסכמת את שנת 2018 בגניבות רכב, ומדווחת כי אחוזי הגניבות של כלי רכב מותקני איתור נשארו כבאשתקד.
בשנת 2017 החלה תופעה של שכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. ב-2017 כ-15% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו התבססו על שיטה זו. בשנת 2018 זינק הנתון ל-45% מסך הגניבות. כמעט אחד מכל שני רכבים בישראל נגנב בשיטה זו.
לדברי אילן גולדשטיין, מנכ"ל פוינטר ישראל, במסגרת הטמעה של בינה מלאכותית במוקד המבצעי, הוכנסו למערכות המידע פרמטרי זיהוי שקשורים בלימוד דפוסי ההתנהגות של הנהגים. זוהו חריגות בשעות נסיעה, בהתנעות, באזורי נסיעה ועוד. נסיעות שזוהו בעבר כחוקיות, מקוטלגות עכשיו כניסיונות גניבה, ולפיכך נשלחות התראות בגינן ומופעל אירוע גניבה.
שעות הגניבה הפופולריות ביותר הן בין 22:00 ל-05:00. רכבים פרטיים ורכבי פנאי-שטח מהווים 63% מסך גניבות הרכב. רכבים היברידיים הם הסגמנט שבו שיעור הגניבות הוא הנמוך ביותר. רכבים מסחריים מהווים 17% מסך גניבות הרכב. משאיות מהוות 14% מסך גניבות הרכב. כלי צמ"ה מהווים 3% מסך גניבות הרכב, ו-3% הנותרים הם רכבים וכלים נוספים.
חברת מכשירי תנועה ומשאיות מסכמת שנה
חברת מכשירי תנועה ומשאיות, יבואנית MAN בישראל, מסכמת שנה מוצלחת בשוק האוטובוסים והמשאיות. בשנת 2018 זינק נתח השוק של MAN בישראל בתחום האוטובוסים מ-7.4% ל-21.5%. בתחום המשאיות צמח נתח השוק של מאן מ-6% בשנת 2017 ל-9.3% בשנת 2018.
בנוסף, נפתח מרכז שירות חדש ומתקדם בראשון לציון. זהו אחד ממרכזי השירות הגדולים באירופה, עם 44 עמדות עבודה. המרכז מטפל במשאיות, באוטובוסים ובוואנים מתוצרת החברה. בהקמת הקומפלקס השקיעה החברה כ-90 מיליון שקלים.
לקראת סוף שנת 2018 השיקה MAN בישראל את הרכב המסחרי החדש, TGE. זהו ואן המספק פתרונות הובלה ותחבורה במשקלים של 3.5 עד 5.5 טון. ייחודו במגוון רחב של גרסאות: גרסת VAN היסעים בתצורת מיניבוס עם 19 מקומות, רכב מסחרי בגרסת שלדה עם תא נהג יחיד ותא צוות, רכבים להסעות נכים, רכבי 4x4, רכבי שירות ועוד.
לראשונה: טיסות ישירות בין ישראל לרואנדה
חברת התעופה הלאומית של רואנדה, רואנדה אייר, תפעיל לראשונה טיסות ישירות בין רואנדה לישראל. זאת בעקבות הסכם תעופה שנחתם בין שתי המדינות. על פי ההסכם תוכל כל מדינה להפעיל עד שבע טיסות סדירות בין נתב"ג לבירת רואנדה, קיגאלי, ללא הגבלה של קיבולת או סוגי מטוסים. השגריר הרואנדי הודיע לשר כץ, כי בכוונת חברת התעופה הרואנדית להפעיל את הקו החדש כבר בחודשים הקרובים.
צוות של אגף הביטחון במשרד התחבורה ערך לפני מספר שבועות סיור בשדה התעופה שברואנדה, ואישר כי נמל התעופה עומד בכל דרישות האבטחה לביצוע הטיסות לישראל.
316 הרוגים בתאונות דרכים ב-2018
להלן סיכום נתונים ארעיים של תאונות הדרכים עם נפגעים לשנת 2018, שנערך בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על בסיס נתוני משטרת ישראל.
בשנת 2018 נרשמו במשטרת ישראל 12,167 תאונות דרכים עם נפגעים (ירידה של 8.8% בהשוואה לשנת 2017), מהן 287 תאונות קטלניות (ירידה של 11.1% בהשוואה לשנת 2017) ו-1,710 תאונות עם פצועים קשה (ירידה של 11.8% בהשוואה לשנת 2017).
בשנת 2018 נפגעו בתאונות דרכים 22,349 איש (ירידה של 9.1%), מהם 316 הרוגים (ירידה של 13.2%) ו-1,962 פצועים קשה (ירידה של 11.9%).
עמכם הסליחה