חברות ההסעה בצל נגיף קורונה
שנת 2020 הביאה איתה את משבר מגפת הקורונה שגדעה באחת את השגרה שהכרנו, וענף ההסעות, כמו כולם, ספג פגיעה כלכלית קשה.
מערך חברות ההסעה הפרטיות מחזיק יותר מ-22,000 כלי רכב, מעסיק כ-25,000 עובדים ומסיע כ-1.2 מיליון נוסעים. הענף עתיר הון ומאופיין בתחזוקת ציי אוטובוסים גדולים בעלי הוצאות קבועות וגבוהות. גם אם חלק מהצי לא נמצא בשימוש בימים אלה, עדיין יש לתחזק אותו. בהסעות הפרטיות משתמשים כלל מפעלים, תלמידים, אנשים עם מוגבלויות, משרד הביטחון, תיירות ועוד. על כן פגיעה בענף שלנו היא למעשה פגיעה במשק כולו.
בעקבות פניית ארגון חברות ההסעה, הגיש ח"כ מיקי לוי שאילתא למשרד האוצר בנושא חשש מקריסת חברות ההסעה ופיטורי עובדים בענף. סגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן, פירט בתשובתו את הצעדים הכלכליים של ממשלת ישראל תוך התמקדות בעסקים הקטנים, בעצמאים ובשכירים: מענק השתתפות בהוצאות קבועות, מענק סוציאלי לעצמאים, החזר ארנונה לעסקים שנפגעו ביותר מ-60%, הפחתת ארנונה במקרים אחרים, דמי אבטלה לשכירים, מענקי סיוע לעצמאים, מענק לעידוד התעסוקה, הקמת קרן הלוואות ייעודית לעסקים קטנים וקרן הלוואות בערבות המדינה לעסקים קטנים ובינוניים.
אנו מעריכים את חבילות הסיוע של משרד האוצר ומודים על כך, ועם זה ממשיכים לפעול בנחישות אל מול הגורמים הרלוונטיים ומקווים שמאמצינו יישאו פרי.
חל"ת חלקי
אחד הדברים שפעלנו למענם וכבר נשאו פרי הוא "חל"ת חלקי". ארגון חברות ההסעה הגה את הרעיון והובילו מול גורמים בממשל ומול האוצר. עקב כך החליטה הממשלה על מענק למקבלי דמי אבטלה שחזרו לעבוד בתקופת משבר הקורונה. להלן הסבר תמציתי.
עובד שלא היה מועסק 75 ימים רצופים לפחות לפני 1 בנובמבר 2020, קיבל דמי אבטלה בעבור 75 ימים (רצופים או לא רצופים) והחל לעבוד בתקופה שבין 1 בנובמבר ל-31 בדצמבר 2020, עשוי להיות זכאי למענק אשר ישולם במשך ארבעה חודשים, בעבור כל יום שבו העובד מועסק.
את המענק יקבלו עובדים שלא היו מועסקים 75 ימים רצופים סמוך ל-1 בנובמבר או לפחות 25 ימים, כאלה שלא היו מועסקים בין התאריכים 1 במרס עד 31 באוקטובר וקיבלו דמי אבטלה בעבור 75 ימים (רצופים או שלא רצופים), או לפחות 25 ימים, כשבשאר הימים היו זכאים לדמי לידה, גימלה לשמירת הריון, תשלום בעבור שירות מילואים או דמי פגיעה מביטוח לאומי, עובדים שחזרו לעבודה בתקופה שבין 1 בנובמבר ל-31 בדצמבר 2020 אצל מעסיק חדש או אצל אותו מעסיק, עובדים שהיו מועסקים במשך 14 ימים או יותר, רצופים או לא, בתקופה שבין 1 בנובמבר ל-30 באפריל 2021 (לא כולל ימי חופשה ללא תשלום), ולבסוף - עובדים אשר בחודש שבעבורו משולם להם המענק, שכרם הנוכחי הממוצע ליום נמוך מהשכר הממוצע ליום שאותו קיבלו לפני תקופת האבטלה (שעל פיו חושבו דמי האבטלה).
את הבקשות לקבלת המענק יתאפשר להגיש לאחר שיועלה לאתר המוסד לביטוח לאומי טופס בקשה מקוון. המועד האחרון להגשת הבקשות למענק הוא 31 ביולי 2021.
להקל על חברות ההסעה
אנו ממשיכים לפעול בכל הגזרות כדי להקל על חברות ההסעה את הנטל בצל המשבר. כמה דוגמאות על קצה המזלג:
פנינו למפקח על הבנקים בבקשה לדחייה ולהארכה של חצי שנה, לכל חברות ההסעה, של החזר תשלומי התחייבויות לבנקים, כפי שאושר בתחילת תקופת הקורונה.
בעקבות החזרה לבתי הספר, פנינו לשלטון המקומי בבקשה שישתמש באוטובוסים של חברות ההסעה הפרטיות ברשויות המקומיות, אשר אינם נמצאים בשימוש בעקבות המשבר, כחלל זמני לאכלוס תלמידי הרשויות שחזרו ללמוד.
פנינו למשרד הביטחון בבקשה לאפשר לחברות ההסעה בלעדיות בהסעות החיילים. כיום הם מוסעים גם על ידי התחבורה הציבורית. אלפי אוטובוסים עומדים ללא שימוש ואלפי נהגים הוצאו לחל"ת. הבלעדיות בהסעות החיילים תייצר שוויון בהזדמנויות העבודה בין חברות ההסעה הפרטיות לתחבורה הציבורית.
לא רק קורונה
לאחרונה קיבלנו תלונות רבות מחברות הסעה שביסודן קושי למצוא מקומות חניה בערים וקושי למצוא חניונים מוסדרים על ידי רשויות, במיוחד לאוטובוסים. הדבר גורר מתן דו"חות וקנסות. עקב כך פנינו לחיים ביבס, יו"ר השלטון המקומי. בין השאר הסברנו, כי אופי הפעילות של חברות ההסעה הפרטיות מגוון, ולא פעם ניתן שירות בשעות ובימים לא שגרתיים. חברות הסעה רבות מפעילות נהגים לא באזור הגיאוגרפי של המרכז הלוגיסטי שלהן, והדבר מצריך מציאת חניה באזור.
עמכם הסליחה