מגהמה 204 • ינואר • 2021
 
מגה טסט: מכוניות חשמליות

ניסאן ליף Acenta Tech, 
אודי E-TRON Premium, 
רנו זואי ZOE-R110 חשמלית INTENC

בחן, צילם וכתב: נועם קום
לכתבה
מגהמה 204 • ינואר • 2021
מגה טסט: מכוניות חשמליות
ניסאן ליף Acenta Tech, אודי E-TRON Premium, רנו זואי ZOE-R110 חשמלית INTENC
בחן, צילם וכתב: נועם קום |
לכתבה
מגה טסט: מכוניות חשמליות
בחן, צילם וכתב: נועם קום

[מגה פרו 4 - 800]

במדור זה מספר מבחני דרכים הממצים את עיקריהם של כלי רכב המיועדים לבעלי חברות ולציי רכב.
מדי חודש נציג דגמים השייכים למשפחה אחת. בגיליון זה של מכוניות חשמליות.

ניסאן ליף Acenta Tech

קבוצת הרכב: משפחתית חשמלית | קבוצת רישוי: 5 | דרגת זיהום: 1 | רמת בטיחות: 7 | ארץ ייצור: אנגליה

תיאור: ניסאן ליף (בתרגום לעברית, עלה) היא מכונית הצ'בק משפחתית, דור שני. ההנעה קדמית 100% חשמלית עם טווח נסיעה של 270 ק"מ. למנוע ביצועים עוצמתיים, רמת הבטיחות גבוהה, עם מערכות אקטיביות ואדפטיביות. למכונית מבנה מרווח, ועיצובה בקו עתידי. רמת האבזור משופרת.
מנוע וביצועים: מנוע חשמלי AC סינכרוני מספק 150 כוחות סוס ומומנט של 32.6 קג"מ. לסוללת ליתיום 350 וולט קיבולת של 40 KWh. דרגת זיהום 1.
תיבת הילוכים: אוטומטית, מצב B להאטה ומצב חיסכון.
עיצוב חיצוני: אלגנטי, דינמי, קווים חדים. בחזית מכסה מנוע משתפל, עם קווי זרימה בולטים. במרכזו פתח לשקע הטעינה. פנסי החזית צרים, כונס האוויר טרפזי ומעוטר בניקל. הפגוש אגרסיבי, בשילוב פנסי ערפל. לצד מבנה של הצ'בק חמש דלתות, בשילוב קווי זרימה, דלתות רחבות, חלונות צרים ומפלס גבוה. יש חישוקי אלומיניום ספורטיביים. מאחור עיצוב אלגנטי. יש ספוילר עליון, שמשה פנורמית רחבה ופנסים מעוצבים לאורך העמודים. דלת תא המטען צרה, והפגוש רחב וגבוה.
עיצוב פנימי: מודרני ובסגנון עתידי. החומרים איכותיים ומגוונים. הפנל רחב ועמוק, במרכזו פתחי אוורור וצג מולטימדיה צבעוני. בפנל המזגן מתגים, פנל הילוכים ייחודי, עם מסגרת עגולה שבמרכזה ידית הילוכים קצרה כג'ויסטיק. לוח השעונים רחב. גלגל ההגה במבנה ספורטיבי, שלוש צלעות, וחלקו התחתון קטום. המושבים מרווחים ומהודרים, וכן דפנות הדלתות. התקרה גבוהה.
תחזוקה: טיפולים כל 30,000 ק"מ או שנה.
מבחן כביש: למנוע ביצועים טובים והוא שקט. זמינות הכוח והתאוצה מרשימות, בטווח קצר, ואופייניות לרכב חשמלי. תיבת ההילוכים אוטומטית ומופעלת באמצעות כפתור חשמלי. התפעול לא שגרתי ולא נוח במיוחד, ומצריך הסתגלות. שילוב למצב B גורם האטה ניכרת. מעבר למצב e-pedal גורם בלימה ניכרת ומלאה. מצב זה יעיל לחיסכון באנרגיה, ולמעשה משחרר את הרגל מדוושת הגז. שימושי בעיקר בנסיעה איטית ובמורד. ההתנהגות בכביש טובה, כיול המתלים רך והמתלים מרוסנים. קיימות מערכות בטיחות אקטיביות ואדפטיביות. ראוי לציין את מערכת המצלמות ההיקפיות והתרעת שטח מת. בלם החניה נותר מכני ומופעל ברגל. אשר לצריכת אנרגיה, ליף סולדת מנסיעה בעליות, שם היא מאבדת הרבה אנרגיה, כ-54%. הפיצוי מורגש בירידות ובנסיעה במישור, שם מתחוללת רגנרציה וטווח הנסיעה נעשה יעיל יותר. תנוחת הישיבה גבוהה ושדה הראייה רחב. בזכות המבנה השימושי והמרווח עם רמת האבזור הטובה, ליף מעניקה חוויית נהיגה טובה ומשמשת פתרון חשמלי שימושי ויעיל.
יתרונות: ביצועי מנוע, טווח נסיעה, רמת בטיחות, רמת אבזור, עיצוב, מרווח פנימי.
חסרונות: בלם חניה מכני ברגל, תיבת הילוכים, נפח תא מטען, מחיר קנייה.
סיכום: ניסאן ליף היא מכונית חשמלית משפחתית. הטווח שלה מעשי ל-250 ק"מ ללא חשש וללא טעינה. טעינה תעניק טווח גדול יותר. רמות הבטיחות והאבזור גבוהות, והנהיגה יעילה ואיכותית.

מפרט טכני

תיאור נתונים
מנוע חשמלי AC
הספק 3,285-9,795/150 כ"ס/סל"ד
מומנט 0-3,283/32.6 קג"מ/סל"ד
תיבת הילוכים אוטומטית
אורך 4.490 מ'
רוחב 1.788 מ'
גובה 1.540 מ'
בסיס גלגלים 2.700 מ'
מידת צמיגים 215/50/17
נפח תא מטען 400 ליטרים
קיבולת סוללה 40 קילוואט/שעה
משקל עצמי 1,580 ק"ג
יחס משקל/הספק 1/10.5 ק"ג/כ"ס
מרווח רגליים (ס"מ) קדמי: 52, אחורי: 26, סה"כ: 78
רוחב מושב אחורי 1.22 מ'
תאוצה 100-0 קמ"ש 7.9 שניות
מהירות מרבית 144 קמ"ש
טווח נסיעה חשמלית - יצרן 270 ק"מ
טווח נסיעה חשמלי - מבחן 245 ק"מ
צריכת חשמל - יצרן 206 Wh/ק"מ

בטיחות

תיאור קיים/לא קיים
בלימה אוטומטית בעת חירום
ניטור מרחק מלפנים
בקרת סטייה מנתיב אקטיבית
זיהוי הולכי רגל
זיהוי כלי רכב בשטח מת
זיהוי רכב דו-גלגלי
זיהוי תמרורים
בקרת שיוט אדפטיבית
מצלמת רוורס
שליטה באורות גבוהים
TPMS - ניטור לחץ אוויר
בלם חניה חשמלי לא
פנסי ערפל קדמיים
גלגל חליפי גודל: קטן
כריות אוויר 6
ביטול כרית אוויר לנוסע
חגורות בטיחות עם קדם מותחן
חיישני חגורות בטיחות
התקני ISOFIX לעגינת ילדים
מבחני ריסוק EURO NCAP - חמישה כוכבים בוגרים: 93%
  ילדים: 86%
  הולכי רגל: 71%

אבזור

תיאור קיים/לא קיים
מערכת שמע מקורית 6 רמקולים
מערכת מולטימדיה ✓, מסך בגודל "8
דיבורית
מערכת ניווט לא
חבילת גלישה לא
חיבורי אודיו USB ו-AUX
Android Auto
Apple Car Play
בקרת אקלים
פתחי אוורור מאחור לא
חיישני חניה קדמיים ואחוריים
מצלמת רוורס היקפית
בקרת שיוט אדפטיבית
גלגלי סגסוגת אלומיניום
מפתח התנעה חכם
הגה מתכוונן גובה/עומק
כיוון חשמלי למושבים לא
גג שמש חשמלי לא
מראות צד מתקפלות

אודי E-TRON Premium

קבוצת הרכב: מנהלים חשמלית | קבוצת רישוי: 7 | דרגת זיהום: 1 | רמת בטיחות: 7 | ארץ ייצור: בלגיה

תיאור: אודי e-tron הוא קרוסאובר בגודל בינוני 100% חשמלי שפועל באמצעות שני מנועים המעניקים הנעה כפולה. ההספק עוצמתי, 408 כוחות סוס, והמומנט מגיע ל-66 קג"מ. זמינות הכוח עוצמתית, וטווח הנסיעה החשמלי הוא 400 ק"מ. רמת הבטיחות גבוהה מאוד ונכללים בה מערכות בטיחות אקטיביות ואדפטיביות, מתלי אוויר, היגוי אקטיבי, מגוון התרעות, מצלמות 360 מעלות ומבט על. רמת האבזור גבוהה מאוד. המערכות מופעלות באמצעות מסכי מגע. הנהיגה חווייתית. המכונית פורצת דרך לעתיד חשמלי ואוטונומי.
מנוע וביצועים: שני מנועים חשמליים מספקים 408-360 כ"ס / 265 קילוואט ומומנט של 66.4-56.1 קג"מ. המצבר - ליתיום יון 95 KWH. טווח הנסיעה - עד 411 ק"מ (WLTP).
תיבת הילוכים: אוטומטית, כולל מצב נהיגה ספורטיבי.
עיצוב חיצוני: עתידי. החזית דינמית. מכסה המנוע ארוך, בשילוב קווי זרימה. הפנסים צרים וחדים, עם כונס טרפזי בציפוי כרום. הפגוש אגרסיבי, בשילוב פנסי ערפל וסף תחתון. הצד במבנה קרוסאובר אגרסיבי. בגג מסילות מטען בציפוי כרום. הדלתות רחבות, והחלונות כהים ובמפלס גבוה. קשתות הגלגלים רחבות, ויש חישוקי אלומיניום מהודרים בקוטר גדול. מאחור עיצוב בסגנון ספורטיבי, עם ספוילר בגג, שמשה פנורמית כהה ודלת מטען קמורה. הפנסים משתלבים בכנפיים ולאורך דלת המטען. הפגוש רחב וגבוה, בשילוב פנסי ערפל.
עיצוב פנימי: עתידי ומודרני. העיצוב חדשני, עם חומרים איכותיים מאוד. הפנל גבוה וצר, בחיפוי עור. במרכזו צג מולטימדיה רחב שנשלט במגע יד. מתחתיו קיים פנל בקרת אקלים שכולו משולב במסך מגע צבעוני. בפנל תפעול ההילוכים ידית נייחת בקונסולה וידית תפעול קטנה בציפוי כרום. לוח השעוני דיגיטלי וצבעוני. גלגל ההגה בן ארבע צלעות, מהודר, בציפוי עור וכרום. המושבים מרווחים ומצופים עור. בתקרה גג חשמלי, ודפנות הדלתות מהודרות.
תחזוקה: טיפולים כל 15,000 ק"מ או שנה.
מבחן כביש: לרכב מבנה של קרוסאובר בגודל בינוני. שני מנועים חשמליים בציר הקדמי ובציר האחורי מעניקים הנעה כפולה. ההספק עוצמתי, 408 כוחות סוס, ומומנט של 66 קג"מ בשילוב הבוסט. זמינות הכוח עוצמתית. התאוצה ל-100 קמ"ש בתוך 5.7 שניות. טווח הנסיעה החשמלי הוא 400 ק"מ על פי נתוני היצרן, שאינם רחוקים מהמציאות בתנאים של כבישי ישראל. במבחן היה הטווח היעיל כ-350 ק"מ. סגנון הנהיגה משפיע על הטווח. טעינה מתקבלת בהאטה ובנסיעה בירידות. החזר המתח למצברים ניכר, ומעניק טווח יעיל. פעולת האנרגיה מאוזנת. הנסיעה החשמלית איכותית ומתאפיינת בעוצמה ובשקט. התנהגות הכביש איכותית מאוד בזכות מבנה הרכב ושאר המכללים, בהם מתלי האוויר הייחודיים לאודי. הנעת הגלגלים כפולה. כיול המתלים מרוסן, וההיגוי מדויק, עם רגישות משתנה ביחס למהירות. משקל הסוללות, הממוקמות ברצפת המרכב, מקנה יציבות. מערכות בטיחות מתקדמות: בלימה אוטונומית, היגוי אקטיבי, התרעת שטחים מתים, בקרת שיוט, מצלמות 360 וחיישני חניה היקפיים. החידוש הוא במראות הצד שנעלמו. במקומן מותקנות מצלמות צרות, המספקות מידע על המתרחש בצידי המכונית. המידע מוצג במסכים קטנים המותקנים בדפנות הדלתות, מימין ומשמאל. הרעיון מקורי אך מצריך הסתגלות. כדי לקבל את המידע על הנהג להסיט את מבטו לגובה הדפנות - נמוך מגובה הכביש ומצוי בתוך הרכב. קיימת גם בעיית השתקפות שכן המסך מבריק. רמת האבזור עשירה ומפנקת, עם סטנדרים המקובלים ברכבי יוקרה. הנסיעה והנהיגה חווייתיות, ויש תחושה של חזון שמתגשם.
יתרונות: ביצועי מנוע, עוצמה וחיסכון, מכללי הנעה, טווח נסיעה, רמת בטיחות, רמת אבזור, עיצוב, איכות חומרים, חדשנות, מרווח פנימי, מחיר.
חסרונות: ללא מראות צד חיצוניות (ברמת פרמיום) קיימת מגבלה של שדה הראייה, ללא התרעה על רכב דו-גלגלי ותמרורים.
סיכום: אי-טרון היא פריצת הדרך של אודי מבחינת הנעה חשמלית. יש בה בשורה בשילוב טכנולוגיה מתקדמת, מערכות להנעה חשמלית, מערכות בטיחות ואבזור בשפע. העיצוב מודרני עם סגנון עתידי. התנהגות הכביש איכותית, ולמנוע ביצועים מרשימים מאוד. טווח הנסיעה היעיל, 400 ק"מ, מלמד כי מכונית חשמלית היא פתרון איכותי ויעיל.

מפרט טכני

תיאור נתונים
מנוע חשמלי 95 קילוואט
הספק 360-408 כ"ס
מומנט 56.1-66.4 קג"מ/סל"ד
תיבת הילוכים אוטומטית
אורך 4.901 מ'
רוחב 1.938 מ'
גובה 1.616 מ'
בסיס גלגלים 2.928 מ'
מידת צמיגים 265/45/21
נפח תא מטען 600 ליטרים
קיבול מצברים 95 KWh
משקל עצמי 2.490 ק"ג
יחס משקל/הספק 1/6.1 ק"ג/כ"ס
מרווח רגליים (ס"מ) קדמי: 55, אחורי: 27, סה"כ: 82
רוחב מושב אחורי 1.27 מ'
תאוצה 100-0 קמ"ש 5.7 שניות
מהירות מרבית 200 קמ"ש
תצרוכת חשמל - יצרן 262 KWh/ק"מ
צריכת חשמל - מבחן 240 KWh/ק"מ

בטיחות

תיאור קיים/לא קיים
בלימה אוטומטית בעת חירום
ניטור מרחק מלפנים
בקרת סטייה מנתיב
זיהוי הולכי רגל
זיהוי כלי רכב בשטח מת
זיהוי רכב דו-גלגלי לא
זיהוי תמרורים לא
בקרת שיוט אדפטיבית
מצלמת רוורס 360 מעלות
שליטה באורות גבוהים Matrix Led
TPMS- ניטור לחץ אוויר
בלם חניה חשמלי
פנסי ערפל קדמיים
גלגל חליפי גודל: קטן
כריות אוויר 6
ביטול כרית אוויר לנוסע
חגורות בטיחות עם קדם מותחן
חיישני חגורות בטיחות 5
התקני ISOFIX לעגינת ילדים
מבחני ריסוק EURO NCAP - חמישה כוכבים בוגרים: 91%
  ילדים: 85%
  הולכי רגל: 71%

אבזור

תיאור קיים/לא קיים
מערכת שמע מקורית 16 רמקולים
מערכת מולטימדיה
דיבורית
מערכת ניווט MMT NAV
חבילת גלישה לא
חיבורי אודיו USB ו-AUX
Android Auto
Apple Car Play
בקרת אקלים
פתחי אוורור מאחור
חיישני חניה קדמי ואחורי
מצלמת רוורס היקפית ועל
בקרת שיוט אדפטיבית
גלגלי סגסוגת אלומיניום
מפתח התנעה חכם
הגה מתכוונן גובה/עומק
כיוון חשמלי למושבים
גג שמש חשמלי
מראות צד מתקפלות

רנו זואי ZOE-R110 חשמלית INTENC

קבוצת הרכב: סופר מיני חשמלית | קבוצת רישוי: 3 | דרגת זיהום: 1 | רמת בטיחות: 0 | ארץ ייצור: צרפת

תיאור: זואי היא מכונית סופר מיני 100% חשמלית עם עיצוב עתידי. מנוע חשמלי רוטורי מספק 109 כוחות סוס. סוללה בקיבולת של 41 קילו ואט/שעה מקנה טווח נסיעה של 306 ק"מ. קיימות ארבע כריות אוויר בלבד. מערכת התרעה בהתקנה מקומית. באבזור נכללת מולטימדיה מקורית. מחיר המכונית אטרקטיבי, והופך אותה לפתרון חסכוני, בעיקר לסביבה עירונית.
מנוע וביצועים: חשמלי סינכרוני עם רוטור חשמלי. מספק 109 כוחות סוס ומומנט של 22.9 קג"מ.
תיבת הילוכים: אוטומטית, הילוך יחיד, עם תיבת הפחתה.
עיצוב חיצוני: סגנון עתידי עם קווים עגולים וזורמים. מכסה מנוע קצר משתפל לכונס צר, ופנסי חזית צרים בגוון כחול, במרכזם סמל היצרן שמחפה על שקע הטעינה. הפגוש בולט בעיצובו המעובה, ומשולבים בו פנסי לד קטנים. הצד אלגנטי וזורם. קו הגג מוטה לאחור, הדלתות רחבות והשמשות כהות. הקשתות מעודנות וחישוקי הגלגלים מאלומיניום. מאחור ספוילר בגג, שמשה פנורמית כהה, דלת מטען קמורה, פנסים שקופים בגוון כחול ופגוש אגרסיבי וגבוה. בולט היעדרו של פתח המפלט.
עיצוב פנימי: מודרני. הפנל הקדמי רחב ועמוק, עשוי פלסטיק קשיח בשילוב פסי ניקל. במרכז מוצב צג מולטימדיה בתוך מסגרת של הפנל לבקרת אקלים, מעוטר בפלסטיק שחור מבריק. פנל ההילוכים נמצא במפלס נמוך, הידית מהודרת. לוח השעונים דיגיטלי וצבעוני, בצורת מלבן צר. לגלגל ההגה שלוש צלעות, וחלקו התחתון קטום. המושבים מרווחים, והקדמיים במבנה ספורטיבי עם משענות מוגבהות. המושב האחורי מרווח ובמפלס גבוה. התקרה גבוהה, דפנות הדלתות צרות.
תחזוקה: טיפולים כל 20,000 ק"מ או שנה.
מבחן כביש: למנוע ביצועים טובים והוא שקט, זמינות הכוח ניכרת ומגיעה בטווח קצר. התאוצה מהירה והמהירות המרבית גבוהה, אך דוושת החשמל כבדה ומגלה התנגדות מטעמי חיסכון. השקט מופתי והנסיעה רגועה, אבל את השלווה והשקט מפרים תקתוקי המאותתים. טווח הנסיעה הוא כ-300 ק"מ לפי נתוני היצרן. בפועל מתקבל פחות, כתלות באופי הנהיגה ובמסלול. בירידות מתחולל תהליך טעינה שמחזיר מתח רב לסוללה. בנסיעות המבחן תצרוכת האנרגיה עלתה ב-25% בערך לעומת הנסועה. בנסיעה בעליות ובמאמץ, תצרוכת החשמל גדלה מאוד. הפיצוי התקבל בירידות ובמישור. המסלול חשוב לתכנון טווח הנסיעה החשמלי. המרחק המוצהר מותאם לנסיעות יומיות בדרך מישורית. התנהגות הכביש טובה, למעט כיול מתלים רך שאינו מרוסן וגורם לזואי להיות קופצנית, בעיקר בנסיעה איטית ובמעבר על מהמורות. ההיגוי יעיל ויכולת התמרון טובה. מרכז כובד נמוך תורם ליציבות. מבחינת בטיחות, יש מערכת התרעה בהתקנה מקומית מתוצרת מובילאי. רמת האבזור טובה ומתאימה לקטגוריה. המושבים נוחים, בעיקר הקדמיים, שבהם מבנה ספורטיבי והרבה ספוג. הישיבה מאחור נוחה וגבוהה. בנהיגה מורגשות עוצמה שקטה וזמינות כוח מצוינת.
יתרונות: ביצועי מנוע, הנעה חשמלית טהורה, טווח נסיעה חשמלי, התנהגות כביש, מרווח פנימי, מערכת מולטימדיה, חיסכון רב בעלות האנרגיה, מחיר קנייה.
חסרונות: כיול מתלים, רמת בטיחות, ארבע כריות אוויר, תיבת הילוכים, ללא משענת יד, רעש בזמן איתות, מושב נהג ללא כיוון גובה, פתיחת דלתות של המושב האחורי.
סיכום: זואי היא מכונית סופר מיני חשמלית ותיקה ושובבה. טווח הנסיעה על פי היצרן הוא כ-300 ק"מ. המכונית מתאימה בעיקר לסביבה עירונית ולטווח הנסיעה שקבע היצרן. הביצועים, מבחינת מנוע והתנהגות כביש, מרשימים. מבנה המכונית מספק מרווח פנימי, יעיל ונוח. החיסכון בעלויות האנרגיה ניכר, ורמת הזיהום מזערית.

מפרט טכני

תיאור נתונים
מנוע 60 SAQ חשמלי סינכרוני רוטור סלילי
הספק 3,395-10,886/109 כ"ס/סל"ד
מומנט 500-3,395/22.9 קג"מ/סל"ד
תיבת הילוכים אוטומטית, הילוך יחיד ותיבת הפחתה
אורך 4.085 מ'
רוחב 1.730 מ'
גובה 1.562 מ'
בסיס גלגלים 2.588 מ'
מידת צמיגים 195/55/16
נפח תא מטען 338 ליטרים
קיבולת מצברים 41 KWh
משקל עצמי 1,575 ק"ג
יחס משקל/הספק 1/14.4 ק"ג/כ"ס
מרווח רגליים (ס"מ) קדמי: 56, אחורי: 20, סה"כ: 76
רוחב מושב אחורי 1.21 מ'
תאוצה 100-0 קמ"ש 11.4 שניות
מהירות מרבית 135 קמ"ש
צריכת חשמל 172 ואט/שעה לק"מ
טווח נסיעה - יצרן 300 ק"מ
טווח נסיעה במבחן 240 ק"מ

בטיחות

תיאור קיים/לא קיים
בלימה אוטומטית בעת חירום לא
ניטור מרחק מלפנים
בקרת סטייה מנתיב
זיהוי הולכי רגל
זיהוי כלי רכב בשטח מת לא
זיהוי רכב דו-גלגלי
זיהוי תמרורים
בקרת שיוט אדפטיבית לא
מצלמת רוורס
שליטה באורות גבוהים לא
TPMS- ניטור לחץ אוויר
בלם חניה חשמלי לא
פנסי ערפל קדמיים
גלגל חליפי לא
כריות אוויר 4
ביטול כרית אוויר לנוסע
חגורות בטיחות עם קדם מותחן
חיישני חגורות בטיחות
התקני ISOFIX לעגינת ילדים
מבחני ריסוק EURO NCAP 2013 - חמישה כוכבים בוגרים: 89%
  ילדים: 80%
  הולכי רגל: 66%

אבזור

תיאור קיים/לא קיים
מערכת שמע מקורית 4 רמקולים
מערכת מולטימדיה מסך בגודל "7
דיבורית
מערכת ניווט לא
חבילת גלישה לא
חיבורי אודיו USB ו-AUX
Android Auto לא
Apple Car Play לא
בקרת אקלים
פתחי אוורור מאחור לא
חיישני חניה
מצלמת רוורס
בקרת שיוט
גלגלי סגסוגת אלומיניום
מפתח התנעה חכם
הגה מתכוונן גובה/עומק
כיוון חשמלי למושבים לא
גג שמש חשמלי לא
מראות צד מתקפלות לא

* הכותב הינו קצין בטיחות בכיר בתעבורה www.autocom.co.il

תגובות לכתבה
לא נמצאו תגובות לכתבה מגה טסט: מכוניות חשמליות
הוספת תגובה - תגובה תתווסף לאחר אישור
דרג/י נושא זה
שלח/י תגובה
יצירת קשר
גלריות תמונות
בגליון זה לא נמצאו גלריות
גלריות וידאו
בגליון זה לא נמצאו גלריות וידיאו
חיפוש עמוד בגליון זה
aa