מגהמה 204 • ינואר • 2021
 
אוטובוסים אוטונומיים
מי יסיע את ההמונים?

אוטובוסים יהיו כלי רכב אוטונומיים ראשונים בארץ

אבי הורוביץ
לכתבה
מגהמה 204 • ינואר • 2021
אוטובוסים אוטונומיים
מי יסיע את ההמונים?
אוטובוסים יהיו כלי רכב אוטונומיים ראשונים בארץ
אבי הורוביץ |
לכתבה
אוטובוסים אוטונומיים
מי יסיע את ההמונים?

אוטובוסים יהיו כלי רכב אוטונומיים ראשונים בארץ

אבי הורוביץ
[מגהמה 182 -וולוו - תרגום - פרסם - טופ 3]

הטכנולוגיה האוטונומית כמעט מוכנה, אלא שהמערכת הרגולטיבית והציבור - עדיין לא. מספר יצרנים כבר הכריזו כי ייצרו ציי אוטובוסים אוטונומיים בתוך שנים ספורות. לעומתם מיניבוסים כבר מופעלים באזורים פרטיים קטנים ברחבי העולם. אוטובוסים אוטונומיים בגודל סטנדרטי מתקרבים לרגע ההשקה.
חשבתי שמוניות יהיו הרכב האוטונומי הראשון בארץ, והנה נתקלתי במאמר של האיחוד האירופי, העוסק באוטובוסים דווקא כרכב אוטונומי ראשון. המאמר פורסם ב-6 ביוני עם הכותרת "אוטובוסים על פי דרישה ברחובות אירופה". הרבה יותר הגיוני שהרכבים האוטונומיים הראשונים בארץ יהיו אוטובוסים ולא מוניות, משום שבענף המוניות ישנם נהגים רבים, והם יתנגדו בכל כוחם למנוע כניסת מוניות אוטונומיות.

לוולוו אוטובוס אוטונומי מוכן לעבודה

בנסיעת מבחן שהתקיימה בגטבורג שבשוודיה, הציגה וולוו אוטובוס שנע באופן חשמלי וללא נהג דרך מספר תחנות עבודה. האוטובוס עבר כמה תחנות - חניון, תחזוקה, ניקיון והטענה חשמלית, כל זאת עם נוסעים בתוכו. האוטובוס מבוסס על הדגם 7900 החשמלי של החברה, וצויד בחיישנים ובבקרי ניווט המנוהלים על ידי מערכת בינה מלאכותית מקיפה (AI).
החברה הציגה את האוטובוס האוטונומי הראשון בסינגפור במרס 2019 הודות לשיתוף פעולה בינה לבין האוניברסיטה הטכנולוגית נאניאנג בסינגפור. האוטובוס יתחיל לפעול באופן ניסיוני באוניברסיטה זו. הוא מצויד בחיישנים ובכפתורי שליטה בשיוט הרכב, המכוונים על ידי מערכת בינה מלאכותית.

אירופה מתנסה

יצרנים שוודים הכריזו על ניסוי באמצעות שני אוטובוסים אוטונומיים שנעו ברחובות סטוקהולם ב-2020. הם ייצגו את האוטובוס החשמלי הראשון של חברת SCANIA שעבר נסיעת מבחן בשוודיה. בניסוי משתתפת גם חברת NOBINA, החברה לתחבורה ציבורית הגדולה ביותר בארצות הנורדיות.
הניסוי התקיים תחילה ללא נוסעים, מאחר שבטיחות היא גורם ראשון בשיקולי החברות. נהג בטיחות עוקב אחר נסיעת האוטובוס ועוזר לנוסעים. האוטובוסים מספקים שירות באזורים חדשים בסטוקהולם, שהותקנה בהם תשתית מתאימה לעידן הדיגיטלי.
כבר באפריל 2018 יצרה סקניה שותפות עם HAYLION TECHNOLOGIES, חברה המתמחה במציאת פתרונות לתחבורה הסינית תוך שימת דגש בנסיעה אוטונומית. שתי החברות עובדות יחד כדי להאיץ את מיסחור היישום של תחבורה אוטונומית ואת המעבר לשיטות תחבורה בנות קיימא.
ניסוי אחר נעשה בסקוטלנד, שם החברות STAGECOACH, TRANSPORT SCOTLAND וחברת הטכנולוגיה FUSION PROCESSING יניעו אוטובוסים בין אדינבורו לעיר פייף. הרכבים היו אמורים להיות מיוצרים ב-2020. חברות אלו כבר עושות ניסיון כזה באתר המפעל לייצור האוטובוסים.
גם החברות IVECO ו-EASY MILE מתעתדות להציג אוטובוס אוטונומי ראשון ב-2021. חברת איווקו רכשה ניסיון בהקמת תחנה מרכזית חכמה כשהקימה תחנה ראשונה כזו בפריז באביב 2018. התחנה האוטונומית נותנת פתרון חניה ללא עזרת אדם, וחוסכת שטח אחסון וזמן תפעול. תהליכי הניקיון והתחזוקה נעשים גם הם ללא התערבות אדם, ועל כן הם יעילים וקצרים יותר.

שלוש קבוצות בינלאומיות קיבלו חוזים במסגרת פרויקט FABULOS במימון האיחוד האירופי. במסגרת חוזים אלו של הפרויקט, אוטובוסים אוטונומיים ישתלבו כחלק ממערכות התחבורה הציבורית הקיימות. בדיקות ראשוניות יתקיימו בג'סדל (נורווגיה), בהלסינקי (פינלנד) ובטאלין (אסטוניה) באביב ובסתיו. אוטובוסים אוטונומיים יושקו גם בלמיה (יוון) ובהלמונד (הולנד). במסגרת הפרויקט יוערכו הפונקציונליות, יכולת פעולה הדדית וביטחון של הציים האוטונומיים. האוטובוסים צפויים להיות מסוגלים לעקוף באופן אוטונומי מכשולים כגון מכוניות חונות.

שירותי תחבורה אוטונומית בעולם

יצרנית האוטובוסים המסחריים המקומית Yutong Group בסין, השקיעה בחברת הסטארט-אפ הסינית לנהיגה עצמית WeRide 200 מיליון דולר כדי לקדם פיתוח של אוטובוס אוטונומי של שתי החברות. החברות סיכמו על שיתוף פעולה נרחב במספר תחומי מפתח כגון מו"פ, פלטפורמות רכב ושירותי ניידות. הן פיתחו יחד מיניבוס אוטונומי לחלוטין, ללא הגה מאויש, מאיץ או בלם, המסוגל להתמודד עם תנאי התנועה העירונית.
בארצות הברית כבר מפעילים שירות תחבורה אוטונומי. דוגמה לכך היא מדינת וירג'יניה. מחוז פיירפקס וחברת דומיניון אנרג'י השיקו לאחרונה את Relay, נהיגה עצמית והסעות תחבורה ציבורית חשמליות ב-100%, בין המרכז המסחרי של מחוז הפסיפס במריפילד שבוירג'יניה לתחנת מטרורייל דאן לורינג. חברת דומיניון רכשה את הרכב, ומחלקת הרכבות והתחבורה הציבורית של וירג'יניה ומחוז פיירפקס מספקים את עלויות התפעול שלו. ההסעה אוטומטית לחלוטין, אבל דייל בטיחות נמצא ברכב בכל עת וההסעה מוגבלת למהירויות נמוכות. ברוח התקופה, כאמצעי זהירות נגד COVID-19, נדרשות מסכות לנוסעים, היושבים בריחוק זה מזה, והרכב מנוקה לעיתים קרובות.

מה קורה אצלנו

הנטייה בישראל היא לעודד שימוש בתחבורה הציבורית. אחת הפעולות שננקטו לאחרונה לשם כך היא ביטולו של חניון ציבורי ובו 900 מקומות חניה בצומת הרחובות דרך השלום, יגאל אלון ותוצרת הארץ בתל אביב. הרעיון הוא שלא צריך לארגן מקומות חניה לכלי רכב פרטיים מכיוון שהשאיפה היא שהפרטיים ייסעו בתחבורה הציבורית.
חברת אלקטריאון הישראלית מסוגלת לבנות כבישים שיקלו את מילוי הסוללות. לפיכך אני סבור שבקרוב נראה אוטובוסים אוטונומיים וחשמליים במגוון קווים. לא צפויות הפגנות של נהגי אוטובוסים, אך ייתכן שחלקם יזעמו. בשורה התחתונה, נראה כי לא רחוק היום שבו נראה אוטובוסים אוטונומיים נוסעים בכל העולם, ונקווה שיגיעו גם אלינו במהרה. הכניסה של אוטובוסים אוטונומיים צפויה להיות קלה ונוחה.


הכותב הינו יועץ ליסינג לציי רכב, יזם את פעילות הליסינג התפעולי בישראל. horowitz.advisors@gmail.com

תגובות לכתבה
לא נמצאו תגובות לכתבה אוטובוסים אוטונומיים
הוספת תגובה - תגובה תתווסף לאחר אישור
דרג/י נושא זה
שלח/י תגובה
יצירת קשר
גלריות תמונות
בגליון זה לא נמצאו גלריות
גלריות וידאו
בגליון זה לא נמצאו גלריות וידיאו
חיפוש עמוד בגליון זה
aa