מגהמה 204 • ינואר • 2021
 
מגה משפט
המעשה ושִברו

בתי המשפט מחמירים עם נהגים המעורבים בתאונות דרכים עם תוצאות חמורות

עו"ד שי גלעד
לכתבה
מגהמה 204 • ינואר • 2021
מגה משפט
המעשה ושִברו
בתי המשפט מחמירים עם נהגים המעורבים בתאונות דרכים עם תוצאות חמורות
עו"ד שי גלעד |
לכתבה
מגה משפט
המעשה ושִברו

בתי המשפט מחמירים עם נהגים המעורבים בתאונות דרכים עם תוצאות חמורות

עו"ד שי גלעד
[מגה פרו 3 - 800]

בימים עברו, תאונת דרכים אשר תוצאותיה היו פגיעות קשות במעורבים בה והוּכחה אשמתו של נהג המעורב בה, הביאה לענישה, שברובה הייתה רק פסילת רישיון בפועל למספר חודשים, פסילה על תנאי וקנס כספי.
המפנה חל בשנת 2011. נערה בשם שחר גרינשפן, שהייתה אז כבת שתים-עשרה, נפגעה אנושות בתאונת דרכים כשנהג אוטובוס זעיר עלה על אי התנועה שבו עמדה עם חברתה, ופגע בהן עם חזית רכבו. שחר נחבלה חבלת ראש קשה ביותר. נגרמו לה שברים בגולגולת, בצקת מוחית ודימום סוב-דוראלי (דימום מוחי). היא הובהלה לבית החולים, שם נזקקה לניתוח ראש דחוף. לאחר התאונה הייתה שחר נתונה בסכנת חיים. בהמשך התייצב מצבה הרפואי, אך במשך חודשים ארוכים הייתה במצב צמח. היא אושפזה שנה בבית חולים ובמרכז שיקומי, ועברה עשרות טיפולים, ניתוחים והתערבויות רפואיות אחרות שנועדו לשפר את מצבה. היא הגיעה להכרה מינימלית והחלה לתקשר עם הסביבה באמצעות מצמוצים. נקבעו 100% נכות והיא מרותקת למיטה ולכיסא גלגלים וזקוקה לעזרה מלאה בכל הפעולות היומיומיות.
מתברר שהנהג הדורס נהג בהשפעת אלכוהול. רמת האלכוהול בדמו הייתה פי ארבעה מהמותר. הוגש נגדו כתב אישום לבית המשפט לתעבורה בגין נהיגה בשכרות, נהיגה בקלות ראש וגרימת תאונה שנפגע בה אדם חבלה של ממש ונגרם נזק.
הנהג, באמצעות בא כוחו, הגיע להסדר טיעון עם התביעה המשטרתית, ובית המשפט קיבל אותו במלואו. לפיכך נגזרו על הנהג עונש של פסילת רישיון נהיגה לשש שנים; פסילה נוספת לתקופה של עשרה חודשים על תנאי למשך שלוש שנים - התנאי היה שלא יעבור אותה עבירה שבה הורשע או עבירות מסוימות אחרות; תשלום קנס בסך 1,000 שקלים; ועונש של שישה חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים - תנאי שלא יעבור עבירה של נהיגה בשכרות, נהיגה בפסילה או נהיגה ללא רישיון נהיגה. כמו כן קבע בית המשפט, כי הנהג יבצע עבודות שירות לתועלת הציבור בהיקף של 600 שעות במסגרת בית החולים השיקומי.
בני משפחתה של שחר גרינשפן, שלא שותפו בהליך על ידי התביעה המשטרתית, עתרו לבג"צ בעתירה לביטול הסדר הטיעון, בהיותו מקל באופן קיצוני עם הנהג. בג"צ דחה את העתירה, ואולם האירוע בכללותו השפיע השפעה קיצונית על אופן התנהלותם של התביעה המשטרתית ובתי המשפט בתאונות דרכים שתוצאתן קשה. מאז מרחפת "אימת גרינשפן" על התביעה ובתי המשפט, והם החמירו את הגישה העונשית כלפי נהגים המורשעים בגרימת תאונת דרכים שגרמה חבלות של ממש למעורבים. לפיכך בתאונות קשות נגזרו על נהגים עונשי מאסר בפועל, לעיתים מאסר לריצוי בעבודות שירות ופסילת רישיון נהיגה לשנים רבות.

העונש הוחמר

נגד הנהג הוגש כתב אישום לבית המשפט לתעבורה, ובו הואשם בנהיגה ברשלנות בעת שנהג בכביש בין עירוני, איבד שליטה על רכבו, חצה שטח הפרדה בנוי וגרם תאונת דרכים לאחר שרכבו התנגש ברכב אחר שנסע בנתיב הנגדי מולו. עקב התאונה נגרמו לנפגע חבלות של ממש, ובהן שברים בצלעות ושבר של עצם הירך משמאל. הוא הובהל לבית חולים במצב קשה, כשהוא מורדם ומונשם, נזקק לסדרת ניתוחים לקיבוע השברים ולשיקום נשימתי ונוירולוגי.
לאחר שהורשע על פי הודאתו, גזר עליו בית המשפט לתעבורה מאסר על תנאי של שלושה חודשים למשך שלוש שנים; פסילה בפועל של רישיון הנהיגה למשך 11 חודשים - הפסילה סווגה באופן שהמשיב יהא רשאי לנהוג על במת הרמה במסגרת עבודתו; פסילה על תנאי של שישה חודשים למשך שלוש שנים; עבודות שירות לתועלת הציבור בהיקף של 250 שעות; צו מבחן למשך שנה; פיצוי בסך 2,000 שקלים לנפגע וקנס בסך 500 שקלים.
המדינה לא השלימה עם עונש זה וערערה על קלותו לבית המשפט המחוזי. בית המשפט המחוזי קיבל את הערעור והחמיר בעונשו של הנהג.
בית המשפט הדגיש, כי מאחר שנגע תאונות הדרכים הולך וגובר, ומדי יום הן גובות קורבנות רבים בגוף ובנפש, נקבע לא אחת בפסיקת בית המשפט העליון, כי על בתי המשפט למלא את חלקם במלחמת החורמה בתופעה זו, בדרך של הטלת ענישה מחמירה ובלתי מתפשרת, לא רק במקרים של גרימת מוות בתאונת דרכים, אלא גם במקרים שבהם נגרמות חבלות ופציעות חמורות, לעתים בלתי הפיכות, הפוגעות באופן קשה באיכות חייהם ובבריאות נפשם של נפגעי התאונות ובני משפחותיהם.
בהתייחסו למקרה שלפניו קבע בית המשפט, כי הנהג נהג ברשלנות במידה כזו שהביאה אותו לאבד שליטה על רכבו, לסטות מנתיב נסיעתו, לחצות שטח הפרדה בנוי ולעבור עם רכבו לנתיב הנגדי, שם פגע ברכבו של הנפגע, שאתרע מזלו ונהג מולו באותה עת. במצב דברים זה, בשל העבירה של חוסר שליטה ברכב והנסיבה של חציית שטח הפרדה בנוי, יש מקום לקבוע כי רף הרשלנות הוא לכל הפחות בינוני.
מידת הפגיעה בנהג המעורב מחייבת החמרה בענישה, ולפיכך החמיר בית המשפט המחוזי בעונש. במקום שירות לתועלת הציבור קבע, כי הנאשם ירצה עונש מאסר בן ארבעה חודשים שירוצה בעבודות שירות, וכי עונש פסילת הרישיון בפועל יורחב לתקופה של שלושים חודשים. יתר מרכיבי העונש נותרו על תילם.


הכותב הינו מומחה למשפט תעבורה. sgilad-Law.co.il

תגובות לכתבה
שם: חיים ברק
רמת ענישה נמוכה ואינה תואמת את חומרת הפגיעה ,הנזק והזילזול של הנהגים בהתנהגות בכבישים. במקרים רבים אף לא מגרדת את סף העונש הקבוע בחוק.
הוספת תגובה - תגובה תתווסף לאחר אישור
דרג/י נושא זה
שלח/י תגובה
יצירת קשר
גלריות תמונות
בגליון זה לא נמצאו גלריות
גלריות וידאו
בגליון זה לא נמצאו גלריות וידיאו
חיפוש עמוד בגליון זה
aa