מגהמה 184 • ינואר • 2019
 
תמריצים לרוכשי אופנועים
תתקדם לדוּ

שופרה רפורמת התמריצים לרוכשי אופנועים

לכתבה
מגהמה 184 • ינואר • 2019
תמריצים לרוכשי אופנועים
תתקדם לדוּ
שופרה רפורמת התמריצים לרוכשי אופנועים
לכתבה
תמריצים לרוכשי אופנועים
תתקדם לדוּ

שופרה רפורמת התמריצים לרוכשי אופנועים

[מגה מוסך 64 - גרינאל ירוק - פרסם תפוח - טופ 2]

ועדת הכספים, בראשות ח"כ משה גפני, אישרה ושיפרה את מתווה מערכת התמריצים לרוכשי כלי רכב דו-גלגליים. בדיון לפני יותר משנה קראה ועדת הכספים לרשות המיסים להפחית את רמת המיסוי על אופנועים בינוניים בנפח של עד 500 סמ"ק, בדומה לרמה הנהוגה לגבי אופנועים וקטנועים קלים בנפח של עד 125 סמ"ק. בדיון שהתקיים לאחרונה אושרה הארכת שיטת המיסוי המופחת על כלי רכב דו-גלגליים, אך חלקים מסוימים ברפורמה צפויים להפחית את התמריצים בגין התקנת מערכת ABS בכלים בינוניים ובכלים כבדים ואף לבטלם, ובכך להביא להגדלת עלויות בקרב הרוכשים.

ברשות המיסים טענו, כי אי אפשר לתת הטבה בגין מערכת שנעשתה חובה בכלים בעלי נפח מנוע גדול מ-125 סמ"ק, וכי גם המשך הרפורמה יביא להוזלות. הוועדה דחתה את הדברים וקבעה, כי חלקה הראשון של הרפורמה, שנקבע למשך שנה, יוארך לשנה וחצי. בתקופה זו תבחן רשות המיסים את ההשלכות ותוכל לבצע שינויים ברפורמה.

השינויים שאושרו

הארכת הוראת השעה לעניין שיעורי מס קנייה מופחתים על כלים דו-גלגליים בשנתיים: שיטת המיסוי על כלי רכב דו-גלגליים שונתה בשנת 2015. עד לשינוי הוטלו שני שיעורי מס בסיסיים: 72% על אופנועים ו-40% על קטנועים וכלים עד 125 סמ"ק. במסגרת שינוי שיטת המיסוי ב-2015, כלי הרכב הדו-גלגליים חולקו לקטגוריות של נפח מנוע והספק מנוע. שיעור המס עולה ככל שלכלים מנוע גדול ועוצמתי יותר. שיעורי המס נקבעו בקטגוריות של 40%, 50%, 60% ו-70%. בהמשך נקבע בהוראת שעה אחרת שיעור מס של 25% על כלי רכב דו-גלגליים מקטגוריה L1, הנחשבת לנמוכה ביותר - דו-גלגלי בנפח מנוע של עד 125 סמ"ק והספק מנוע של עד 11 קילוואט. המס נקבע לתקופה קצובה כדי לבחון את ההשפעה על רכישות כלים קטנים אלה כפתרון תחבורתי עירוני שעשוי לצמצם את בעיית הגודש. לבקשת שר האוצר אישרה ועדת הכספים את הארכת הוראת השעה כאמור עד ל-30 ביוני 2020.
שינוי מערכת התמריצים הקבועה בהוראת שעה לעניין הצטיידות במערכות בטיחות: ב-1 בספטמבר 2018 שונתה מערכת התמריצים למערכות בטיחות שלא היו נפוצות בישראל והמודעות אליהן בקרב הרוכבים הייתה חלקית. מדובר בתמריצים כספיים - הנחות במס קנייה בעת הצטיידות במערכות בקרת יציבות, בקרת משיכה והחלקה, בלימה משולבת ומשכך היגוי. מערכות אלו מסייעות ליציבות הכלי הדו-גלגלי בזמן האצה, תנועה ובלימה.
טבלת התמריצים תכלול גם הטבות לרכישת רכב תלת-גלגלי, שעד עתה נחשב להטבה נפרדת. רכב מסוג זה יהיה זכאי להנחה בגין עצם רכישתו ולהנחה בעבור הצטיידות במערכות הבטיחות הנזכרות לעיל. סכום ההפחתות המצטבר לא יעלה על מחצית סכום המס שחושב לפני ההפחתות.

ההטבה הקיימת למערכת ABS תבוטל בהדרגה, למעט כלים בקטגוריה L1 - הנמוכה ביותר, מהסיבה שבקטגוריות אחרות המערכת נעשתה חובה. בקטגוריה זו אף יגדל סכום ההפחתה בעבור המערכת. ההחלטה לבטל את ההטבה בהדרגה ולא בבת אחת, נבעה מהרצון למנוע עליית מחירים לצרכן.
ועדת הכספים לא הסתפקה בכך. נקבע כי חלקה הראשון של הרפורמה, ששומר על עיקר ההטבה בגין התקנת מערכת ABS, יוארך ויעמוד על שנה וחצי. בפרק הזמן הזה ייבחן אופן היישום של השלבים הבאים.
כך תיושם הרפורמה כולה בשלושה שלבים, שיסתיימו באמצע שנת 2022. לאחר השלב הראשון ייבחנו הדברים, ויוחלט באיזו מתכונת יופעלו תמריצי המס למערכות מצילות חיים בעתיד.

תגובות לכתבה
לא נמצאו תגובות לכתבה תמריצים לרוכשי אופנועים
הוספת תגובה - תגובה תתווסף לאחר אישור
דרג/י נושא זה
שלח/י תגובה
יצירת קשר
גלריות תמונות
בגליון זה לא נמצאו גלריות
גלריות וידאו
בגליון זה לא נמצאו גלריות וידיאו
חיפוש עמוד בגליון זה
aa