בגוש דן 11 קווים חדשים ומסלולים מקוצרים
ב-4 בינואר 2019 יצאה לדרך תוכנית לשדרוג התחבורה הציבורית בגוש דן. התוכנית כוללת תוספת של יותר מ-1,500 נסיעות יומיות, תגבור תדירות של קווים ישירים, שיפור תדירות של קווים בעלי ביקוש גבוה וקיצור קווים מאספים. עלות השדרוג בגוש דן נאמדת ב-60 מיליון שקלים בשנה.
התוכנית כוללת מערך נרחב של שיפורים ושינויים במערך התחבורה הציבורית בתל אביב-יפו, ברמת גן, בגבעתיים, בבני ברק ובבקעת אונו. במסגרת השדרוג יופעלו עשרה קווי אוטובוסים חדשים. חברת מטרופולין תפעיל שלושה מהם, חברת דן תפעיל חמישה, ואפיקים תפעיל שניים.
ישופר הקשר התחבורתי בשכונות ובמוקדים המרכזיים בתל אביב ובערים הסמוכות. הושם דגש בתכנון מיטבי של קווי השירות, בקיצור זמן הנסיעה למוקדי תעסוקה, בהגברת התדירות של קווים בעלי ביקוש גבוה בכל המטרופולין ובשיפור איכות הנסיעה.
שדרוג והכפלה של שירות האוטובוסים בירושלים
משרד התחבורה גיבש תוכנית לשדרוג והכפלה של התחבורה הציבורית בירושלים. התוכנית כוללת פריסה מחדש של קווי האוטובוסים בעיר, הכפלה של הנסועה במרחב ירושלים, הפעלת קווים חדשים ובהם קווי רוחב בין השכונות, הגברת תדירות של קווים בעלי ביקוש גבוה, הארכת שעות הפעילות, תגבור קווים למוקדי תעסוקה וביקוש, הפעלת שירותי תחבורה חדשניים, בהם קווים במסלול גמיש לפי קריאה והפעלתם לראשונה של מאות אוטובוסים חשמליים.
משרד התחבורה פרסם שני מכרזים להפעלה של 810 אוטובוסים חדשים בירושלים, כ-200 מהם חשמליים, באמצעות מפעילים פרטיים. מדובר ב-80 קווי אוטובוסים שיסיעו כ-60 מיליון נוסעים בשנה. קווים אלה מופעלים כיום באופן בלעדי על ידי אגד. המפעילים הפרטיים יפעילו כ-60% מהתחבורה הציבורית בירושלים, ואת 40% הנותרים תמשיך להפעיל אגד. האוטובוסים יהיו חדשים, יעמדו בתקן יורו 6, חלקם יהיו מפרקיים רבי קיבולת.
במכרזים הושם דגש באיכות הנסיעה, בתכנון מיטבי של קווי השירות, בקיצור משך הנסיעה, בהגברת תדירות הקווים וביצירת שילוב אופטימלי בין אמצעי התחבורה למיניהם, בכלל זה חיבור לשירות הרכבת. תא הנהג יופרד מהנוסעים לצורך שמירה על ביטחון הנהגים.
הפעלת מוניות שירות בתל אביב, רמת גן וגבעתיים
ארגון מוניות תל אביב (קווים 4 ו-5) ומוניות הדר-לוד זכו במכרזים הראשונים שפרסם משרד התחבורה להפעלת קווי מוניות שירות בתל אביב, ברמת גן ובגבעתיים. ועדת המכרזים הבינמשרדית, המשותפת למשרדים תחבורה ואוצר, הכריזה על הזוכים במכרזים. ארגון מוניות תל אביב יפעיל ארבעה קווי שירות באשכול תל אביב. הדר-לוד תפעיל ארבעה קווי שירות באשכול תל אביב מזרח, הכולל את רמת גן וגבעתיים.
החברות הזוכות יפעילו כ-120 מוניות חדישות, בהתאם ללוחות זמנים קבועים שיפורסמו לציבור באתר אינטרנט ייעודי. לרשות הנוסעים יעמוד מוקד שירות מידע טלפוני.
פרס חדשנות ל-MAN Lion's City
תעשיית הגז הגרמנית העניקה לאוטובוס העירוני החדש של MAN, בעל מנוע הגז E18, את פרס החדשנות לשנת 2018 בקטגוריה ניידות ותחבורה. בטקס שנערך בברלין שבגרמניה ציין חבר המושבעים את היותו של האוטובוס כלכלי וידידותי לסביבה. לפיכך הוא משמש פתרון אידאלי לתחבורה הציבורית העירונית.
שר החינוך והמחקר הפדרלי הגרמני, אנג'ה קרליקז, העניק לאוטובוס ההיברידי MAN Lion's City את המקום השני בקטגוריה ניידות ותחבורה.
גרסת הגז של הדור החדש של האוטובוסים העירוניים, אשר הוצגה השנה בתערוכת הרכב IAA בהנובר, מייצגת יכולות חדשות לסדרת מנועי E18. לעומת קודמו, למנוע הגז מומנט גבוה יותר ולפיכך הוא חזק יותר.
שני אוטובוסים חשמליים חדשים של BYD
BYD השיקה שני אוטובוסים חשמליים חדשים לשוק האירופי: אוטובוס קצר שאורכו 12 מטרים ואוטובוס ארוך שאורכו 18 מטרים. לחברה שני מפעלי ייצור באירופה, האחד בהונגריה והשני בצרפת.
האוטובוס הקצר הוא האוטובוס המודולרי הראשון שבנתה BYD, עם קונספט ייצור חדש ומאפיינים משופרים חדשים רבים, רובם מאפיינים גם את האוטובוס הארוך. העיצוב המבני משופר ואופטימלי. זמן הייצור הופחת, וצומצם מספר הסוגים של הרכיבים הנדרשים. רבים מהרכיבים המשמשים בשני האוטובוסים מגיעים מספקים אירופים. ב-BYD מוסרים כי איכות הכלים שופרה וכעת היא שוות ערך לסטנדרט האירופי. בזכות שיטת הייצור המודולרית הושג גם משקל ברוטו מופחת ב-4%. בנוסף גדלה הקשיחות של מאמץ הפיתול ב-80%, המשפרת את הבטיחות והאמינות. בזכות מערכת העברת הכוח וסרן ההנעה המשופרים, ובזכות החומרים הנוספים והמשופרים מבודדי הקול, האוטובוס שקט יותר מבעבר.
האוטובוס הארוך מצויד במיתקן על הגג להעברת חשמל מקו חשמלי עילי. לסוללות מגוון אפשרויות טעינה, בהן טעינת AC (זרם חילופין), טעינת DC (זרם ישר) וטעינה לפי הנדרש בהזדמנויות נקרות.
שני האוטובוסים מצוידים בסוללות ברזל-פוספט של BYD, במערכת לניהול תרמי של הסוללות ובמערכת ניטור ואבחון חכמה (SMDS), אשר מאפשרת אבחון בעיות מרחוק ושליטה במערכות האוטובוס. מותקנת באוטובוס גם מערכת חכמה לבקרת חשמל במתח נמוך המשולבת לתוך כל המעגלים החשמליים של האוטובוס.
הנוחות שופרה הן מבפנים והן מחוץ לאוטובוסים. הדשבורד הותאם עם מבנה אוטם שמפחית את רמת הרעש בתוך הרכב. הגג מיוצר מתרכובת. תאורת לד משפרת את הראות.
אלסטום תספק רכבות ללוקסמבורג
חברת אלסטום זכתה בחוזה בשווי של 360 מיליון אירו לאספקת 34 קרונות חשמליים דו-קומתיים לחברת הרכבות הלאומית של לוקסמבורג (CFL). הצי החדש יכלול רכבות באורך של 80 מטר ו-160 מטר, אשר יסופקו מדצמבר 2021 ואילך. הרכבות יוכלו להגיע למהירות של 160 קמ"ש ויפעלו על הרשת הארצית, בבלגיה ובצרפת.
הרכבת החדשה מרכזת את החידושים הטכנולוגיים העדכניים ביותר של אלסטום, אמר ג'אן לוקה ארבצ'י, סגן נשיא בכיר באלסטום לאזור אירופה. הקיבולת הכוללת היא יותר מ-15,000 מושבים. הרכבות עומדות בסטנדרטים הגבוהים ביותר, והן יצוידו בטכנולוגיות חדישות ועדכניות. הן יכללו אזורים מרווחים ומוארים היטב לקריאה ולמנוחה, אזורים המיועדים לאופניים ואזורים מונגשים. הן יצוידו ב-WIFI ובתאורת LED. מערכות מידע דינמיות יסייעו לזרימת הנוסעים, ובקרונות הרכבת יותקנו מצלמות אבטחה.
הרכבות אשר ייוצרו ל-CFL שייכות לצי הרכבות המודולריות Coradia של אלסטום. יותר מ-2,300 רכבות Coradia פועלות כיום בתשע מדינות באירופה ובקנדה.
מרצדס: מערכת בלימת חירום מדור רביעי
בחטיבת האוטובוסים של מרצדס הציגו לאחרונה מערכת בלימת חירום אקטיבית חדשה, Active Brake Assist 4 - ABA 4. החידוש טמון הן בשיפורים טכנולוגיים והן בשימוש שיורחב כעת לאוטובוסים עירוניים. ממרצדס נמסר, כי מערכת ABA 4 תיהפך לחלק מהמפרט הסטנדרטי של כל האוטובוסים התיירותיים של מרצדס וסטרה בשנת 2019. זאת הפעם הראשונה שתופעל מערכת בלימה אקטיבית בקטגוריית האוטובוסים העירוניים. מערכת בלימת החירום האקטיבית הוכנסה לשימוש באוטובוסים התיירותיים של מרצדס לפני כעשור. כעת מושק הדור הרביעי לכל האוטובוסים התיירותיים.
המערכת מזהירה מפני פגיעה בהולכי רגל ומפני התנגשות עם אובייקטים נעים אחרים או נייחים. המערכת מפעילה אוטומטית בלימה חלקית כאשר קיים סיכון קריטי להתנגשות. בלימת חירום אוטומטית חלקית מקטינה את הסיכון לפציעה של נוסעים באוטובוס, ובמיוחד נוסעים שעומדים. לנהג יש עדיין אפשרות לעצור בבלימת חירום בכל עת. האזהרה והתערבות הבלמים מתוכננות לפעול בתנועה עירונית.
ב-ABA 4 מיושמת לראשונה מערכת בלימה אוטומטית שמונעת פגיעה בהולכי רגל. הנהג יוכל להזהיר את הולכי הרגל באמצעות הצופר, להתחמק מהם באמצעות היגוי האוטובוס או לבצע בלימת חירום. הבסיס ל-ABA 4 הוא מערכת המכ"ם הרב-מצבית, שפועלת בשילוב של מכ"מ לטווח רחוק ולטווח קצר.
מרצדס וסטרה משיקות גם מערכת סיוע מסוג Sideguard Assist. זוהי מערכת הסיוע הראשונה שמסייעת לנהג באיתור אובייקטים שנמצאים לצד האוטובוס, לרוב בתחום שדה הראייה המת. המערכת יעילה במיוחד בעת פנייה ימינה בתנועה עירונית.
עמכם הסליחה