נסיעה ברכבת החשמלית חינם, גם מנתב"ג
מ-25 בנובמבר ובתקופת ההרצה, נוסעים בחינם ברכבת החשמלית לתחנת האומה (על שם יצחק נבון) בירושלים, גם מנמל התעופה בן גוריון. משרד התחבורה ורכבת ישראל ביטלו את הצורך ברישום מוקדם לנסיעות בקו הרכבת החשמלית לירושלים, שהונהג עם תחילת תקופת ההרצה. עתה אפשר לנסוע בקו הרכבת לירושלים וממנה באמצעות כרטיס "רב קו", והנוסעים אינם נדרשים להנפיק שובר נסיעה מיוחד בעבור הנסיעה.
אוטובוס עירוני חדש: איסוזו סיטיפורט
בחודש אוקטובר החלה אספקתם של 27 אוטובוסים עירוניים חדשים מדגם איסוזו סיטיפורט לחברת אגד תעבורה והם מופעלים בעיר נתניה. האוטובוס עירוני נמוך-רצפה, אורכו 12 מטרים, והוא מצויד במנוע חסכוני ובמרכב אחוד וקל. בתהליך התאמתו לדרישות המפעילים המקומיים בוצעו במרכב ובאבזור יותר מ-230 שינויים.
חברי הנהלה של UTI, אגד תעבורה ואנדולו איסוזו העולמית
לאיסוזו סיטיפורט גרסאות של שתיים ושלוש דלתות. מנוע תשעה ליטר המפתח 340 כוחות סוס מיועד לתנועה בערים הרריות כגון ירושלים וחיפה.
קווי מיניבוסים במסלול גמיש לפי קריאה
משרד התחבורה וחברת דן יערכו בקרוב פיילוט חדשני, אשר במסגרתו יופעל מערך של מיניבוסים משודרגים לפי קריאה של הנוסעים (on demand) באמצעות אפליקציה בטלפון הנייד. תעריף הנסיעה ישוקף לנוסע בטרם יבצע הזמנה ליעד המבוקש.
את הפיילוט תפעיל לראשונה חברת דן במטרופולין תל אביב באמצעות 100 מיניבוסים חדשים, בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים. הפיילוט יאפשר לנוסעים להזמין נסיעה במיניבוס ליעדים מרכזיים בלב גוש דן כגון בתי חולים, מוסדות לימוד, תחנות רכבת ואזורי תעסוקה. הנוסע יופנה לתחנת אוטובוס הקרובה למקום הימצאו, ומסלול הקו והעצירות ייקבעו על פי ההזמנות שהנוסעים יבצעו דרך האפליקציה, תוך חישוב המסלול הקצר ביותר המחבר בין הנוסעים שהזמינו את ההסעה אל היעדים. לדוגמה, נוסע המתגורר ברחוב פרישמן בתל אביב ומעוניין לנסוע לבית החולים איכילוב, יוכל להזמין נסיעה מביתו ויופנה לתחנת אוטובוס קרובה באחד הרחובות הסמוכים אליו. השירות יינתן בתדירות גבוהה ובאמינות, בהתאם למיקום המשתמשים ולצרכיהם. הדבר אמור לעודד את המשתמשים לוותר על הרכב הפרטי.
הזמנת נסיעות, תוך חישוב מסלול דינמי, נהוגה כיום במתכונות אחדות במספר ערים מרכזיות בעולם כגון לונדון, ברלין, ניו יורק ודאלאס. בפיילוט שיבוצע בישראל יינתן השירות באמצעות מפעילי התחבורה הציבורית הקיימים, כרובד שירות שנועד להעביר נוסעים מהרכב הפרטי לתחבורה ציבורית. עם הצלחת הפיילוט הוא יורחב לחברת אגד בירושלים ובחיפה ולחברת מטרופולין באזור דרום השרון.
תעריף הנסיעה במערך קווי המיניבוסים המשודרגים יהיה 12.5-10 שקלים לנסיעה בשעות השפל ו-15 שקלים בשעות השיא, בין 06:30 ל-09:30 ובין 15:00 ל-18:30. אזרחים ותיקים יהיו זכאים להנחה של 50%, ויתאפשר לרכוש כרטיסיית מנוי. מעסיקים יוכלו לרכוש נסיעות לעובדיהם.
נהגי אוטובוסים אינם מטעינים כרטיסי נסיעה
ב-21 בדצמבר 2018 הפסיקו נהגי האוטובוסים העירוניים של חברת דן במטרופולין תל אביב למכור ולהטעין כרטיסי נסיעה. הדבר נועד לאפשר להם להתרכז בנהיגה ולהפוך את הנסיעה לבטוחה ולמהירה יותר.
בשלב השני, שיחל ב-18 בינואר 2019, יצטרפו לרפורמת הכרטוס ללא נהג שאר חברות התחבורה הציבורית הפועלות בגוש דן. עם הצטרפותן של החברות הנוספות לא יתאפשר לקנות ולהטעין כרטיסי רב קו אצל נהגי האוטובוסים העירוניים במטרופולין תל אביב.
תושבי גוש דן יוכלו להטעין את כרטיסי הרב קו באלפי נקודות הטענה הפרוסות במטרופולין תל אביב, ובהן כספונטים להטענה בכרטיס אשראי ללא עמלה ומכונות אוטומטיות ומרכזי שירות "על הקו" להטענה במזומן ובאשראי.
אפשר להטעין את כרטיס הרב קו גם בטלפון הנייד, באמצעות האפליקציה "רב קו אונליין", וכן במחשב הביתי, באמצעות "קורא כרטיסים" ייעודי. בנוסף, יתאפשר להטעין את הרב קו במאות קיוסקים ונקודות מכירה. משרד התחבורה פועל להרחבת אפשרויות ההטענה גם בסניפי הדואר.
בתקופה ההסתגלות יתאפשר להטעין כרטיס יחיד על רב קו בלבד. כדי להקל על אזרחים וותיקים, הנהגים ימשיכו למכור כרטיסי אזרח ותיק בהנחה.
את מיקום עמדות ההטענה אפשר למצוא באתר האינטרנט trans-reform.org.il, באתרים של החברות רב קו און ליין והופ און ובמוקד הטלפוני *8787.
פיקוח על תשלום דמי נסיעה באוטובוסים
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, החלה להכין לקריאות שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את פקודת התעבורה, העוסקת בפיקוח על תשלום דמי נסיעה באוטובוסים. ההצעה נועדה לאפשר הרחבה של ההסדר להעלאת נוסעים לאוטובוסים גם מהדלת האחורית. היו"ר כבל אמר בעניין הקנסות, כי לא יאפשר קנס של 250 שקלים בגין אי תשלום בעבור כרטיס שעולה 5.90 שקלים. כמו כן אמר, כי לא יאפשר לפרויקט לצאת לדרך לפני שכל המערכות יהיו מוכנות, ובכללן עמדות לרכישת כרטיסים, עמדות תיקוף בפריסה נאותה ואכיפה מידתית באמצעות פקחי החברות הפרטיות.
מנכ"לית משרד התחבורה וממלאת מקום הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, קרן טרנר אייל, אמרה כי ההצעה נועדה לאפשר לנהג לנהוג במקום להתעסק עם מכירת כרטיסים וספירת כסף. הרפורמה תחול בנסיעות בינעירוניות, והחברות ערוכות להפעיל אותה בגוש דן בקרוב.
בדיון עלה כי נסיעה בחינם בתחבורה הציבורית תעלה למשק כשלושה מיליארד שקלים בשנה, לא כולל ההנחה של גידול במספר הנסיעות. הפקקים עולים למשק 35 מיליארד שקלים בשנה. כבל הציע לאוצר לבחון להשקיע את הכסף בתמורה לחיסכון הפוטנציאלי.
הסדר העלייה מכל הדלתות, בכל הקווים העירוניים של חברת דן במטרופולין תל אביב, מונהג בהדרגה, ובתוך מספר שבועות יורחב לכל הקווים העירוניים בגוש דן.
אוטובוס סקניה אינטרלינק עם הנעת גז טבעי נוזלי
אוטובוס אינטרלינק (Interlink) של סקניה זמין כעת עם הנעת גז טבעי נוזלי (LNG). דגם Scania Interlink Medium Decker, עם גז טבעי נוזלי, מסוגל להגיע לטווח נסיעה מרבי של 1,000 ק"מ. עקב כך הרחיבה סקניה את היצע המוצרים של דלק חלופי לנסיעות בינעירוניות.
לפעילות של גז טבעי נוזלי יש פוטנציאל לצמצם את פליטות דו-תחמוצת הפחמן עד 20% ובו בזמן להפחית בהרבה את פליטות תחמוצות החנקן ופליטות החלקיקים. גם רמות הרעש הונמכו בהרבה. באמצעות שימוש בביו-גז נוזלי אפשר לצמצם את פליטות הקרבון ב-90% יחסית לאוטובוס בינעירוני עם מנוע דיזל העומד בתקן יורו 6.
סקניה הציגה גם אוטובוס סיטיווייד LE סובורבן (Citywide LE Suburban) היברידי ואוטובוס אינטרלינק היי דקר (Interlink High Decker) המיועדים להנעה על ידי שמן צמחי משולב מימן (HVO). כן הוצג אוטובוס סיטיווייד נמוך רצפה ומונע בסוללה חשמלית, הנבדק במצבי אמת בצפון שוודיה.
נחשף אוטובוס חשמלי ראשון של וולגה בוס
יצרנית האוטובוסים מרוסיה וולגה בוס (Volga Bus) הציגה את האוטובוס החשמלי הראשון שלה, CR12E, קיצור ל-CityRythm. האוטובוס מיועד לשוק האוטובוסים האירופי. המהנדסים הרוסיים פיתחו את האוטובוס על פי התקנים העדכניים ביותר עם חומר דחוס וסגסוגות קלות משקל בפנלים שבצד ובגג. בוולגה בוס מוסרים כי הצליחו להפחית את משקל האוטובוס ב-30%. מבנה הפלדה מולחם על ידי רובוטים כדי להבטיח איכות גבוהה. הרובוטים אחראים גם על עבודת הצביעה.
המשקל המופחת תורם לתצרוכת אנרגיה נמוכה. טווח הנסיעה החשמלי המרבי הוא 300 ק"מ. מכיוון שהאוטובוס יכול להיטען במלואו בתוך חמש שעות, נחסך הצורך להתקין תשתיות הטענה יקרות. מערכת הבלימה האלקטרונית מאפשרת לאחזר את אנרגיית הבלימה לטווח המרבי כמעט ללא צורך בהשתתפות של מערכת הבלימה הפנאומטית. הדבר מפחית את תצרוכת החשמל של יחידת המדחס.
מתווה המערכת החשמלית דומה דיו למה שמטמיעות יצרניות אוטובוסים מערב אירופיות. וולגה בוס השתמשה בסרן ZF AV 130 עם שני מנועי 125 קילוואט משולבים במרכזי הגלגלים.
היצרנית החליטה להחליף מערכות הידראוליות במערכות מונעות בחשמל כגון היגוי כוח, הנעות דלת ומשאבת חימום במקום מערכת אקלים סטנדרטית. אספקת כוח נוספת זמינה בתוכנת פיתוח אשר מאפשרת הטענה יעילה. תצרוכת החשמל היא 0.8 קילוואט-שעה/ק"מ SORT3. האנרגיה מגיעה מתוך סוללת LiFePO4 בעלת 300 קילוואט.
בקדמת האוטובוס רצפה נמוכה עם מקום מספק לאופניים ולכיסאות גלגלים. אלה יכולים להיכנס לאוטובוס בעזרת רמפה מתקפלת. האוטובוס מסוגל להסיע עד 85 נוסעים, 26 מהם בישיבה.
עמכם הסליחה