מגהמה 211 • אפריל • 2022
 
משאית השנה
​תואר לה וגם הדר

דאף הוכתרה כמשאית השנה 2022 וזכתה באות החדשנות לשנת 2022

דוד יששכר
לכתבה
מגהמה 211 • אפריל • 2022
משאית השנה
​תואר לה וגם הדר
דאף הוכתרה כמשאית השנה 2022 וזכתה באות החדשנות לשנת 2022
דוד יששכר |
לכתבה
משאית השנה
​תואר לה וגם הדר

דאף הוכתרה כמשאית השנה 2022 וזכתה באות החדשנות לשנת 2022

דוד יששכר

[מגהמה 182 - גרינאל ירוק טופ 1]

שנת 2021 לא תיזכר כשנה שגרתית בענף המשאיות. ההתחלה הייתה אומנם אופטימית, והצפי ליציאה ממשבר הקורונה נראה קרוב מתמיד, אלא שאז הגיעו הזנים דלתא ואומיקרון, ונראה שהמגפה חזרה להשתלט על התודעה. בתווך, ענף המשאיות התאושש מהשפל הכבד שהיה בשנת 2020. המכירות זינקו, המפעלים עבדו, המחירים האמירו ונוצר מחסור ברכיבים ובמערכות שמשמשים את הענף. לכך התווספו ביקושים ערים למרבית מוצרי הצריכה, ונוצר מחסור רב בנהגים מקצועיים במדינות רבות.

בתוך כל ההמולה הזאת התובלה אינה פוסקת ולו לרגע, ועימה ההתפתחויות והחידושים בענף. תחרות משאית השנה 2022 התקיימה, אבל באופן חלקי, לפי כללי הקורונה. את האולם הענק בתערוכת כלי הרכב המסחריים בהאנובר (גרמניה) החליף טקס צנוע בהרבה, שהתקיים במסגרת תערוכת סולוטראנס (Solutrans) לכלי רכב מסחריים ובוני-מרכבים, בעיר ליון שבצרפת.

משאית השנה

יותר משנה וחצי חלפו בטרם חזרו התערוכות המקצועיות לענף. החשש ממגפת הקורונה, הסגרים, ביטול טיסות וחיוב בתקופת בידוד, כל אלה מנעו ממארגני התערוכות לצאת לאולמות התצוגה. מרביתם ערכו את התערוכות בזום, אך הדבר אינו מספק. מארגני תערוכת סולוטראנס ניצלו את פרק הזמן הקצר לפני שהגיח לעולם וריאנט האומיקרון, ויצרו לה צורה היברידית. מעבר לאולמות התצוגה הושקה מהדורה דיגיטלית מקורית בתחום הרכב התעשייתי והעירוני, וכמו תמיד הושם דגש ביצרני הגרורים ובוני המרכבים. התוצאה, SOLUTRANS DIGITAL SHOW אורגנה בד בבד עם התערוכה הפיזית במרכז הירידים של ליון. הגרסה המקוונת, באנגלית ובצרפתית, נועדה לכל המציגים והמבקרים.
בטקס ההכתרה השתתפו רק בכירי הענף. מה שנותר על כנו הוא חבר השופטים הבינלאומי. מדובר בצוות שיפוט מקצועי IToY, והוא זה שאמון על בחירת משאית השנה. בחירת משאית השנה מקנה לדגם הנבחר תהילה רבה, הד תקשורתי, וכמובן מכירות ורווחים באים בעקבות הזכייה. אם כן על השופטים מוטלת אחריות רבה, ועליהם לשמור בקפדנות על אובייקטיביות, בהתאם לכללי השיפוט.
ארגון השיפוט הבינלאומי (IToY) מייצג 24 מדינות ברחבי אירופה. בצוות נכללים עיתונאי משאיות מקצועיים המייצגים כל אחד מגזין הובלות בארצו באירופה - מספרד, איטליה ויוון בדרום ועד ארצות סקנדינביה בצפון, דרך בלגיה, בריטניה, צרפת ואירלנד במערב ורוסיה, רומניה וסלובקיה במזרח.
משימתו העיקרית של צוות השיפוט היא, על פי כלליו, להעניק בכל שנה את הפרס השנתי "משאית השנה הבינלאומית" למשאית שהושקה באותה שנה, אשר "תורמת את התרומה הגדולה ביותר לפיתוח תובלת המטענים בכבישים". כדי לקבל החלטה, צוות השופטים בוחן את האיכויות הטכניות, הכלכליות והמעשיות של יצרני המשאיות המועמדים. היבטים בטיחותיים וסביבתיים של כלי הרכב ממלאים תפקיד חשוב יותר ויותר בהליך השיפוט.
IToY הוא ארגון חופשי ודמוקרטי ללא מטרות רווח, שחבריו מקבלים במשותף את ההחלטות העיקריות. צוות השיפוט נפגש מספר פעמים בשנה כדי לדון במועמדים ומתכנס לצורך פעולות כאלה ואחרות, בכלל זה השקת מוצרים. הארגון נהפך למעשה לרשת בינלאומית להחלפת מידע על תובלה וכן לפורום לשיתוף פעולה בנושא ניסויים בינלאומיים בענף המשאיות. ראשי הארגון גם נפגשים באופן קבוע עם מחוקקים וגופים בענף כדי לסייע בקידום ענף התובלה.
ארגון IToY נוסד בבריטניה בשנת 1976 לאחר שהעורך הראשון של מגזין משאית, פט קנט המנוח, בדק משאית מסוג Seddon Atkinson SA200. בעקבות זאת נולד הרעיון ליצור פרס אשר מכיר בפיתוחים הטכניים האחרונים בתכנון ובטכנולוגיה של משאיות חדשות, במיוחד באשר ליתרונות שהם מציעים לנהגים וחברות תובלה. תחרות משאית השנה - Truck of the Year - היא מיסוד של הרעיון.
כללי IToY המקוריים והפשוטים למדי תוקנו במרוצת השנים, כשהם משקפים את האופי המשתנה והדינמי של הענף. מטבע הדברים, ככל שהפרס זכה לפרסום וליוקרה רבה יותר, כך התחרות בין היצרנים נעשתה עזה יותר. היה חיוני שחבר המושבעים יישאר נייטרלי, וכי ההצבעה השנתית תתבסס על ידע מקצועי, ניסיון אישי במבחן והערכה נאותה של כל משאית שמועמדת לבחינה. זה שנים רבות ששופט עצמאי העובד באיגוד הבינלאומי לתעבורה בדרכים (IRU) אוסף את כל הקולות, כך שאף אחד מחבר המושבעים לא יידע כיצד הושמעו הקולות עד שהיו"ר מכריז רשמית על הזוכה. בכוח כזה יש גם אחריות רבה. רבים מדגמי המשאיות שזכו בבחירת ה-IToY נעשו באופן לא מפתיע למודלים מצליחים ונמכרים ביותר, ובכך תומכים בהחלטת השופטים.

זו שתרמה יותר
בהתבסס על כללי תחרות משאית השנה וכללי ה-IToY, הפרס השנתי מוענק למשאית שהושקה ב-12 החודשים הקודמים לתחרות ואשר תרמה את התרומה הגדולה ביותר ליעילות התובלה. מספר קריטריונים חשובים מובאים בחשבון, בכללם חדשנות טכנולוגית, נוחות, בטיחות, כושר נהיגה (driveability), תצרוכת דלק, טביעת רגל סביבתית (זיהום אוויר) ועלות בעלות כוללת בחמש שנות הבעלות הראשונות (Total Cost of Ownership - TCO).
הדור החדש של יצרנית המשאיות ההולנדית דאף (ראה תצלום) הוכתר בתום תחרות מותחת למשאית השנה (International Truck of the Year) לשנת 2022. הדגמים DAF XF, DAF XG ו-DAF XG+ מהדור החדש נבחרו למשאית הבינלאומית של השנה 2022 על ידי צוות השיפוט הבכיר. הפרס היוקרתי הועבר להארי וולטרס, נשיא חטיבת המשאיות של דאף.

דאף קיבלה ציון של 150 קולות עם סדרת המשאיות המיועדת לתובלה ארוכת טווח. ההתמודדות על האות היוקרתי הייתה מול שתי מתמודדות ראויות מאוד: סדרת איווקו T-Way ומרצדס eActros עם סוללה חדשנית (דור שני).
בנסיעות מבחן ממושכות שהתקיימו בספרד ובמרכז אירופה, העריכו חברי צוות השיפוט את הראות המצוינת לשוליים שמספקים שמשה קדמית גדולה ומעוקלת, חלונות צד עם קווי מתאר נמוכים וחלון צידי. תכונות אלו, עם מערכת הראייה הדיגיטלית שמחליפה את המראות האחוריות המסורתיות ומצלמת תצוגה פינתית חדשה, מאפשרות שדה ראייה מצוין מכל עבר, התורם להגנה על משתמשי דרך פגיעים.
עיתונאי IToY שיבחו גם את הביצועים של מערכות ההנעה, המבוססות על המנועים Paccar MX-11 ו- Paccar MX-13, את תיבת ההילוכים האוטומטית TraXon ואת התכונות המתקדמות של מערכת בקרת השיוט, שמשולבת בה יחידת פונקציונליות מורחבת של Eco-Roll. בסיכום הצבעת המושבעים, אמר יו"ר משאית השנה הבינלאומית, ג'אננריקו גריפיני: "דאף סיפקה מגוון משאיות כבדות היי-טק שמציבות רף חדש בענף המשאיות. הן גם מכוונות עתיד, מכיוון שהן מייצגות פלטפורמה שלמה לדורות חדשים של קווי הנעה אלטרנטיביים."
בשנים הקודמות זכו בתואר דגמי המשאיות האלה: איווקו יורו-קרגו (2016), משאית סקניה (2017), דאף CF ודאף XF (2018), פורד F MAX (2019) ומרצדס אקטרוס (2020). סדרת מאן TGX זכתה בתואר בשנת 2021.

פרס החדשנות למשאיות

צוות השופטים האירופי לא מסתפק בבחירת משאית השנה. בתחרות אחרת, ברוח העתיד, מוכתר אחד מדגמי המשאיות ב"אות החדשנות" (TRUCK INNOVATION AWARD). על פי כללי ה-IToY, דגם משאית שמועמד לפרס החדשנות חייב להיות רכב שמיושמת בו טכנולוגיה מתקדמת, משקלו הכולל הוא יותר מ-3.5 טונות, והוא מצויד במערכת הינע חלופית או יש לו מערכת דלק חלופית. לחילופין, הדגם המועמד חייב לכלול פתרונות היי-טק ספציפיים בכל הקשור לקישוריות (מערכות נהיגה אוטונומיות למחצה או לחלוטין), לרכבת של משאיות "platooning” או לשירותי תמיכה מתקדמים כגון אבחון מרחוק. דגם עם יותר טכנולוגיות מתקדמות משפר את סיכויי הזכייה שלו.

אנשי דאף הבינו שהשנה זכו בכל הקופה כאשר אחרי הזכייה ב"משאית השנה" העניקו השופטים לדאף גם את אות החדשנות לשנת 2022 (Truck Innovation Award).
לדאף XF החדשני מנוע תאי דלק המבוסס על המרת מימן לאנרגיה חשמלית נקייה. טכנולוגיית תאי הדלק הרשימה את חבר השופטים הבינלאומי של משאית השנה בעת הדגמה שנערכה באוקטובר אשתקד. עקב כך זכתה משאית DAF XF H₂ ב"פרס החדשנות של משאיות לשנת 2022".
בדאף התרגשו לקבל את האות. רון בורסבום, מנהל פיתוח מוצר בכיר בדאף, העריך שטכנולוגיית המימן עשויה להפוך לאופציה מעניינת מאוד לצד פתרונות חשמליים לסוללות שכבר מוצעים כיום, ולשמש משאיות היברידיות שנמצאות בפיתוח.
הזכייה בפרס זה מלמדת שעדיין יש עתיד למנוע הבעירה הפנימית (ICE), שבאופק שלו יש דורות חדשים של דלק ניטרלי פחמן. רון בורסבום הוסיף: "המשמעות של H2-ICE היא שבתחומים רבים אפשר להשתמש ברשת הקיימת של תחנות הדלק. באירופה יש ידע נרחב בייצור בטכנולוגיה הזו."
אשתקד הוענק אות החדשנות למרצדס בזכות פתרונות הניידות שהשיקה למשאיות כבדות עם סוללה חשמלית. הייצור הסדרתי של מרצדס eActros מבוסס הסוללות ליתיום-יון (BEV) החל בשנה החולפת. השופטים שיבחו את מאפייני הטיפול של המשאית החשמלית ביישומי הפצה. שבחים נוספים הוענקו לביצועי הרכב מבחינת תאוצה וכושר נהיגה. עיתונאי IToY שיבחו גם את הידידותיות למשתמש והסתגלות קלה מנהיגה במשאית דיזל קונבנציונלית למשאית החשמלית.

תגובות לכתבה
לא נמצאו תגובות לכתבה משאית השנה
הוספת תגובה - תגובה תתווסף לאחר אישור
דרג/י נושא זה
שלח/י תגובה
יצירת קשר
גלריות תמונות
גלריות וידאו
בגליון זה לא נמצאו גלריות וידיאו
חיפוש עמוד בגליון זה
aa